Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Det blev en väldigt konstig situation”

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

För Marcus Ericsson blev första säsongen i Indycar något av en chock efter åren i formel 1.

Nu berättar han om nya livet med flickvännen i USA, osäkra framtiden i formel 1, känslan att ha fått tillbaka ett vanligt liv – och kaoset i somras.

– Det blev en väldigt konstig situation, säger han.

Efter fem år i formel 1 tog Marcus Ericsson inför årets säsong klivet över Atlanten till nordamerikanska Indycar. Där har han, för första gången sedan 2013, haft möjlighet att tävla med chans att hamna på pallen.

– Resultatmässigt är jag besviken, men rent prestandamässigt fanns det många ljusglimtar. Det var lite väl lite för mycket upp och ner, men överlag om jag kollar tillbaka på säsongen så fanns det många grejer som jag gjorde bra och som jag tar med mig nu in på år två, säger Marcus Ericsson.

De största svårigheterna, menar han, berodde på den stora omställningen att komma till en ny serie.

– Nya banor, nya konkurrenter, nya bilar, nytt land... Allt var nytt. Så det var mycket att ta in, och det tog lite längre tid än jag trodde att komma in i det. Jag tror det är lätt att underskatta den utmaningen att gå till något helt främmande.

Var serien som du väntat dig?

– Jag visste att det skulle vara en tuff serie, det var inget snack om saken. Men jag blev imponerad av bredden. Det var otroligt hög nivå på förarna och teamen, och i nästan varje kval var det bara någon tiondel som skilde en plats i topp tio från artonde plats.

Han medger att det var en mindre chock efter att ha kommit från formel 1, där långt ifrån alla bilar kan tävla mot varandra.

– Det var det som var så frustrerande. Visst, min dröm var att köra där och jag är jättestolt över att jag gjorde det, men samtidigt satt jag i stort sett hela tiden i en av de sämsta bilarna med sämst resurser, och då är det otroligt svårt att visa vad man går för. Det blir väldigt tufft mentalt att veta att man alltid är i dåligt material, så det var kul när man kom till USA att se att man har chansen att komma på pallen om man har en bra helg. Den känslan har jag saknat väldigt mycket och den fick jag tillbaka i år.

Nya livet i USA efter åren i formel 1

Den nya serien innebar även att Marcus Ericsson fick flytta sin hemmabas från Örebro till Indianapolis.

– Jag har alltid tyckt om USA. Antingen så hatar man eller så älskar man det, den känslan får man när man pratar med människor. Det är klart att de har sina svaga sidor också men där jag har varit har det varit gästvänligt och allt är väldigt lättillgängligt, säger han.

Under sina år i formel 1 har en säsong med 20 lopp i sin tur inneburit resor till 20 olika länder inom olika tidszoner.

Ericsson reser fortfarande mer än de flesta, men nu betydligt mindre än tidigare.

– Det har varit en av de stora grejerna i år, jag har känt att jag fått ett vanligare liv på ett sätt. I formel 1 kunde jag vara borta en månad i sträck. Det var väldigt påfrestande. Inom USA är det bara några timmar plus eller minus och det har varit väldigt skönt.

Ericsson har under debutsäsongen bott centralt i en lägenhet tillsammans med flickvännen Alexandra Zaitseva. Hon håller på att utbilda sig till mäklare och pendlar mellan Stockholm och Indianapolis.

– Hon kunde plugga på distans så när hon var i USA kunde hon sitta och plugga även där, och sedan hängde hon med på många race och sånt också. Det funkade bra och hon lärde känna de andra flickvännerna i serien också, så planen är att göra samma sak nästa år.

Ericsson har till nästa säsong dock valt att flytta ut till förorten Carmel.

– Jag vet faktiskt inte riktigt varför det blev så... Felix (Rosenqvist) skulle flytta ut med sin tjej, och många av förarna bor lite utanför stan i typ det området. Så det blev väl lite naturligt eftersom många man känner bor i de trakterna. Nu får man se om man trivs bättre eller sämre där.

Under 2019 hade Ericsson en roll som reservförare i Alfa Romeo. Foto: XPB / PA PHOTOS TT NYHETSBYRÅN

Marcus Erisson om Spa-kaoset

Allt gick dock inte som på räls under Ericssons rookie-år.

I slutet av augusti skapade svensken rubriker världen över efter rapporter om att han skulle köra i formel 1-loppet på belgiska Spa-Francorchamps. Senare framgick det dock att Ericsson bara kallats dit som reserv.

Ericsson åkte dock dit, och tvingades därmed stå över Indycar-loppet i Portland.

– Nu i efterhand var ju det lite jobbigt. Men det spelade nog också in att det var mitt nästa sista race och jag inte hade något att slåss om i mästerskapet eller rookie-mästerskapet. Hade de förutsättningarna varit annorlunda hade det kanske blivit en annan situation.

Han fortsätter:

– Det blev lite dumt. Allt hände väldigt snabbt och Alfa Romeo valde att inte gå ut med det här och då kom det ut på fel sätt. I USA märkte de att jag inte skulle köra och antog då att jag skulle köra F1. Det är det som är problemet med sociala medier i dag, om någon skriver något blir det som en explosion och sedan står det överallt. Sedan gick Alfa Romeo ut och la korten på bordet, men det blev ju inte optimalt utan det blev lite kaos.

Hur blir din roll nästa säsong?

– Det är inte helt bestämt än. Jag har ett långt samarbete med Alfa Romeo och Sauber och är rätt säker på att jag kommer ha kvar någon del i det, men sedan har jag sagt att jag verkligen vill fokusera till hundra procent på den här Indy-säsongen.

Det låter som att en fortsatt roll som reservförare inte är jätteaktuell?

– Det är det som är det svåra. Prio är inte att vara reservförare i formel 1 utan prio är Indycar. Men jag vill inte säga för mycket kring hur det kommer att bli för det är mer invecklat än så, med olika saker som påverkar. Vi får se framöver vad Alfa Romeo och även Ganassi vill.

Stressen från McLaren

Ericsson hamnade även i en svår situation när det i somras stod klart att McLaren kommit in i svenskens team Arrow Schmidt Peterson.

– Vi fick inga direkta besked, men vi fick beskedet att min plats i teamet var rätt osäker. Vi fick signalerna att jag kanske inte var högst upp på listan, så vi började diskutera med andra team då.

Upplevde du det som stressigt?

– Ja, alltså hela året i SPM var lite rörigt. Dels när McLaren kom in, men bara några veckor innan det fick tekniske direktören sparken. Han som var president för teamet fick gå på slutet av säsongen och hon som var mediansvarig fick lämna under säsongen. Det var mycket som hände i teamet och det var rätt turbulent. Det är inget som direkt påverkar mig men man märker ju att det händer saker.

Marcus Ericsson lyckades dock få en ny styrning till nästa säsong, då han blir teamkamrat med svenske Felix Rosenvist och den femfaldige Indycar-mästaren Scott Dixon i Chip Ganassi Racing.

– Det är en jättemöjlighet. Att få representera Chip Ganassi är stort och de lägger inte till en tredje bil bara för att de kan. Det känns jättekul för mig att få en sådan möjlighet och det är absolut ett steg upp för mig.

Känner du även en större press nu?

– Ja, det är klart att det är så. Jag har gjort mitt läroår så nu måste jag visa att jag lärt mig av de misstag jag gjort och börja leverera. Men det är något man får lära sig att leva med.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Ericsson efter andraplatsen i Detroit. Foto: JORGE LEMUS / ZUMA PRESS/IBL

Svensk kamp i teamet nästa säsong

Marcus Ericsson berättar att han först lärde känna Rosenqvist när de var i 10-årsåldern och körde gokart men att deras karriärer efter det gått åt två olika håll. Fram tills nu.

– Vi kommer bra överens och går ut och käkar och gör grejer ihop, det blir kul att vi både ska fajtas och jobba ihop nu. Och det blir kul för alla svenskar, säger Ericsson.

Vad har du för personliga mål nästa säsong?

– Jag vill vara med i toppen. Vinna minst ett race, vara på pallen och slåss så högt som möjligt i mästerskapet.

Nästa säsong inleds i mitten av mars i S:t Petersburg, Florida. Ericsson åker tillbaka till USA i början av januari för att köra simulator, lära känna det nya teamet och återuppta den fysiska träningen.

Men först: Julfirande med familjen i Örebro innan han drar upp till Sälen för att fira nyår. Det kommer dock inte kommer bli någon skidåkning för Ericssons del.

– Nej det står i kontraktet... Eller, jag får inte göra extremsporter, och det går väl under det. Men det blir trevligt att bara hänga där uppe i den miljön, koppla bort allt och få lite ledigt med vänner och så innan man drar i väg igen. Sedan blir det full fart igen direkt efter nyår.

Minns fantastiska sportåret 2019 - på 15 minuter

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.