Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det är lätt att ha för höga förväntningar

Foto: Magnus Jönsson

Första stora kraschen kom i kvalet.

Men Marcus Ericsson kom tillbaka och lyckades ta Caterham-bilen över mållinjen.

Som väntat dominerade Mercedes loppet stort.

Som svensk är det lätt att ha höga förväntningar på Marcus Ericssons debutsäsong i F1. Men som förare i lågbudgetstallet Caterham har Marcus Ericsson framför allt två uppgifter:

1) Ta bilen i mål.

I premiären i Melbourne tvingades Marcus att bryta med oljetrycksfel men i Malaysia höll det hela vägen.

2) Besegra Marussia-bilarna.

Marcus hade problem på slutvarven men lyckades besegra Max Chilton, med en tiondels sekund. Därmed var de två gröna Caterham-bilarna före den enda Marussia som kom i mål.

Två av två är alltså godkänt. Men för egen del har Marcus Ericsson en helt egen målsättning och det är att besegra teamkompisen Kamui Kobayashi. Där fattas det fortfarande en del.

Marcus var väl försiktig i starten i Malaysia, han påverkades klart av att bli varvad och det var lite problem vid ett av depåstoppen. Kobayashi hade också rakt igenom bättre varvtider än svensken.

Det var ändå kul att se Marcus ta för sig lite mer - som i fajten med Kimi Räikkönen.

 

I Melbourne tvingades Kamui Kobayashi be Felipe Massa om ursäkt för startkraschen. I Malaysia var det danske Kevin Magnusson som gick runt i depån med mössan i≈hand. Magnussen körde på Kimi Räikkönen vilket förstörde racet för båda två.

Men årets otursgubbe så här långt är ändå Red Bulls Daniel Ricciardo. I Melbourne blev Ricciardo av med sin andraplats i loppet sedan Red Bull-bilen haft ett för kraftigt bränsleflöde. Och i Malaysia straffades australiensaren dubbelt sedan hans team misslyckats med att få i väg bilen efter ett depåstopp.

Ricciardo fick tio sekunders stop-and-go i depån och dessutom tio platsers kvalstraff i Bahrain nästa helg. Ricciardo har två bra race bakom sig men han har bestulits på poängen. Red Bull verkar i alla fall fått fart på bilen men Mercedes totala dominans kunde inte ens Sebastian Vettel stoppa.

 

Eftersnacket handlar också om inbördeskriget i Williams. Teamet gav finske Valtteri Bottas tillstånd att passera teamkompisen Felipe Massa på slutvarven för att möjligen kunna hota Jenson Button. Men Massa vägrade att släppa fram Bottas.

Det var en viktig markering från Massa och lita på att den här fighten kommer att fortsätta. Bottas kör klokt och snabbt och Massa kommer att behöva ta fram alla gamla trick för att bli nummer ett i stallet.

Jag kan inte undgå att tänka på vad som kommer att hända när Kimi Räikkönen hamnar i samma läge med sin teamkamrat Fernando Alonso.

Det finns så mycket att se fram emot under resten av F1-säsongen och redan på fredag inleds träningen inför Bahrains Grand Prix.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.