Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En ödmjuk vinnare är bäst i hela racingvärlden

Thed bevakade fältet i säsongsfinalen på Losail-banan i Qatar. Foto: / @ Patrik Lindgren
Thed Björk. Foto: / @ Patrik Lindgren

Thed Björk är världsmästare i bilracing.

Thed Björk från Örebro och Karlskoga är världsmästare.

Det är två väldigt roliga meningar att skriva.

Jag har tre väldigt tydliga bilder av Thed Björk - 37 år om två veckor – som visar exakt vilken typ av racerförare, idrottsman och människa han är.

Vi pratade om några av dem när jag intervjuade Thed inför WTCC-finalen tidigare i veckan. Och även om bilderna är drygt 15 år gamla är de fortfarande knivskarpa.

En bild är från Mantorp och nämndes i intervju. Thed Björk var ung, het och hoppade in för Roberto Colciago i Audi-teamet. Men Björk vägrade att lyda teamorder och istället för att köra för sin teamkamrat Fredrik Ekblom satsade Björk allt för att vinna.

Efter loppet hyllade alla Björk för ett fantastiskt genombrott samtidigt som jag stod med en rasande Audi-chef bakom ett garage i depån. Björk fick sparken direkt. Några år senare var Thed Björk och Audi-chefen Tommy Kristoffersson igen. Eller snarare, Kristoffersson insåg att Björk då var hans bästa chans att vinna.

När Björk ser tillbaka på den tiden förstår han hur otålig han var. Thed förklarar att han då bara ville framåt, ville visa hur snabb han var, ville vinna och ta sig vidare. 

För Thed Björk har alltid hela karriären vilat på resultaten och inget annat. Det är resultatlistorna som varit Thed Björk bästa och enda cv när han velat ta sig vidare till nästa utmaning.

Bild två är från en annan depå, Gelleråsbanan. Thed Björk hade tävlat i USA men var för tillfället utan jobb. Hans namn viskades av alla i depån. Han var den stora talangen som vi snackade om. Vad skulle bli nästa utmaning?

Då ser jag Thed Björk sitta i den lastmaskin som skötte bärgningen under STCC-helgen. Thed satt där i en gammal overall. Landets då kanske snabbaste förare körde traktor när konkurrenterna kämpade om segrar ute på asfalten.

I veckan berättade Thed att hans pappa och bror skötte bärgningen på den tiden och när han inte hade något annat jobb kunde han lika gärna köra lastmaskinen.

Ödmjuk, inga divalater, alltid redo att hugga i med allt.

Tredje bilden är från samma depå. Jag är där med ett gäng små sportbilar och har tjatat mig till några testvarv på banan under lunchuppehållet. Thed Björk är där med ett 20-tal Ferraribilägare och har en så kallad bandag. Thed instruerar tålmodigt och hinner ställa upp på en poddintervju med mig i depån. 

Han är noga med att vi inte stör Ferrariförarna som betalt dyra pengar för sin bandag.

Proffsig med detaljerna. Ödmjuk och rättfram och tillgänglig med sin tid och sig själv bara det sköts på rätt sätt. 

Det finns de som säger att årets WTCC inte är vad det varit. Att konkurrensen är för dålig. Men det är förstås inte Thed Björks eller Cyan Polestar Volvo-teamets chef Christian Dahls fel. 

Christian Dahl har haft en VM-titel som målsättning ända sedan han var raceingenjör i Audi-teamet i STCC på den tiden Thed Björk körde lastmaskin.

Jag har några bilder av Christian Dahl också från den tiden men de historierna tar vi en annan gång. Christian Dahl har tagit med sig Thed Björk på hela resan till VM-titeln och hur ogärna än Volvo Cars vill sammanknippas med racing så står de nu där med dubbla VM-titlar, Sveriges allra första i bilracing.

Nu ska Christian Dahl ta Cyan Racing vidare på nya äventyr och det är givet att han plockar med sig den regerande världsmästaren Thed Björk. 

Bilden av Thed med VM-bucklan är så, så fin. Den passar bra tillsammans med de tre andra.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!