Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Det är trist att han inte får uppleva det här"

LEAFIELD. All väntan har varit en pina.

Marcus Ericsson vågade aldrig riktigt tro på att drömmen om formel 1 skulle uppfyllas förrän det var helt klart.

Men efter månader av förhandlingar kritade han på för Caterham.

I en öppenhjärtig intervju med SPORT-Expressen berättar 23-åringen om hemlig specialträning på en F1-klinik i Italien, kravet på viktminskning, sorgen efter en nära vän och utmaningen att prestera nog bra för att bli kvar inom världens tuffaste motorsport karriären ut.

– Det är en brutal bransch, du har max ett år på dig att visa att du hör hemma här, säger han.

Marcus Ericsson är sliten, men lycklig.

Han ler med hela ansiktet och hälsar artigt när vi ses i ett konferensrum inne på F1-teamet Caterham's högkvarter utanför Oxford.

Foto: Foto: Patrik Lundin 2013Trots ett 15-tal intervjuer med utländsk media om en och samma sak; att han är den förste svensken sedan 1991 ("Lill-Lövis Johansson) att köra formel 1 - är det svårt att greppa verkligheten. Marcus skakar på huvudet.

- Ja. Det är lite overkligt, svårt att ta in. Det är drag hemma också va? jag har 105 olästa meddelanden på mobilen och 57 missade samtal. Sen är man lite sliten, sovit dåligt med tanke all anspänning, lite halvtrött. Men otroligt lycklig.

Hur går tankarna inför att kliva in i F1-cirkusen?

– Jag kan inte bara känna att "fan va kul det är med formel 1", då åker jag ut lika snabbt. Utan nu gäller att ställa om och inse hur jävla tufft det är.

"Var är champagnen?"

När han senare håller upp SPORT-Expressens löpsedel frågar han lite blygt:

– Vart är champagnen grabbar? Det är rätt stort det här.

Kumlasonen har tagit sig via GP2 till formel 1 och har känt till att det kan bli F1 säsongen 2014 sedan i november och höjt träningsnivån.

Därför har han i hemlighet tränat på Formula Medicine Centre utanför Pisa i Viareggio, Italien, avslöjar han.

Kliniken, anpassad för formel 1-förare, ger Ericsson fulltalig mental och fysisk träning.

Allt från reaktionsförmåga, koordantion och rätt andning.

– Jag har träffat specialister för att lära mig andas rätt. När du sitter i bilen kan man bli stressad och uppjagad. Du måste andas rätt för att få ordning på känslorna och fokus.

Dessutom har Ericsson arbetat med att minimera användningen av hjärnan.

– Man tränar på att köra så snabbt som möjligt men att använda hjärnan så lite som möjligt. För att ha kvar energi kvar i ett långt race. De sätter en mätare för att se det här.

Vad kan du berätta om fysträningen på kliniken?

– Vi har ett problem i dag att man måste vara så lätt som möjligt. Det är en stor utmaning att komma ner som möjligt i vikt. Äta rätt och träna mycket, de extra fettprocenten måste bort men jag får inte tappa styrka, säger Marcus.

Vad tränar du mer?

– Förutom kondition har jag tränat nacken i ett av gymmets vajermaskiner. Jag har på mig en tyghjälm som är kopplad till en vajer. Du lyfter vikt med nacken för styrkan där är viktig. Extremt tufft men betydelsefullt, säger Ericsson innan vi kommer in på personer han vill rikta ett extra stor tack till.

Eje Elgh, hans mentor, Kenny Bräck som var med och inledde satsningen mot den stora drömmen när Ericsson var 15 år.

Och företaget Olsberg som sponsrat honom från att han körde gocart.

Ägaren av företaget, Göran Henriksson, en välkänd och stor rallyvän i Sverige dog för drygt ett år sedan.

"Var mycket jobbigt"

Sorgen, den bär Marcus med sig.

– Han var en eldsjäl, en av mina största supporters och en nära vän som lade ner mycket pengar och kraft på mig och oss. Olsbergs och honom vill jag tacka. Det är trist att han inte får uppleva det här. Det var mycket jobbigt när han gick bort.

- Man tänker på många i dag, sin familj och vänner. De som betytt mycket för att man är där man är i dag. Göran är verkligen en person som ska nämnas. Det är klart man gett honom en tanke eller två, fortsätter Ericsson.

Tuff motgång

Säsongerna i GP2 har inte varit någon lek, menar han.

För ett halvår sedan, i juni 2013 var han med om sin största motgång i karriären. Ericsson hade kört in blott åtta poäng efter halva säsongen och han avslöjar nu att hela satsningen mot formel 1 var på väg att raseras - om de dåliga resultaten hade fortsatt att komma.

Han var nedstämd.

Efter några lediga veckor på hemmaplan i Kumla - kom vändningen i Tysklands GP och Ericsson slutade på sjätte plats i GP2.

– Det är en av mina styrkor; att kämpa på och visa vilja när det är som tyngst. Det var jävligt tufft och jobbigt mentalt. Det kom upp mycket tankar i huvudet.

– Jag körde för min karriär men jag körde också för det här det roligaste jag vet. Då vände allt. I

Men allt vände - och nu återfinns Ericsson i F1.

Slutligen: vad är ditt mål med säsongen?

- Kan jag slå Kamui Kobayashi, det är ett bra steg. Han kommer vara en svår motståndare. En erkänd duktig förare. Det är positivt att lära från honom. Ett mål är att slå min teamkamrat. Det är viktigt, han har samma material som jag, en perfekt jämförelse med vad du står.

Du verkar otroligt målmedveten?

- Jag har vetat att det här kan bli verklighet. Jag vill inte känna när jag blir gammal och ångra mig att jag inte tog chansen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.