Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Tidemand har tänt elden för oss

Foto: Johan Jeppsson / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN
Foto: Peo Möller / KVP/EXPRESSEN
Foto: Andre Lavadinho / S PRESSE / PANORAMIC/IBL PANORAMIC

TORSBY. Svenskhoppet levererar.

Pontus Tidemand har satt i gång något hos den svenska rallypubliken.

Och som vi längtat.

Jag ska erkänna att Pontus Tidemand i mina ögon på förhand inte var den mest intressanta föraren i Svenska rallyt. Det har saknats lite spets över Tidemands tidigare framträdanden i Svenska rallyt och Andreas Mikkelsens utklassning i Monte Carlo rev upp sår av tvivel i min rallsjäl.

Men Pontus Tidemand har gjort något mer där inne i sin Skoda än att köra ifrån alla konkurrenterna.

Han har tänt elden.

Han har fått oss att hoppas.

När Pontus redan lördag eftermiddag efter ytterligare en segersträcka säger att han satsar hårt eftersom han vill komma tillbala nästa år och köra en WRC-bil.

Det vill vi också. För även om publikstödet var massivt ute i skogarna i Värmland så känner jag på mig att det kommer att koka den dagen vi har en svensk som slåss mot Jari-Matti Latvala, Sebastien Ogier och Thierry Neuville.

Nu är det tyvärr så att det inte räcker med att köra snabbt för att få köra i WRC-klassen. Tidemand har dessutom mördande intern konkurrens i det norska managementbolag, Even, som ska matcha honom till VM-toppen. När bolaget sitter och klurar på sponsorupplägg så sitter Tidemand vid bordet tillsammans med arbetslöse världsstjärnan Andreas Mikkelsen, Toyotas testförare och tredjeförare Esapekka Lappi och norske talangen Ole Christian Veiby.

 

 

 

Foto: Patrik C Österberg / PATRIK C ÖSTERBERG / IBL/IBL PATRIK C ÖSTERBERG /

Kunde Even Management köpa loss tre WRC-bilar, varför inte från Volkswagen, skulle de med Mikkelsen, Tidemand och Veiby ha ett väldigt slagkraftigt team. Ett team som på papperet inte alls är sämre än det som Toyota, Citroën, Ford eller Hyundai visar upp.

Det är ändå rätt av Tidemand att han skyndar långsamt och att han hellre lägger sina pengar på en VM-säsong i WRC2-klassen än en one-off för samma summa i bara Svenska rallyt. Jag har sett massor av svenska satsningar där svenska talanger försökt att visa upp sig i Svenska rallyt. Ett bra resultat där skulle så att säga lösa resten, men så enkelt var det aldrig för vare sig Thomas Rådström, PG Andersson eller Daniel Carlsson. Alla tre fick fina rallykarriären precis bakom toppförarna i sin generation men alla tre satsade också hårt på att lösa karriärens knutar i skogen i Värmland.

Vi minns också att Tidemand försökt det trolleritricket en gång i Sverige men det slutade i fiasko.

Nu är Pontus Tidemand på väg tillbaka till världstoppen. Det visar inte minst hans allt mer mogna körning i flera av deltävlingarna i WRC-klassen. Han verkar inte förivra sig längre och det gick att se och höra hur han under dagarna i hemma i Värmland växte och fick bättre och bättre självförtroende för varje sträckseger. Pontus Tidemand började lita på sin förmåga igen och via rallyradion nådde det budskapet ut till publiken.

När Tidemand körde sitt andra varv på klassiska Vargåsen-sträckan kunde han känna stödet från publiken.

– Det är en otroligt fin sträcka och en sån fantastistk publik. Det är så kul att se alla som viftar med flaggor och står och skriker efter vägen, sa Tidemand efter målgången.

Jag håller tummarna för att 2017 slutar med en WRC2-titel till Tidemand och att han får som han vill. Att han kommer i en bra WRC-bil till Svenska rallyt 2018.

”Ligger nästan där på Haaland-nivå”

Så ska Edward Chilufya slå igenom i år: ”Jag kommer få mitt stora genombrott” • Särskilda träningen • Personliga sorgen

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.