Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Vill alltid att jag ska gå ner i vikt"

Marcus Ericsson. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Marcus Ericsson. Foto: ALEJANDRO GARCIA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Kritiserad och ifrågasatt under två röriga säsongen med Sauber.

Nu med ny bil, ny motor från Ferrari och ny teamkamrat så får Marcus Ericsson en ny chans. 

2018 ska bli Marcus Ericssons år i formel 1.

– Kan jag göra ett riktigt starkt år 2018 så kan det leda till något väldigt, väldigt bra. Gör jag ett dåligt 2018 så kan det vara slut på min formel 1-karriär.

Marcus Ericsson kommer på exakt avtalad tid till intervjun. Välklädd och med en snygg, ljus, halvlång överrock. Han fryser och är lite otålig att få komma till Spanien och inleda försäsongsträningen. Vi äter lunch på Pane Fresco i Stockholm. Paolo Robertos restaurang och jag har såklart valt platsen av en anledning. Paolo Roberto är ett stort fan av Alfa Romeo, och restaurangen serverar det många menar är Stockholms bästa napolitanska pizza.

Marcus Ericsson beställer in en kycklingsallad.

– Fred Vasseur blir inte glad om jag äter pizza, skrattar Marcus.

Vasseur är ny teamchef i Sauber sedan i somras och har rykte om sig att pressa sina förare hårt, han vill ha resultat.

Håller han koll på vad du äter?

– Nej, inte på vad jag äter men de har koll på vad jag väger i alla fall. Förra året var det stora problem med vikten och jag tappade mycket i prestanda mot Pascal. Men de har sagt nu att deras mål är att vi ska vara under viktgränsen med mig i bilen. 

– Det är som alltid när man är lite längre än snittet och väger lite mer, det är en nackdel i motorsport, tyvärr. Jag har tryckt på länge i förarmöten och sånt och sagt att lägg vikt i stolen, så alla ska vägar samma. Men det är klart, alla små förare tycker att det är en väldigt dum idé.

Vad betyder det i vikt, vill de att du ska gå ner mer?

– De vill alltid att jag ska gå ner i vikt. Men när jag var i Caterham låg vi 20 kg över och jag bantade ner mig duktigt. Då kände jag själv att jag inte mådde bra, jag var svag och hade ingen energi. Nu känner jag att jag vet var jag ska ligga för att det ska bli bra för mig. 

Marcus Ericsson. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Har du lätt att hålla vikten eller får du kämpa?

– Jag får kämpa, så är det. Jag har provat lite olika sätt LCHF, glutenfritt, lite alla möjliga. Men det är inget jag har fastnat för, som funkar för mig utan jag kör mer sunt förnuft.

Så du kan unna dig en pizza om du vill?

– Ja, absolut. Och det har jag också känt, man måste kunna leva. Det är en balans.

Du tränar mycket och hårt och måste tänka på vad du äter för att hålla vikten nere. Hur går det till?

– Jag har stor hjälp av Alexander Elgh, min tränare. Vi har ett bra schema för träning, mat och återhämtning. Jag tränar fys i snitt två timmar per dag, varje dag och tänker på vad jag äter. 

Marcus Ericsson om nya satsningen

Hur vältränad är du? Kan man säga att du klarar en viss tid på maraton eller en viss vikt i bänkpress?

– Jag har en låg vilopuls, under 40, 38-39, och det är rätt unikt och ett tecken på att man är väldigt vältränad. Sen har vi speciella muskler som behöver tränas, som nacke och axlar som jag tränar mycket varje vecka. Jag kan inte lägga på mig så mycket andra muskler, på benen till exempel.

– Jag kan inte ha en vanlig skjorta för då kan jag inte knäppa översta knappen. Vill jag ha en skjorta med fluga eller slips så måste jag ha specialsy den i nacken, den är för kraftig.

Vad gör du när du kopplar av?

– Jul- och nyårshelgen är väl den period där jag har allra mest ledigt. Då är jag hemma i Örebro med familj och vänner, det är skönt. Jag slog egentligen av allt på telefonen under jul och nyår, bara försökte att slappna av. Jag har öppnat en egen padelanläggning i Örebro så när jag är hemma brukar jag spela padel någon gång per dag. Vi har en fin anläggning nu med nio banor, relaxavdelning och konferensrum.

– Och så kollar jag på hockey, SHL och NHL. Junior-VM var kul.

Flickvän?

– Hmm...., nej, inte det, nej.

Du följer din lillebror Hampus karriär på nära håll, skulle du råda honom att följa ditt exempel?

– Jag håller koll på varje meter han kör vi internet. Jag ringer och snackar med honom och försöker coacha honom så mycket jag kan. Det är kul, kan jag hjälpa honom så är det jättekul. Men det är en väldigt speciell värld och en svår värld men jag tror att jag kan hjälpa honom rätt mycket med de kontakter jag har. Han har en väldig talang, sen gäller det att han förstår att han måste jobba väldigt hårt också.

Marcus Ericsson under Brasiliens GP. Foto: SEBASTIAO MOREIRA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Du arbetar hårt med dig själv och med teamet. Hur många timmar per vecka arbetar du?

– Det är svårt att säga. Men jag är nog bland de som jobbar hårdast bland förarna, med teamet och mig själv. Jag är noggrann och försöker att lämna så lite åt slumpen som möjligt. Jag har lärt mig att alla smådetaljer gör skillnad i slutändan. 

Jobbar du hårdare och hårdare för varje år?

– Kanske inte hårdare, men smartare. Jag har lärt mig hur allt funkar men när jag kom in kanske jag inte visste var jag skulle lägga energin. Jag har lärt mig att jag måste arbeta hårt och det har blivit min grej. Jag tror också att det är därför jag har kunnat vara kvar i formel 1 och jag tror att det var mycket därför jag fick vara kvar i Sauber.

I dag gör du inte så mycket PR-jobb, du syns inte så ofta?

– Nej, och det är väl så att i formel 1 är man rätt ägd av sitt team. Mycket styrs av teamet och de godkänner vad man ska göra och inte göra. Sen har väl vi valt också att ha en rätt så låg profil på mig och fokusera mer på racingen. Men förmodligen och förhoppningsvis med bättre resultat så blir det mer andra grejer. Intresset blir större om resultaten kommer.

Du är i intervjuer under tävlingshelgen alltid väldigt lojal mot teamet. Är det politisk korrekthet eller känner du så?

– Jag ser mig själv som en teamplayer till 100 procent. Sen är man självklart en individualist också, det måste man vara. Men en av mina styrkor är just att jag är väldigt lojal med teamen, jag jobbar med teamen, för deras bästa. Det tror jag att jag vinner på i slutändan. Jag vet att jag kan behärska mig och i stället ta kritiken i ett slutet rum, det är en av mina styrkor som förare.

"Klart att det är svårt för folk att förstå"

Du har, inte minst förra året, fått utstå kritik själv. Vissa tidningar sätter betyg på er direkt efter loppen och du har fått kritik och ifrågasatts. Hur hanterar du det?

– Jag har haft två dåliga säsonger i Sauber där jag i praktiken kommit sist. Då kommer kritiken, sen är det alltid så att det är lättare att sparka på de som ligger bland de sista och kritisera dem.  Jag har lärt mig att det fungerar så i F1 och lägger inte så mycket energi på det eller på att läsa olika saker. Det är inget som ger mig speciellt mycket eller har behov av.

Ingemar Stenmark och av vad jag läst även Ronnie Peterson, brukade när de fick kritik säga något i stil med att det är svårt att förklara en sport för några som inte begriper, känns det så?

– Haha, ja, det är klart att det är så. Formel 1 är en väldigt komplex sport och det kanske mest utpräglade materialsporten. Så det är klart att det är svårt för folk att förstå. 

Minns du när du vann ett lopp senast?

– Sist jag vann var Nürburgring va? 2013, det var ett tag sedan. Det är helt sjukt när man säger det sådär, påminn mig inte. Det är på tråkigt på ett sätt, man vill vinna, man är vinnarskalle. Men sen i formel 1 blir det på ett annat sätt eftersom det är så ojämna förutsättningar. För mig har poäng varit samma som en seger, samma tillfredsställelse. Man måste ställa om det i huvudet när man kommer in i formel 1, annars blir man knäckt mentalt.

Med tanke på kritiken 2016 och 2017, tänker du på att ta revansch 2018?

– 2018 är min stora chans att visa vad jag kan och vad jag lärt mig. Jag vill visa det på banan och inte bara säga att jag lärt mig. Det här är min chans att göra min F1-karriär. Kan jag göra ett riktigt starkt år 2018 så kan det leda till något väldigt, väldigt bra. Gör jag ett dåligt 2018 så kan det vara slut på min formel 1-karriär. Så skarpt är läget, tror jag.

Jan-Erik Berggran träffar Marcus Ericsson i Stockholm. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Du ska tävla för ett stort bilmärke nu, Alfa Romeo, har du märkt av det något hittills?

– Jag märkte nere i Italien att det var ett stort intresse på presskonferensen. All italiensk media var på plats och så tror jag att det kommer att vara i år, ett annat medialt tryck eftersom det är ett stort bilmärke som är tillbaks. Jag har också märkt vilket starkt varumärke Alfa Romeo är till och med i Sverige,

Sauber har utvecklat en ny bil inför 2018, du får en ny teamkamrat och ni inleder ett nytt samarbete med Alfa Romeo. Har du sett den nya bilen?

– Jag har sett den i vindtunnelmodell och i dator, 3D-modell, och jag har sett lite av förarmiljön i en testmodell. Men inte mer än så. Av det jag sett från vindtunnelbilen så är det några innovativa lösningar de har kommit fram till. Som jag inte tror att alla kommer att göra. 

Är det bra?

– Det är både och, det är klart att det är en risk med att hitta nya grejer på aerodynamiken. Men jag hoppas så klart att det ska funka. Sen kan jag inte gå in mer specifikt på vad det här, men det kommer att synas på testerna.

Det pratas i F1 om Mercedes sätt att bygga en lång bil jämfört med Ferrari och Red Bull som bygger kortare. Och Red Bulls bil som lutar lite mer framåt. Hur är er nya bil?

– Det är lite mitt emellan, igen, kan man säga. 

"Jag ser det inte som ett problem"

Vad tror och hoppas du att det nya samarbetet med Alfa Romeo ska ge Sauber?

– En bättre kontakt och samarbete med Ferrari för de vill så klart att det ska gå bra för Alfa Romeo och Sauber. Jag hoppas därför att det blir ett större stöd därifrån. Jag ser också att Sauber nu blir ett lite mer attraktivt team så att vi kan locka till oss bra människor. Det blir en större satsning på allt.

Du får också en ny teamkamrat, Charles Leclerc, vad betyder det?

– Desto bättre teamkamrat du har desto bättre, det är kanonbra för mig. Med det rykte och den hype som han kommer in med i F1, så det var väl bara när Max Verstappen kom in som vi kan jämföra med hur det snackas om Leclerc. Det kommer att vara många ögon på Sauber och på Leclerc och kan jag då som kommit sist två år i rad slå han så gör det jättejättemycket för mitt varumärke och stärker min position i depån. Det är en jättemöjlighet för mig.

– Vi kör träning ihop och ingen tvekan om att han är duktig att köra bil. Men det är inte så att jag såg honom och att "wow, han är mycket snabbare än mig". Jag tror absolut att jag kan slå honom. Sen verkar han vara en bra kille och det är bra om vi kan ha ett bra samarbete, även om det blir hård konkurrens emellan oss.

Är du orolig att han, som lovande Ferrari-junior, och du inte kommer att ha samma förutsättningar?

– Nej, inte alls. Det är klart att man kan få olika förutsättningar men då skulle jag se det direkt. Om han till exempel skulle få en bättre motor så skulle jag se det i datorn efter ett par sekunder. Vi ser all data från varandras bilar. Nej, det är jag inte orolig över alls. I dagens formel 1 är det svårt att ge någon en fördel. Jag ser det inte som något problem.

Honda och Renault gnäller nu om att det bara ska tillåtas tre motorer under 2018. Är det bra för er som inte har de motorerna?

– Jag förstår inte varför de tar upp det där just nu. Alla har vetat om i tre, fyra år att det skulle bli de reglerna 2018. Men har de problem med sina motorer så är det förstås bra för oss.

Du har sagt att målsättningen är att ta poäng, kan vi hoppas på det?

– Ja, det tror jag. Vi har förutsättningar att vara med och slåss om VM-poäng och är vi inte det är det en besvikelse.

I förra veckan var F1-chefen Chase Carey i Köpenhamn som vill arrangera ett F1-lopp. Hur låter det?

– Det skulle förstås vara helt fantastiskt för oss, det ligger nära Sverige. När jag hörde om det första gången förra året tänkte man att det bara var ett rykte och att det aldrig skulle bli av, men nu när han ändå har varit där så känns det inte helt orimligt i alla fall.

"Tragiskt att han dog så ung"

Din vän Magnus Böcker, som varit chef i finansvärlden på olika håll i världen, gick bort i somras i cancer och teamet hedrade honom med en speciell dekal på bilen i ett race. Vad betydde Magnus för dig och er?

– Han var en vän till mig och till teamet och en väldigt inspirerande person. Han hjälpte mig mycket med kontakter och hans resa och det han uträttade var i sig inspirerande. Han hjälpte teamet med sitt kontaktnät och var involverad på olika sätt. Det var tragiskt och tråkigt det som hände, att det gick så fort och att han dog så ung.

Den här gruppen finansiärer som har stått bakom ert projekt och stöttat dig länge. Träffar du dem och vad betyder de?

– Det är en grupp människor som stöttat mig och min karriär sedan jag var 15 år och det klart att jag håller kontakt med dem. De har valt att vara anonyma och så har det varit hela tiden. Men självklart har vi en bra kontakt. Utan dem hade det inte gått.

Det är säsong för galor och priser i Sverige men inte många racerförare är nominerade, trots ett mycket fint 2017. Tycker du att motorsporten är lite bortglömd och undanskuffad?

– Motorsporten har väl i de sammanhangen haft lite uppförsbacke. Men intresset är väldigt sort bland folk.

Är det viktigt med den typen av priser, bragdguld och Jerringris?

– Det kan det vara absolut, men det är inget jag personligen går och tänker på eller har som målsättning.

Blir du igenkänd på gatorna i Stockholm?

– Det händer väl då och då men jag kan se att vissa tittar till lite extra. Det är väl typiskt svenskt att inte komma fram och be om en autograf eller en bild. Hemma i Örebro händer det lite oftare.

Marcus Ericson försvinner i folkvimlet på Åhléns i Stockholm. Får han som han vill under 2018 kommer fler att vända sig om efter honom redan i sommar och i höst.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!