Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”En jättekris – de kan inte göra någonting”

Sebastian Vettel.Foto: HOCH ZWEI/POOL/COLOMBO IMAGES / HOCH ZWEI/POOL/COLOMBO IMAGES
Ferraris teamchef Mattia Binotto.Foto: HOCH ZWEI/POOL/COLOMBO IMAGES / HOCH ZWEI/POOL/COLOMBO IMAGES

Ferrari har fått en mardrömsstart på årets säsong.

De dåliga resultaten har dock en logisk förklaring – och går att spåra till en hemlig uppgörelse gjord i vintras.

– Ferrari har vetat det här i fyra fem månader. De har bara försökt förbereda sig på skitstormen och nu står de mitt i den, säger Janne Blomqvist, formel 1-kommentator i V Sport.

Efter en lång tids väntan kunde årets formel 1-säsong äntligen dra igång för tre veckor sedan med dubbla lopp i Österrike. 

Inledningen har dock varit en mardröm för Ferrari. Teamet har de senaste åren varit de som varit närmast att utmana Mercedes om konstruktörstiteln, men ligger efter två lopp långt efter sina rivaler på en femte plats i konstruktörsmästerskapet – detta trots att en lyckad strategi ledde till en andraplats för Charles Leclerc i premiären.

För Janne Blomqvist, formel 1-kommentator i V Sport, är resultaten dock inte helt överraskande. 

– På ett sätt är jag förvånad, för jag trodde inte att det var så illa som det nu verkar vara. Men jag följde försäsongstesterna noga och det var rätt klart att antingen så ”sandbaggar” de som fasen eller så var de helt på det klara redan då med att de helt enkelt inte kunde åka fortare, säger han.

Hemlig uppgörelse mellan FIA och Ferrari

Redan 2018 började rivaler ifrågasätta legaliteten i Ferraris motor. I vintras beskedet FIA och Ferrari kommit till en uppgörelse, med kravet att det som FIA kommit fram till om motorn inte skulle offentliggöras.

– Så nu sitter de med en bil designad för en motor som ska dra fler hästkrafter än de egentligen har tillgängligt. Dels saknar de effekten, men sedan har de också byggt en bil där ”trade-offen” mellan aero och drag kontra hästkrafter inte stämmer längre. Den kalkylen är ju jättesned. Och Ferrari kan ju inte låta det här vara, så de måste försöka komma runt problemet med hjälp av en setup som i sin tur gör bilen väldigt svårkörd. Så som bilen såg ut för Vettel i race ett i Österrike var ju rent tragiskt. Det blir en ond spiral av allt och den kommer de inte komma ur i år eller nästa år, säger Janne Blomqvist.

Hur mycket kan de realistiskt förbättra sig i år?

– Ingenting. De kanske kan ta två tiondelar, men det är också begränsat vad man får göra på bilen i år. De sitter med händerna bakbundna. De är så inmålade i ett hörn att det här är en jättekris för deras del.

Är det rimligt at dealen mellan Ferrari och FIA hålls hemlig?

– Jag tycker generellt att transparensen i formel 1 är skämmigt dålig. Men å andra sidan är det här ett så komplext ämne att vi inte ens förstår vad som pågår. Det viktiga för mig är att Ferrari stoppats om de gjort något otillåtet, och då kan det vara värt att de får hålla det hemligt.

Sebastian Vettel till Aston Martin?

Mitt i allt det här har man valt att sparka Sebastian Vettel.

Den tyske föraren är fyrfaldig världsmästare och har varit teamets stora stjärna de senaste åren, men kommer nästa säsong tvingas kliva åt sidan för att ge plats åt Carlos Sainz. Vettel står nu utan kontrakt inför nästa säsong samtidigt som allt fler dörrar i seriens toppteam stängs.

Men det finns ännu hopp för den tyske storstjärnan. Den senaste veckan har uppgifter florerat om att Vettel är i kontakt med Aston Martin (i dag Racing Point), något som han själv bekräftar inför helgens lopp i Ungern.

– Jag pratar med flera men inget har ändrats på bara en vecka. Jag måste ta tid och tänka på vad som är det bästa beslutet för mig själv, säger Vettel.

Om dealen med Aston Martin går om intet menar Blomqvist att Vettel troligtvis kommer att lämna formel 1 helt och hållet.

– Då slutar han. Helt säkert. Han är inte ett dugg intresserad av att köra det andra som finns öppet. Det är stängt överallt. Det som återstår är Haas och Alfa Romeo och där nere tror jag inte han kör. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.