Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Var en gäspning som blev en riktig show

Publicerad

Säkerhetsbilen räddade F1-racet i Shanghai.

För vilken show vi fick när Red Bulls Daniel Ricciardo på fräscha däck kryssade sig fram till seger.

Marcus Ericsson hade lite otur vid säkerhetsbilen men gjorde på nytt ett starkt lopp i en jobbig bil.

Under mer än halva loppet var det en gäspning. Succéförarna från Bahrains Grand Prix hade en svår dag. Marcus Ericsson sladdade efter ett dåligt kval och hade det jobbigt från sin sistaplats ute på banan.

I toppen gled Ferraris Sebastian Vettel ifrån och allt vi kunde hoppas på var dramatiska depåstopp. 

Och visst blev det ett nytt drama. Först missade Ferrari Vettels depåstopp helt och Valtteri Bottas kunde köra förbi tack vare ett magiskt fint utvarv. Ferrari verkade tagna på sängen och panikåtgärden blev att låta Kimi Räikkönen försöka bromsa Bottas i knät på Vettel. En hemsk taktik för Räikkönen som länge såg ut att kosta honom hela loppet.

Då klev Pierre Gasly in i handlingen med en vårdslös manöver på teamkompisen Brendon Hartley. Gasly körde på Hartley och hans trasiga vinge tvingade ut säkerhetsbilen.

 

Marcus Ericsson gick i depå bara sekunder före incidenten. Hade han väntat ett varv till hade han tjänat flera positioner genom att göra stoppet under säkerhetsbilen. Som Red Bull-bilarna gjorde. Max Verstappen och framför allt Daniel Ricciardo utnyttjade säkerhetsbilen perfekt och kunde komma ut bakom Ferrari och Mercedes med fräschare och mjukare däck.

Det blev en fantasisk jakt mot toppen med flera fina omkörningar och fler incidenter. Om Ricciardo körde tufft och snyggt som körde Verstappen tufft och vårdslöst. Vi fick med egna ögon se på skillnaden mellan en förare som har kapacitet att vinna VM-titeln, Ricciardo, och en supertalang som fortfarande har en hel del kvar att lära.

Sebastian Vettel blev ett av offren för Verstappen vilket räddade lite poäng i titelkampen till Lewis Hamilton. 

Den regerande världsmästaren hade en tuff helg och blev utmanövrerad av teamkompisen Bottas.

 

Red Bull var utskällda och uträknade i Bahrain men gav svar på tal i Shanghai. Det var ett styrkebesked från Red Bull som ändå saknar ren fart på likvärdiga däck jämfört med Ferrari och Mercedes. För Ricciardo var det ett perfekt besked att ge till alla som vill anställa honom till nästa säsong. Red Bull, Ferrari och Mercedes lär alla vilja anställa australiensaren. Men ska Ricciardo flytta så vill han förstås ha en plats som teametta. Och det ska han förstås ha, även om han stannar i Red Bull. 

Det är dags nu att Red Bull-chefen Christian Horner ger Ricciardo förutsättningar att bli världsmästare och slutar fjäska för familjen Verstappen. 

Holländaren kan absolut bli mästare men som det ser ut nu behöver han trimma sin aggressivitet.

Marcus Ericsson utnyttjade säkerhetsbilen för att passera teamkompisen Charles Leclerc och bra fart de sista 20 varven visade ändå att Marcus är etta i teamet. Men misstaget i kvalet kostade för mycket och Alfa Romeo Sauber hade inte heller någon speciellt snabb bil att sätta i händerna på Ericsson. Precis som för Pierre Gasly var Kina-helgen ett par steg tillbaka för Sauber och för Marcus Ericsson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag