Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Norden har tappat taget om rallyt

Foto: Johan Jeppsson / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN
Foto: Bastien Baudin / BASTIEN BAUDIN / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Foto: Bastien Baudin / BASTIEN BAUDIN / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

TORSBY. Sverige, Norge eller Finland. Med lite franskt på sidan. Så har det sett ut i Svenska rallyt de senaste åren.

Men titta på resultatlistan efter halva tävlingen i år.

Det är nya tider i rallyvärlden.

Belgien, Estland, Nordirland, Nya Zeeland, Spanien, Irland, Wales. Där har ni sju av totalt tio länder på topp-tio-listan i morse i Svenska rallyt.

Det är bara finske Jari-Matti Latvala som försvarar det som en gång var en rakt igenom nordisk uppgörelse.

Allra mest saknar vi norrmännen i toppen. Andreas Mikkelsen hamnade på trottoaren när Volkswagen plötsligt skrotade sin VM-satsning och i väntan på bättre tider jobbade Mikkelsen i helgen åt Red Bull TV.

Kompisen Mads Östberg petades undan när Ford värvade Sebastien Ogier och Citroën valde att satsa på Craig Breen. Östberg ville visa att alla gjorde fel och satsade för hårt direkt fredag morgon.

Östbergs avåkning fick säkert många norrmän att stanna hemma i stugvärmen i stället för att åka ut i snödrivan.

- Du, när du kom nu, var det många bilar med dig på vägen?

Den norske vägvakten vid parkeringen vid Hof Finnskoga frågar med en viss förhoppning att det ska bli lite fler i slänten vid vägbytet sex kilometer in på specialsträckan.

 

Det vajar några norska flaggor i det lätta snöfallet men det är långt ifrån den vanliga folkfesten.

Ingen svensk toppförare i WRC-klassen, en norsk toppduo som slocknat. Inte ens de finska fansen har orkat mobilisera en tro på att Toyota och Latvala redan under sitt första år efter comebacken kunde klara av att slåss i toppen.

Men jag vill inte gråta tillsammans med varken finska, norska eller svenska rallyfans. Jag skulle älska om en ny svensk stjärna vill tändas men inser hur svårt det är för en Pontus Tidemand att slå sig in i något av toppstallen.

– Inte min business, svarar Tidemand när jag frågar om inte han som Skoda-förare funderar lite på den där helt färdigutvecklade Volkswagen-bilen som står i något garage i Wolfsburg.

Alla tror att VW-bilen till slut kommer till start.

Det handlar bara om att de andra teamen ska ge sitt godkännande.

Sen får vi se om det står Skoda, Seat eller något annat på motorhuven och om det är Mikkelsen, Tidemand eller någon annan som sitter vid ratten.

 

Jag väljer att omfamna mångfalden och det brittiska rallyundret med en rad nya förare. Jag gillar också belgaren Thierry Neuville som när jag intervjuade honom för ett par år sedan berättade att han började sent med rally men att han tyckte att det var så mycket roligare än racing.

Neuville har också lockat en rad tyska fans till Sverige och om de norska flaggorna vikts ihop så har de ersatts med flaggor från Estland, Tyskland, Japan, Korea och Belgien. Svenska rallyt har blivit mycket mer internationellt. I pressrummet är det jag och de lokala tidningarna NWT och VF som pratar svenska. SVT:s personal syns ute på serviceplatsen. Det är rätt tunt. Men i stället sitter det en hel del fransmän, tyskar, britter och till och med en tjej från Australien som arbetar med en ny app där fans kan följa motorsportserier, förare och team.

Rally-VM vill också nå nya länder och det pratas om tävlingar i Sydkorea, Japan, Nordamerika och Kina. Enligt ett förslag så ska dagens tävlingar i Europa kortas till två dagar för att teamen ska ha råd att tävla fler gånger.

Mitt tips till den som sköter flaggstången vid prisutdelningen i Karlstad i morgon:

Plocka fram den belgiska flaggan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.