Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför försvann han helt från rampljuset

Keke Rosberg Foto: IBL/SUTTON
Foto: IBL/SUTTON
Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
1 / 7

Keke Rosberg var tuffare än de flesta på banan – och en av Finlands största idrottsstjärnor genom tiderna.

Men när hans egen son Nico följde i pappas hjulspår gjorde Keke ett drastiskt val. Han klev ur rampljuset fullständigt.

– Jag tyckte det var bättre att bli en eremit än att få en massa frågor om Nico.

SportExpressen berättar - med hjälp av Eje Elgh - historien om "The Flying Finn".

Förre racerföraren Eje Elgh, numera rådgivare åt Marcus Ericsson och tv-kommentator, har sett mycket i racingvärlden genom åren.

Men även Eje kunde förbluffas över gode vännen Keke Rosberg. Som den gången vid en tävling på tyska Hockenheim, då Keke Rosberg kraschade våldsamt mitt framför huvudläktaren.

- Han slog runt, jag vet inte hur många varv. Det var en väldigt vådlig krasch. Sedan tog han sig ur bilen, drog ner dragkedjan på overallen, plockade fram sitt cigarettpaket, tände en cigarett och stod där och tittade på bilen. Vilket naturligtvis uppskattades av publiken, berättar Eje och skrattar.

Han tror inte att Keke gjorde det vare sig för att han var en showman eller för att han var sponsrad av finska cigarettmärket Colt.

- Nej, han var helt enkelt röksugen. Han var storrökare på den tiden, han rökte jämt, säger Eje.

Finsk stjärna född i Solna

Rosberg föddes i Solna, men har finska föräldrar och växte upp i Finland. Han tävlade i formel 1 under åren 1978-1986. Det blev 128 starter, 17 pallplatser, fem vunna lopp och 1982 blev han världsmästare.

Eje Elgh var bara 14 år då han lärde känna Keke Rosberg och de körde gokart mot varandra. Sedan tävlade de ihop under många år, reste runt i Europa tillsammans och körde bland annat formel 2 i samma team. 

Keke Rosberg levde ett fartfyllt liv både på och utanför banan.

Han var kul att gå ut med?

- Ja, verkligen. Det var friska tag. Vi hade mycket roligt ihop. Det var några sena nätter, det kan jag lova. Vi var väldigt olika i personlighet, han visste vad han ville och var tuff och kaxig på alla sätt, jag var mer timid, säger Eje Elgh.

Vad hade Keke som förare?

- Han var stentuff, han lade aldrig fingrarna emellan, han var schyst, det var inga fula saker, men han var en jättetalang som tog plats och alla andra visste att mot Keke får man absolut ingenting gratis.

Drömde inte om formel 1

Keke Rosberg själv höll sig borta från offentligheten under många år. Det var ett medvetet val i samband med att hans son Nico Rosberg började köra formel 1.

I en tv-intervju nyligen förklarade pappa varför. 

- Jag tyckte det var bättre att bli en eremit än att få en massa frågor om Nico.  

Keke guidade sin son i början av hans karriär.

- Men när jag sa "hoppa" och Nico frågade "varför", då var det dags för mig att sluta. 

Keke säger att han efter det blev en "nervös supporter" framför tv:n.

Att sonen skulle bli formel 1-förare var ingenting som Keke Rosberg drömde om i tidiga år.

- Så tänker du inte. Det kräver sådan tur och är inget du kan planerna. För mig handlade det i början om att tillbringa helger med min son och ha kul tillsammans, sa Keke Rosberg i tv-intervjun tillsammans med Nico och sa att hans stora insats var att veta när det var rätt ögonblick att kliva åt sidan.

- Du gjorde helt rätt, replikerade Nico direkt. 

 

LÄS MER: Bäst i världen och älskad av alla – då körde han ihjäl sig.

Far och son har vunnit i Monaco

När Nico Rosberg blev världsmästare 2016 var det andra gången genom tiderna - efter  Graham och Damon Hill - som en far och son lyckades med det. Men även om Keke jublade lika mycket över sonens triumf som över sin egen seger 34 år tidigare var det ett annat ögonblick som var ännu större för den äldste Rosberg.  

Pappa är finsk medborgare, mamma Sina och Nico är tyska medborgare - men alla har bott i Monaco sedan många år tillbaka.

- Det är otroligt att vi båda blivit världsmästare. Men för mig var det största och mest känslomässiga när Nico vann Monacos Grand pris, som jag också har gjort, har Keke sagt.

Far och son blev också känslomässiga när Nico valde att lägga av.

- Sista meningen i meddelandet till min fru var: "snälla tala om det för pappa också". Det var som att få en smäll i magen, jag tappade luften, det kom så oväntat. Men det är ett personligt beslut bara du själv kan fatta. Om du känner att det är dags att sluta, då ska du göra det.

 

LÄS MER: Fler reportage, långintervjuer och granskningar – besök samlingssidan. 

"Jag är en kaxig jävel och jag vet om det"

Keke själv fortsatte tävla i andra klasser efter formel 1. Sedan blev han manager för bland andra Mika Häkkinen, en annan finländare som också blev världsmästare.

Keke var en stor inspiration för många förare som kom efter honom och "Den flygande finländaren" visade att blyghet inte tar dig någonstans.

Under sin storhetstid sa han själv en gång:

- Jag är en kaxig jävel och jag vet om det.

Han älskade farten. Som när han slog ett varvrekord på Silverstone, som stod sig i  många år. Han hade redan pole position då han ändå visade vad "Den flygande finländaren" kunde göra.

- Jag bara drogs med av kärleken till farten. Det var ett galet ögonblick, sa han själv efteråt.

Keke Rosberg och Eje Elgh är fortfarande goda vänner. Eje säger att Keke är sig lik. Utom i ett avseende.

- Han har faktiskt fimpat. Ja, det är flera år sedan han slutade röka helt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!