Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ericssons krasch - fick bryta kvalet i Malaysia

Foto: Samsul Said

Problemen fortsätter för Marcus Ericsson.

Först fick han bilproblem vid starten i tidskvalet till Malaysias GP – och sedan kraschade svensken.

– Jag är besviken, säger han i Viasats sändning.

Lördagens tidkval blev först uppskjutet på grund av att regnet öste ner.

Marcus Ericsson och de andra förarna tvingades vänta nästan en timme över utsatt startid innan kvalet drog i gång – och då kom nästa problem för Ericsson.

Viftade med händerna

När de andra bilarna körde i väg stod Marcus Ericsson kvar mitt i depågatan med motorstopp. Svensken viftade med händerna och mekanikerna skyndade sig ut till bilen.

Problemet gick till slut att lösa och svensken kom sig i väg.

– Jag vet inte exakt vad det var för problem, men det var tekniskt. Vi fick ta in bilen i depån och starta upp den från början, säger Marcus Ericsson i Viasats sändning.

Väl ute på banan kom sedan nästa problem. Marcus Ericsson tappade kontrollen över bilen och hamnade i räcket.

– Hela högersidan är sönderkörd på hans Caterhambil och om de inte hade problem tidigare så får de nu ännu mer att göra nu inför morgondagens race, säger Viasats kommentator Janne Blomqvist.

Nära kollision

Ericsson var dessutom nära en kollision med Sauber-föraren Esteban Gutiérrez.

– Det hade kunnat sluta illa för båda två det där, säger Janne Blomqvist.

– Marcus kom långt ut, fick en retur som han inte hann parera och det vände honom rakt ut i räcket där, säger Eje Elgh i Viasat Motor.

Ericsson hade inga problem med att själv ta sig ut ur bilen – men såg rejält besviken ut när han begrundade bilens skador. Däremot klarade han sig bra.

– Med mig är det ingen fara, jag är bara besviken, säger han.

"Se hur mycket skada det är"

Ericsson kommer nu att starta sitt andra F1-lopp i karriären från sista startruta under söndagen.

Under formel 1-premiären i Melbourne tvingades Marcus Ericsson att bryta efter 29 av 57 varv på grund av att bilens oljetryck minskat.

– Nu måste vi kolla på bilen och se hur mycket skada det är, men jag är säker på att grabbarna i teamet kommer jobba stenhårt i natt för att få det så bra som möjligt till i morgon, säger han.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!