Marcus Ericsson i Malaysia tidigare i år. Foto: FAZRY ISMAIL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNMarcus Ericsson i Malaysia tidigare i år. Foto: FAZRY ISMAIL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson i Malaysia tidigare i år. Foto: FAZRY ISMAIL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Ericsson under Mexikos Grand Prix för två veckor sedan. Foto: REBECCA BLACKWELL / AP TT NYHETSBYRÅNEricsson under Mexikos Grand Prix för två veckor sedan. Foto: REBECCA BLACKWELL / AP TT NYHETSBYRÅN
Ericsson under Mexikos Grand Prix för två veckor sedan.  Foto: REBECCA BLACKWELL / AP TT NYHETSBYRÅN

Ericsson kör för sin framtid – i formel 1

Publicerad

Marcus Ericsson står inför F1-karriärens kanske två viktigaste tävlingar.

Det är nu han ska övertyga nya teamchefen i Sauber, Fred Vasseur, att han förtjänar en plats i teamet även nästa säsong.

– Fred Vasseur är en tuff chef som ställer krav på teamet och på oss förare, berättar Ericsson inför Brasiliens GP.

Ronnie Peterson, Joakim Bonnier, Stefan "Lövis" Johansson och Marcus Ericsson. Där har ni Sveriges fyra mest rutinerade F1-förare. Och kör Marcus Ericsson till sig en fortsättning i Sauber-teamet kommer han att passera "Lövis" in inledningen av 2018.

– Det känns nästan lite overkligt att jag kört så många race i F1 och att jag står där tillsammans med de stora namnen. Ja, att man är uppe bland de namnen, det är helt sjukt.

Marcus Ericsson vet lika lite som vi andra om det blir en ny säsong. Saubers teamchef Fred Vasseur förhandlar framför allt med Ferrari om hur många förare Sauber ska ta emot inom ramen för det motorkontrakt mellan Sauber och Ferrari som skrevs i somras.

Marcus Ericsson har hittills inte ens fått se den bil som utvecklas till nästa säsong.

– Så brukar det vara. De förare som inte har kontrakt är inte involverade i den nya bilen. Men jag vet att flera av de delar som vi fått på bilen efter sommaren är tänkt att sitta på bilen nästa år. Så gör alla team.

– Jag tror också att med en ny motor så kan Sauber ta ett stort steg nästa säsong.

Ni har lite överraskande fått upp farten sedan i somras. Vilken är förklaringen?

– Jag är lite förvånad att det blivit så faktiskt och jag tror att det beror på många olika faktorer. Vi hade svårt direkt efter sommaren men har efter det jobbat hårt med bilen. Vi har fått några nya delar på bilen och vi har hittat ett sätt att hantera däcken bättre. Ferrari har också hittat några saker i motorn som gjort att vi kan få ut lite mer ur den.

– Vi hade under sommaren runt 10 kg övervikt på bilen och det har vi nu plockat ner till 4 kg, som det var i senaste racet. Det betyder också mycket. Dels beror på det på att vi arbetat bort vikt på bilen men jag har också arbetat med min egna vikt, jag har gått ner 5 kg, något jag jobbat hårt med de senaste månaderna.

 

Ericsson och Sauber har fått fart bilen under hösten.Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

 

"Överviktiga - bilen var för tung"

Det här med däcken – borde ni ha upptäckt det tidigare. Känns det snopet att ni upptäckt det nu?

– Absolut, det håller jag med om. Men alla team arbetar hårt med Pirelli och vi har trott att vi haft ett optimalt fönster där vi arbetat däcken. Det är också svårt att se exakt med de givare vi har på ytan och inne i däcket, och det är stor skillnad på hur däcken känns bara med någon grads skillnad. Nu har vi hittat en bra känsla i däcken där också bilen går att köra snabbt.

Du gick för ett par veckor sedan ut och berättade det här med övervikten. Var det meningen från din sida?

– Vi såg redan i Bahrain, det tredje racet i år, att vi var överviktiga, att bilen var för tung. Men som förare vill du inte komma med ursäkter utan kämpa på och visa vad du kan. När det sen blev 8-10 kg skillnad mellan mig och Pascal så var det läge att säga som det var. Alla vet att 10 kg betyder 0,3 till 0,4 sekunder sämre varvtid och över ett race blir det ganska mycket tid. 

Är det jobbigt med den här kritiken ni får när det går långsamt på banan?

– Det är en tuff bransch och det är så det ska vara i formel 1. Det har inte varit så lätt för mig, då jag oftast haft den sämsta eller en av de sämsta bilarna, att visa vad jag kan. Så har det varit under hela min F1-karriär. När någon av mittenteamen gör en bra helg så kanske de blir femma eller sexa. Men när jag gör en perfekt helg så är vi 15:e, det är skillnad och det är inte alla som lägger märke till det. Men jag har försökt att jobba på och inte gnälla, att alltid arbeta hårt tillsammans med ingenjörerna.

Flera av förarna i F1 kommer dit med en vana att vinna. Men i F1 är det få som kan vinna ett race. Hur är den omställningen, att från att kämpa om segrar vara långt ifrån att vinna?

– För mig var det en stor omställning mentalt, speciellt första året. Innan dess har jag så gott som alltid kommit till en tävling med målsättningen att vinna eller åtminstone slåss om segrar. Jag har fått ställa om och se små personliga segrar istället. Men visst är det tufft mentalt och jag vill verkligen tillbaka till den positionen där jag slåss om segrar, även i formel 1.

– Första året i F1 överkörde jag för ofta bilen och vill du hela tiden vinna är det lätt att bli frustrerad i F1. Men jag har blivit bättre på det där och i dag vet jag att jag kan vara mentalt stark.

 

Ericsson och Wehrlein skrattar i samband med Australiens GP i mars.Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO/EIBNER IMAGO SPORTFOTODIENST

 

Ericssons duster med Wehrlein

Nu har det gått bättre i de två senaste racen - märks sånt på intresset hemifrån Sverige?

– Ja, verkligen och på många sätt. Det är så stor skillnad att komma vara med och slåss på kvalet och i racet. Det är en helt annan grej. För mig personligen är det också mycket roligare och det märks i depån när jag kan vara med och kämpa i stället för att bara ligga sist och försöka besegra min teamkompis.

Du och Pascal Wehrlein har haft era duster i år men det verkar som att det lugnat ner sig. Ni kanske inte träffas så mycket längre?

– Det är alltid svårt med din teamkompis i formel 1. Vi är kanske inte de bästa kompisarna men vi arbetar bra med bilen tillsammans och Pascal är en duktig förare och en bra måttståck för mig. Han har bra uppbackning från Mercedes och för mig är det bra att mäta mig med en sådan förare som Pascal. Vi var lite väl närgångna ett par gånger men jag tycker att vi styrde upp det bra efter sommaren. Sista halvan av säsongen har varit bättre.

Sauber har sedan i somras en ny teamchef, Fred Vasseur. Hur har han påverkt teamet och hur är han?

– Fred är tuff och han ställer krav. Han visade handlingskraft direkt när han valde bort motorkontraktet med Honda och istället skaffade ett nytt kontrakt med Ferrari. Och det känns i dag som ett bra beslut med tanke på var Honda fortfarande är. Han har strukturerat om teamet och han är med och lyssnar på alla möten. Han vill veta hur vi förare och ingenjörer diskuterar om bilen och han ställer krav.

– Även om det gått bra för mig i två race nu så är han på och vill att det ska gå ännu bättre. Det är precis vad teamet behöver i det här läget. För bara för att det gått bra i två race betyder det inte att vi är bra med i Brasilien, vi måste fortfarande arbeta mycket hårt. Hela teamet är mer på tå nu och han har varit en positiv injektion. Fred är en racer, han har det i blodet och det märks när han diskuterar och tar beslut.

 

Lewis Hamilton säkrade VM-titeln i Mexiko. Foto: FERNANDO BIZERRA JR. / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

 

Marcus Ericsson om årets överraskning

Är Lewis Hamilton en värdig världsmästare 2017?

– Ja det tycker jag. Men det var kul att det var fight med Ferrari och Vettel nästa hela året. Jag tycker att Lewis Hamilton det här året visat lite mer än vid tidigare VM-titlar då han hade en så överlägsen bil. Nu blev det fight med Vettel.

Men Hamilton var långsam i Mexiko där vi fick se lite av hur ni andra förare har det längre ner i fältet. Det är skillnad att ligga först jämfört med att ligga bakom andra bilar.

– Ja, han låg till och med efter nummer 9 Ericsson, haha. Men ja, det var bra att han också fick kämpa lite. Och det är svårt att ligga bakom andra bilar, speciellt med årets bilar. 

Vilken tycker du är den stora överraskningen i år?

– Jag måste säga Ferrari för jag trodde inte att de skulle vara så starka redan i början av året. Jag hade räknat mer med Red Bull, att de skulle vara i början av säsongen så som de varit på slutet.

Nu har du rest runt i världen i över 15 år. Har du hittat någon favoritstad?

– Jag är alltid fascinerad av Japan där jag bodde i ett år. Det är kanske det mest annorlunda landet. Det är också alltid kul att komma till Australien, kanske för att det är första racet på året. Jag gillar också Austin, men det finns många bra platser. Det är en rolig sak med formel 1, att jag får resa runt så mycket i världen och träffa olika människor. Jag får uppleva mycket utanför racerbanorna.

Saknar du Sverige?

– Ja, verkligen. Jag är väldigt hemmakär och det är väldigt kul att få komma hem till Kumla och Örebro och träffa kompisar, även om det inte blir så ofta längre.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag