Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”En anledning att vara ful, har inte de flesta”

Niki Lauda och exfrun Birgit. Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO IMAGES / HARTENFELSER WWW.IMAGO-IMAGES.DE
Foto: PEOPLE PICTURE / SPLASHNEWS.COM / IBL / IBL BILDBYRÅ TT NYHETSBYRÅN
Foto: PEOPLE PICTURE / SPLASHNEWS.COM / IBL / IBL BILDBYRÅ TT NYHETSBYRÅN

Formel 1-legendaren Niki Lauda har avlidit, 70 år gammal.

Men redan 1976 var hans liv nära att ta slut när han kraschade svårt på den tyska omtalade banan Nürburgring.

Lauda satt fast i flera minuter i ett brinnande inferno, men när läkarna och hans familj gett upp hoppet reste han sig från sin dödsbädd.

Här är historien om mästaren som kom tillbaka - och började bygga sitt imperium över hela världen.

1970-talets formel 1 var både spännande, färgstark och glamourös.

Racerstjärnorna badade i lyx.

Här fanns italienaren Mario Andretti, brasilianaren Emerson Fittipaldi, engelsmannen James Hunt, britten Jackie Stewart, Ronnie Peterson - och österrikaren Niki Lauda.

De var firade stjärnor, stenrika och idoler för en hel värld. Men de våghalsiga unga männen körde sina bilar med livet som insats.

1970 är ett av F 1-världens svartaste år. 

Avled i ambulansen

Österrikaren Jochen Rindt kraschade under ett träningspass på Monza i Italien. Han avled i ambulansen på väg till sjukhuset. 

Rindt var tredje föraren att dö bara inom loppet av ett par månader efter Bruce McLaren och Piers Courage.

Bilarna var lätta och byggda i ett material som gjorde att den minsta krasch innebar en livsfara för förarna. Säkerheten efter GP-banorna var också hårt eftersatta.

Foto: DPA TT NYHETSBYRÅN

Den 1 augusti 1976 var Niki Lauda 27 år. Han var regerande världsmästare och var efter sina fem segrar på säsongen på väg mot en ny titel i sin McLaren.

Men bara några minuter in i GP-loppet på den ökända banan på Nürburgring kraschade världsmästaren.

Lauda var bara sekunder ifrån att gå samma väg till mötes som sin landsman Jochen Rindt.

Däckbytet blev förrädiskt

Formel 1-förarna var starkt kritiska inför GP-loppet. De fruktade för sina liv.

Anledningen var banans förrädiska underlag.

Halva underlaget var torrt medan den andra halvan var blöt, sa John Watson, den brittiska F1-stjärnan efter loppet. Det var väldigt svåra förhållanden där ute.

Den regerande världsmästaren Niki Lauda valde i sin Ferrari i sista stund att byta däck.

– Niki ville köra på däck som passade till ett torrt underlag. Det hade varit ett strategiskt och bra beslut - om nu inte delar av banan var fortsatt blöt, sa John Watson.

Britten James Hunt stod i pole position, Lauda från den andra rutan.

Hunt och Lauda kom i väg sent i starten.

Redan under det andra varvet förlorade Niki Lauda kontrollen över sin Ferrari. Hans bil snurrade av banan och studsade in i skyddsräcket, vidare till en jordvall och ut på banan igen.

Smällen gjorde Laudas bil till en brinnande dödsfälla.

Eldflammorna var flera meter höga - och det kom svart rök från hans bil.

Drogs ut ur brinnande bil

Världsmästaren satt fast i några minuter i ett brinnande inferno innan han fick hjälp att komma loss av den italienska föraren Arturo Merzario och några andra konkurrenter.

– Jag hjälpte också till att dra ut Niki ur bilen, normalt skulle det bara ta en minut för räddningspersonal att komma. Nu tog det över fem minuter. Vi försökte lugna honom och hjälpa honom så mycket vi bara kunde, sa John Watson.

Foto: PEOPLE PICTURE/REX / PEOPLE PICTURE/REX REX

Niki Lauda fördes till sjukhuset i Adenau där man konstaterade att han fått svåra brännskador på kroppen. Flera ben i hans kropp hade gått sönder. Österrikaren hade även andats in giftig rök.

Lauda flögs vidare till Universitetssjukhuset i Mannheim.

Han kämpade för sitt liv i flera dagar.

Hans familj, vänner, kolleger och en hel värld följde mästarens kamp. Sjukhuset tillkallade snabbt en präst som vakade över Lauda.

Ingen trodde att den österrikiske stjärnan skulle överleva.

Men sex veckor senare satt Niki Lauda åter i sin Ferrari under Italiens GP-lopp.

Mästaren hade återhämtat sig rekordsnabb på ren vilja - det var den enda vettiga förklaringen som hans läkare kunde ge.

Med blod sipprande från bandage på kroppen körde Niki Lauda i mål som fyra. Han blev till slut totaltvåa i mästerskapet bakom James Hunt.

– Niki Laudas comeback är den mest modiga i sportens historia, sa konkurrenten Jackie Stewart.

Transplanterade hud

Vägen tillbaka till bilen hade varit smärtsam - och fylld med känslor.

– Läkarna tog skinn från mitt ben och transplanterade det över mitt ansikte, sa Niki Lauda i en amerikansk tv-intervju för några år sedan.

När han vaknade efter operationen såg han flera starka lampor som lyste från taket i det rum han vårdades på i sjukhuset.

– Mina händer var fastbundna. Jag kunde inte röra mig. Bredvid satt en sjuksköterska och läste en bok, berättade Niki Lauda vidare i tv-intervjun.

Sjuksköterskans enda uppgift var att vakta F1-stjärnan så han inte tog på sitt ansikte med sina händer.

– Mitt huvud var så ömtåligt. Jag riskerade att förstöra operationen om jag bara nuddade huvudet, sa Lauda.

Foto: PEOPLE PICTURE / SPLASHNEWS.COM / IBL / IBL BILDBYRÅ TT NYHETSBYRÅN

Det hade gått flera veckor sedan kraschen på Nürburgring. Men Niki Lauda hade fortfarande inte sett sig själv i spegeln.

– Mina ögon var svällda, det var svårt att se. Jag fick ta hjälp att öppna ögonen med mina fingrar. När jag tittade i spegeln kunde jag inte tro mina ögon, sa Niki Lauda.

Hans ansikte var fyllt av vatten efter alla operationen. Laudas ena öra var helt borta.

– Jag accepterade direkt att jag tvingas se ut så här resten av mitt liv. Jag levde ju och det var huvudsaken, säger Niki Lauda.

Gjorde comeback - för att sedan avsluta karriären

1977 blev han världsmästare igen. En fantastisk och bejublad comeback. Men österrikaren hade börjat fundera på att dra sig tillbaka.

1979 kom så beskedet. 30 år gammal bestämde sig F1-stjärnan för att sluta.

Det dröjde inte länge förrän han började spendera den förmögenhet han tjänat ihop på banorna över hela världen.

Niki Lauda grundade det österrikiska flygbolaget Lauda Air samma år han slutade köra.

Lauda Air köptes året efter upp av Austrian Airlines. Samarbetet fortsatte i 13 år innan Lauda Air ersattes med Austrian Myholiday.

Det var inte den enda stora affären Lauda gjorde. 2003 grundade han flygbolaget Niki som han tjänade stora pengar på när han sålde företaget till Air Berlin 2011.

Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO IMAGES / THOMAS MELZER WWW.IMAGO-IMAGES.DE

Niki Lauda hade på relativt kort tid skaffat sig ett omfattande affärsimperium. Men trots att han tjänat en förmögenhet på sin sport så tvingades han att skjuta till mer pengar än vad han kalkylerat med i starten.

Hans nya bolag var långt ifrån flygfärdiga. 

1982 skrev Niki Lauda kontrakt med McLaren. Det handlade om 50 miljoner kronor för en säsong - det mest lukrativa kontraktet hittills i formel 1-historien.

Lauda Air kraschade

Två år senare tog österrikaren sin tredje VM-titel, men det var med minsta marginal han lyckades besegra sin unga teamkamrat Alain Prost.

Den 26 maj 1991 drabbades Lauda Air av en stor tragedi. 

15 minuter efter starten i Bangkok på väg till Wien föll Lauda Airs plan, en Boeing 767, ner från himlen. Planet slets i stycken och spreds över ett flera kvadratkilometer stort område i den thailändska djungeln.

Ingen av de 223 personerna ombord överlevde kraschen.

– Kraschen 1991 och perioden kort därefter är den värsta perioden i mitt liv, sa Niki Lauda.

Det var en känslomässig smäll för världsmästaren - men han visade ändå direkt stor handlingskraft.

Lauda flög till Thailand för att vara med i haveriutredningen. Han deltog också på begravningen av de 27 offer som aldrig kunde identifieras.

Orsaken till kraschen var enkel - en av utredarna hittade att den vänstra motorns broms var fullt inkopplad.

Arbetade som tv-kommentator

Inom sporten vann Lauda även GP-lopp 1995 innan han lämnade för sista gången.

Niki Lauda visade redan i unga år stor företagsamhet. Han har figurerat i flera sammanhang i F1 efter sin makalösa karriär som på 177 GP-lopp gav 25 segrar, 20 andraplatser och nio tredjeplatser.

Foto: PEOPLE PICTURE/W BREITENEICHER/REX / PEOPLE PICTURE/W BREITENEICHER/REX REX

Lauda har arbetat som rådgivare i Ferraris stall och var 2001-2002 stallchef för Jaguar Racing. Han har jobbat som tv-kommentator och är numera även hedersordförande i Mercedes F1-stall. 1993 blev han invald i motorsports Hall of Fame.

Den gamle mästaren tvingades även gå igenom två njurtransplantationer (1977 och 2005).

Använder keps för att bli bekväm

Tidigare i år drabbades Lauda av influensa. När hans tillstånd förvärrades dramatiskt avbröt han sin semester på Ibiza.

Efter några dagar på intensivvårdsavdelningen på universitetssjukhuset i Wien fördes Lauda till en annan avdelning - men hans tillstånd försämrades så kraftigt och läkarna tvingades transplantera en ny lunga.

Under de 43 år som snart har gått sedan den där hemska dagen på Nürburgring har Niki Lauda tvingas svara på frågor om sitt utseende.

– Jag har en anledning att vara ful, men de har inte flesta, sa Niki Lauda i en tv-intervju för två år sedan.

– Jag använder keps som ett skydd från dumma människor som hela tiden kommer fram och vill veta hur jag ser ut. Jag har min keps för att kunna känna mig mer bekväm med livet.

Niki Lauda avled natten till tisdagen 21 maj, han blev 70 år gammal.

Föddes i Wien - Lauda blev världsmästare tre gånger

Namn: Niki Lauda.

Född: 22 februari 1949 i Wien.

Yrke: Pensionerad F1-stjärna, ägare av flera flygbolag.

Främsta meriter: Världsmästare i F1 tre gånger.  1975, 1977, 1984.

Antal GP-lopp: 177.

Antal GP-segrar: 25.

1976: Kraschade på tyska banan Nürnburgring. Fick svåra brännskador och var nära att dö.