Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ericsson: ”Det var ett väldigt trevligt möte”

Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHN SALANGSANG/VARIETY/REX / JOHN SALANGSANG/VARIETY/REX/IBL REX FEATURES

LONG BEACH. Han träffade Zlatan i torsdags och hade NHL-backen Hampus Lindholm som gäst i depån i går.

Marcus Ericsson, 28, har haft bråda dagar i södra Kalifornien inför söndagens IndyCar-tävling i Long Beach.

– Det var första gången jag träffade Zlatan, så det var lite roligt. Han var jäkligt trevlig. Han frågade om racingen och skillnaden mellan F1 och IndyCar och så. Zlatan har varit en stor inspiration för mig och jag ville höra hur han upplevde att bo och leva i Los Angeles, så det var ett väldigt trevligt möte, berättar Marcus.

Kvalet till söndagens stadslopp i Long Beach, Acura Grand Prix, kunde ha slutat bättre för Marcus Ericsson.

– Vi hade lite strul i början och fick inte ihop ett varv på de svarta däcken, så jag drog in i depån och satte på de röda och snabbare däcken och få en bra tid på dem, men tyvärr så åkte en annan bil av och det blev en röd flagg. Banan stängdes av och tiden rann i väg, så vi fick aldrig en chans att få till en bättre tid. Det var otroligt frustrerande, men så är det när det händer saker som är utanför ens egen kontroll, säger Marcus.

– Tyvärr är det en trend i år att vi har haft problem att kvala bra. Vi har startat väldigt långt bak i alla fyra racen, men jag har varit den som kört om flest bilar i loppen. Vi hade lite otur i de första två tävlingarna. Annars hade jag varit topp-8 och topp-5. Senast gick jag från 20:e till sjua, så vi har visat att vi både har en bra bil och att jag är en väldigt bra förare.

– Det tar vi med oss till söndagens tävling här i Long Beach. Problemet här är att det är en stadsbana och det är väldigt tajt mellan murarna och svårare att köra om. Men det är bara att knyta näven och gå ut och fajtas.

Nu när du kört några tävlingar i IndyCar, hur upplever du skillnaden gentemot formel 1?

– Allt är lite mindre här. formel 1 är så stort, det är så mycket pengar och så mycket politik. Formel 1 är en världscirkus medan IndyCar är lite mer tillbaka till old school, där alla bara kör för med full gas och inte så mycket mer. För mig är det en omställning på både gott och ont, skulle jag vilja säga. Sedan är bilarna väldigt annorlunda, de här bilarna har mycket mer downforce, så det har också varit en omställning för mig. men jag tycker att jag har kommit in i det jättebra. IndyCar är mer ett förarmästerskap, där alla har samma förutsättningar, vilket man saknar lite grann i formel 1.

Alla har samma bilar i IndyCar

Det här teamet du kör för, är det ett toppteam?

– Nej, det är det inte. De tre stora teamen är Chip Ganassi, som Felix (Rosenqvist) kör för, Andretti och Penski, som är de tre största teamen och alltid är med där framme. Det team jag kör för, Arrow Schmidt Peterson Motorsports, är ett relativt nytt team i serien, som är på uppgång. De har tagit steg framåt varje år och det finns absolut potential här, men vi är helt klart lite underdogs i den här serien. Men i IndyCar har alla samma bilar och samma förutsättningar från början, så det är ju positivt.

Känns det som du möts med bra respekt med tanke på att du kommer från formel 1?

– Absolut, det tycker jag. Folk har koll på vad jag gjort tidigare och tycker att det är kul att jag kommit över hit. Det hjälper ju också mästerskapsserien att förare kommer över från formel 1. Förarna här visar mycket respekt för mig och jag visar mycket respekt för dem. En del av dem har ju varit här i 15-20 år och har en otrolig erfarenhet, så det är inte lätt att komma in och slå dem på fingrarna direkt. Men jag känner att jag under de första racen visat att jag kan slåss med de bästa här.

Vad har du lärt dig av de första tävlingarna i IndyCar?

– Det är väl att jag är väldigt stark i racing, vilket jag var under tiden i formel 1 också och det tycker jag tycker att jag visat här. Vad jag inte riktigt kommit underfund med är att hitta den där rätta känslan under kvalvarven, vilket jag däremot skaffat mig under själva tävlingarna.

– Det stora problemet för oss har under de här första fyra tävlingarna varit att vi kvalat för långt bak i jämförelse med hur bra vi varit under tävlingarna på söndagarna.

Vad betyder förre racerstjärnan Eje Elgh, som är din manager för dig?

– Vi har jobbat ihop sedan jag var 14-15 år, så Eje har betytt otroligt, mycket för mig i min karriär. Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag, absolut inte.

Är det skönt att ha honom på plats under tävlingarna, som här i Long Beach?

– Absolut. han var ju med mig på i stort sett alla Formel 1-race, men nu kommer han väl inte att vara på alla race här i IndyCar. Men han kommer att vara på en hel del lopp och det är klart att det alltid är en trygghet när han är med och jag då alltid kan bolla idéer med honom även om det inte var i går han körde sina tävlingar.

Båda NHL-lagen här i Los Angeles-området missade slutspelet, så du som är så hockeyintresserad får inte se några matcher under besöket den här veckan?

– Nej, jag vet. Det är jättetråkigt, men Hampus som jag känner sedan tidigare är här och hälsar på i dag i depån.

Och du har hunnit träffa Zlatan också?

– Ja, det var kul. Jag var på Galaxys träning häromdagen och träffade honom. Det är en sak som är bra med IndyCar, de gör mycket aktiveringar med andra sporter.

– När jag var i Colorado och träffade vår huvudsponsor Arrow i Denver berättade jag att jag älskar hockey och då tog de med mig på en NHL-match med Colorado, så att jag fick träffa Gabriel Landeskog. Ja, de såg till så att jag fick stå i Avalanche spelarbås under matchuppvärmningen och byta tröja med Landeskog. Amerikanarna är duktig på att bygga relationer mellan olika idrottsmän och olika sporter.

”Älskar att träffa svenskarna”

– Jag älskar att träffa svenskarna i NHL. Jag följer hur det går för Hampus och jag känner Erik (Karlsson) lite grann, så jag följer hur det går för honom i Sharks och Henrik Lundqvist har jag koll på också, så klart. Jag var hockeymålvakt som liten grabb. Henke har varit en idol för mig i alla år.

Vilket favoritlag har du i NHL?

– Jag har inget riktigt favoritlag. Jag tycker att det är kul när det går bra för svenskarna. Jag har inget superlag jag håller på, så där. Utan jag följer enskilda spelare.

Hur länge spelade du hockey?

– Tills jag var 16 år, så det var precis runt TV-pucken som jag lade av. Då blev det lite så där att jag behövde välja vilken väg jag skulle gå och då föll valet på motorsport. Men jag är den största hockeynörden, alltså.

Vilken klubb representerade du som ung hockeyspelare?

– Jag spelade i Kumla, jag är ju därifrån. Men Örebro är mitt lag, alltså. Jag har fortfarande två säsongskort till Örebro Hockey, som jag haft i tio års tid även om jag bara kan se två matcher per år på plats. Men jag vill inte släppa de platserna och följer laget slaviskt under året. De hade ingen bra säsong, men de klarade sig kvar i alla fall även om det var med nöd och näppe.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!