Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ericsson: "Får inte bilen att fungera alls"

Foto: Paul Gilham

BARCELONA. F1-cirkusen har kommit till Europa och med ens känner Marcus Ericsson igen både räcken och reklampelare.

Skönt att komma hem, tycker han.

– Det känns bra att komma till banor man känner till lite mer, säger den svenske Formel 1-föraren.

Mellan småstäderna Montmeló och Granollers strax utanför Barcelona – omgiven av gröna fält, enorma parkeringar och lätta industrier – ligger Kataloniens racingbana, Circuit de Catalunya. Efter lopp i Australien, Malaysia, Bahrain och Kina i tur och ordning har F1-stallen installerat sig här för Spaniens grand prix på söndag.

Här känner sig Marcus Ericsson hemma.

– Här i Barcelona har jag kört hur många gånger som helst i tester och race. Det är en bana jag kan väldigt väl. Så direkt när man börjar helgen, på fredagen på träningen, så har man redan en mycket högre startpunkt, säger han till TT under en pratstund i stallet Caterhams mörkgröna trailer.

– Man känner sig alltid lite mer hemma i Europa. Jag har varit mycket på de här banorna, kan varenda meter på banorna. Så allting blir lite lättare.

Ska inte underskattas

Vikten av att ha kört på en bana och kunna den ordentligt ska inte underskattas.

– Oftast när man kommer till nya banor så dröjer det alltid en stund innan man kommer in i den och lär sig maximera den. Ibland gör man inte det på en helg. Man behöver fler gånger för att hitta de där sista tiondelarna.

23-åringen från Kumla säger sig minnas i princip alla banor han kört på – i detalj.

– Ja. Man gör ju egna referenser, och jag skriver ner efter varje gång, med bromspunkter, spårval.

"Svårtkört"

När han kör på en välkänd bana använder han ständigt sina referenspunkter för att avgöra om och när han ska bromsa, svänga, byta spår och gasa. Punkterna kan vara konventionella, som banans bromsskyltar, men inte alltid.

– Sedan kan man hitta saker i räcket, reklampelare som står på ett visst ställe. Mycket sådant.

Men trots sin goda bankännedom fick Marcus Ericsson se sig slagen av samtliga förare som körde fredagens två träningspass. Hans bil fick inget grepp.

– Vi måste sitta ner nu, hela ingenjörsgruppen och vi förare, och komma fram till hur vi ska få mer grepp överlag med bilen. För som det är nu så får vi inte bilen att fungera alls, utan vi glider bara runt egentligen. Det är väldigt svårkört och vi får inte till några tider överhuvudtaget, säger Marcus Ericsson efteråt.

"Frustrerande"

Han var flera sekunder efter toppförarna när de snabbaste varvtiderna ställdes mot varandra. Men vad värre är för svensken: en bra bit efter förarna i Marussia-stallet, som är jämförbart med Caterham.

– Det är frustrerande, som i dag när vi hade hoppats på att ta ett litet steg framåt och så känns det som att vi står kvar på samma nivå.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.