Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Detaljen kan ha räddat Ericssons lagkamrats liv

Fernando Alonso flyger över Charles Leclerc efter att ha blivit påkörd av Nico Hülkenberg i första kurvan vid Belgiens GP. Foto: EIBNER/ALEXANDER NEIS / IMAGO/EIBNER IMAGO SPORTFOTODIENST
Charles Leclerc lämnar bilen oskadd efter krachen på första varvet. Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Halon på Leclerc Sauber-bil. Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

Marcus Ericssons stallkompis Charles Leclerc hade änglavakt under Belgiens GP.

Det menar ikonen Nico Rosberg.

”Vi kan avsluta Halo-diskussionen nu. Den kommer rädda liv”, skriver han på Twitter.

Belgiens GP hann knappt starta innan det small till ordentligt.

Flera bilar var inblandade i en våldsam kollision redan i första kurvan. Fem förare misslyckades med att ta sig i mål, däribland Kimi Räikkönen och Nico Hülkenberg.

Men värst råkade Marcus Ericssons stallkamrat Charles Leclerc ut.

Fernando Alonsos bil hamnade ovanpå Charles Leclercs bil. Att Leclerc inte råkade ut för en allvarlig skada går att tacka bilens skyddsfunktion för, menar tidigare världsmästaren Nico Rosberg.

”Vi kan avsluta Halo-diskussionen nu. Den kommer rädda liv”, skriver han på Twitter.

https://twitter.com/nico_rosberg/status/1033731849250648065

Sprickan i racingvärlden

En uppfattning som emellertid inte delas av alla.

FIA-direktören Charlie Whiting menar att det är lätt att dra för tidiga slutsatser kring att Halon faktiskt räddade hans liv.

– Men det krävs ingen vild fantasi att tänka sig att däckmärkena faktiskt kunde ha varit på Leclers huvud, säger Whiting enligt sajten RaceFans. 

Halon infördes på bilarna inför säsongen. En som håller med Nico Rosberg är racerföraren Max Chilton, som körde F1 mellan 2013–2014.

”Och folk tycker fortfarande inte att racingbilar ska ha dem... Vi kunde ha förlorat ytterligare en fantastisk talang i dag”, skriver han på Twitter.

FIA ska dock undersöka närmre vilken påverkan halon hade på olyckan och vad de kan lära sig från kraschen.

– Det är för tidigt att säga. Höghastighetskameran gav oss inte särskilt mycket. Och bilderna vi sett från bilkameran är för otydliga, säger Whiting till RaceFans.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!