Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Berggren: Det var helt rätt att straffa Vettel

Foto: ZAK MAUGER/LAT IMAGES/SHUTTERSTOCK / ZAK MAUGER/LAT IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Foto: RYAN REMIORZ / AP TT NYHETSBYRÅN

För första gången i år gjorde Ferrari ett perfekt lopp – nästan.

Ändå räckte det inte till mot Mercedes.

Snacket efteråt handlar självklart om straffet på fem sekunder till Sebastian Vettel.

Och jag tycker att domarna gjorde helt rätt.

Allt rullar Mercedes väg i årets formel 1-VM. Och allt rullar allt snabbare Lewis Hamiltons väg. Ferrari hade kraftsamlat till Kanadas Grand Prix på den knixiga och svårkörda banan. Det var nu eller aldrig och det såg verkligen ut att bli en klockren helg. 

Sebastian Vettel tog pole position och ledde fram till Ferrari-förarens ödesdigra misstag. Vettel körde av men räddade mirakulöst bilen från att slå i någon av murarna. Men på väg ut på banan stängde Vettel den jagande Hamilton lite väl tufft mot muren.

Enligt Vettel hade han ingenstans att ta vägen och allt han försökte göra var att rädda sig kvar på banan.

Enligt Hamilton kom Vettel ut lite väl tufft på banan och placerade bilen i idealspåret på ett sätt som bromsade Hamilton, som inte kunde köra om trots att han hade klart högre hastighet.

Domarna tog tid på sig med sitt beslut men gick på Hamiltons linje och straffade Vettel med fem sekunders tillägg på sluttiden.

Jag håller med domarna i det här fallet. 

Vid en avåkning är det väldigt, väldigt viktigt för säkerheten att förarna först och allra främst tänker på att inte vara i vägen för de bilar som alla vet kommer snabbt bakom. Det gäller vid en stor avåkning och det gäller i synnerhet det som hände Vettel. Det fanns som det såg ut alla möjligheter för Vettel att hålla lite, lite mer till vänster och därmed ge plats för Hamilton. Och om Hamilton satsat för att köra om hade allt slutat med två bilar i muren.

Sebastian Vettel protesterade tydligt efter loppet och skällde på domarna och gnällde på Hamilton. Jag förstår Vettel också på sätt och vis. Ferrari är pressat att göra ett toppresultat i år och det har till och med snackats om att Vettel ska bytas ut mot Fernando Alonso. En seger från pole position i Kanada hade tystat alla som tvivlat på tyskens kapacitet.

Jag är ändå mycket imponerad av Lewis Hamiltons säsong. Hans Instagram-flöde fylls ständigt på med bilder från evenemang, från coola cykelturer i New York och modevisningar. Han lever superstjärneliv på vardagarna men har en kuslig förmåga att ställa om till världens snabbaste förare på helgerna. Jag är heller inte så säker på att Vettel klarat Hamiltons attacker under de sista tio varven utan det där straffet.

Kanada och Frankrike har enligt alla experter pekats ut som sista chansen för Ferrari att störa Mercedes och allra sista chansen för Valtteri Bottas att utmana Hamilton om VM-titeln. Men Lewis Hamilton avgjorde av allt att döma striden om världsmästartiteln och kör nu lugnt mot sin sjätte. Bottas har de senaste veckorna inte alls levt upp till förväntningarna och i sommar kan vi räkna med att hans ersättare pekas ut lite här och där.

Före Kanadas Grand Prix pratades det om Ferraris chanser och om Renaults nya taktik. Det påstås att Renault nu börjat bygga en bil för få snabba varv och därifrån försöka hitta position i loppen. Hittills ser det mycket bra ut och när Renaultmotorn får köras på full effekt kunde bilarna stundtals hålla jämna steg med Mercedes och Ferrari. 

***

Näst gnälligast, efter Vettel, i Kanada var dansken Kevin Magnussen. Det gick så långt att teamchefen Günther Steiner på radio fick förklara att nu fick det vara nog. Då tystnade Magnussen. 

***

Det är ändå lite märkligt att det inte gnälls mer på Alfa Romeo som före säsongen pekades ut som fältets fjärde, femte snabbaste team. Alfa Romeo är nu i praktiken längre bak i fältet för ett år sedan.