Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Detaljen som avslöjar svenskens jättebragd

Felix Rosenqvist Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Felix Rosenqvist kör Indycar Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN

Felix Rosenqvist slutade fyra i sin Indycar-premiär. 

Nu hyllas svensken för sin körning – samtidigt som dramat bakom insatsen avslöjas. 

– Det var det tuffaste race jag någonsin kört, säger Rosenqvist till Autosport

Två svenska förare begick premiär i Indycar under söndagen, när säsongens första lopp avgjordes i S:t Petersburg, Florida. 

Den förre formel 1-föraren Marcus Ericsson tvingades bryta efter motorproblem, men det gick bättre för Felix Rosenqvist, som tidigare kört formel E. 

27-åringen ledde under 31 varv och passerades aldrig på banan, men blev till slut fyra efter att ha gjort några sämre depåstopp.

– Om vi var imponerade? Ja för fan, hur skulle vi inte kunna vara det?, säger Ricky Davis, chefen för Rosenqvists stall Chip Ganassi, enligt Racer.com.

– Felix är otrolig. Vi kunde inte ha önskat ett bättre jobb, och det är så otroligt spännande att ha honom i vår bil. Han är så professionell och var lugn hela dagen.

Felix Rosenqvist körde med en arm i Indycar

Nu avslöjas detaljer om Rosenqvists kamp i bilen. Och i skenet av dem framstår hans prestation som ännu mer imponerande. 

Den svenske motorstjärnan hade en nerv i kläm i högerarmen och fick köra stora delar av loppet med bara en arm. 

– Det var det tuffaste race jag någonsin kört. Jag är helt utmattad. Att köra så här i över två timmar mellan väggarna, när varje sekund räknas, det är en väldigt fysisk och mental utmaning, säger Rosenqvist till Autosport

 

”Tappade i depåstoppen”

Svensken var nöjd med sin insats, men menar att det finns fler saker att jobba på. 

– Jag är glad att jag ökade på min träning under vintern och jag är stolt över att ha uppnått det jag gjorde. Vi har en bra grund att bygga vidare på för resten av vintern. 

– Jag tappade lite i depåstoppen, speciellt på väg ut från dem. Vid det första stoppet fick jag inte i växeln, och andra gången kom jag ut och låg sida vid sida med Power.