Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Latvala gjorde det omöjliga

Foto: Andre Lavadinho / S PRESSE / PANORAMIC/IBL PANORAMIC
Foto: Bastien Baudin / BASTIEN BAUDIN / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

TORSBY. Tvåa i Monte Carlo och etta i Svenska rallyt.

Jari-Matti Latvala har gjort det omöjliga.

Toyotas comeback i rally-VM slår allt.

Inför Svenska rallyt förra året intervjuade jag Toyotas teamchef Tommi Mäkinen, den fyrfaldige världsmästaren som Toyota-chefen Akio Toyda överraskande utsett till chef för bilmärkets comeback i rally-VM.

Mäkinen förklarade på sitt vanliga lågmälda sätt hur jobbet skulle gå till. Bilen skulle byggas i Finland av hans eget gäng, de skulle anställa uppåt 100 personer och de skulle anställa riktigt bra förare.

Det lät som en relativt blygsam satsning jämfört med när Volkswagen och senare Hyundai gjorde entré i rally-VM. Jag var på plats i Frankfurt när Hyundai presenterade sin jättesatsning, sitt nya utvecklingscenter och jag träffade några av de totalt 200 anställda i teamet.

Mäkinen fick också kritik sedan han misslyckats att värva Latvala, Meeke och några av de andra stjärnorna. Mäkinen lyckades heller inte övertyga Sebastien Ogier när han, och Latvala, blev arbetslösa efter VW-avhoppet.

När Monte Carlo-rallyt startade trodde Latvala inte ens själv på en framgång. När jag träffade honom i Helsingfors pratade han om pallplatser - men först i slutet av året.

Andraplatsen i Monte Carlo sågs också som en tillfällighet i en tävling som alltid är chansartad.

 

I Sverige och Svenska rallyt förändrades allt.

Det är hög tid att vi tar Toyota på allvar och att vi ger Tommi Mäkinen beröm för vad han gjort.

Jari-Matti Latvala verkar också en gång för alla ha kört fram ur skuggan av Sebastien Ogier, den mångårige teamkamraten från VW-stallet. I Svenska rallyt var det Latvala som var den smartaste och den snabbaste.

I fredags klagade finländaren på dåligt fäste i bakvagnen men lastade då in ett extra reservdäck för att få grepp i isen. Det kostade lite fart men skapade stabilitet.

Och i morse visade Tommi Mäkinen prov på stort ledarskap när han tog Latvala åt sidan och förklarade det här: "strunta nu i alla inställningar och i hur bilen känns, gå bara ut och kör, kör bara".

 

När de orden kommer från en fyrfaldig världsmästare och en förare som varit i sekundfighter med konkurrenter som Carlos Sainz och Colin McRae så lyssnar även dagens stjärnor. Kanske är det precis den typen av råd som belgaren Thierry Neuville borde ha fått inför den korta specialsträckan i går kväll, ja, för att undvika den typen av misstag som verkar prägla den supersnabbe belgarens VM-säsong så här långt.

Toyota-teamet lär vara nybörjare i rally-VM men det här med att bygga rallybilar, att coacha förare och att vinna tävlingar, det kan Tommi Mäkinens gäng.

Sen gör det inget att Jari-Matti Latvala klarar av att göra det omöjliga möjligt bakom ratten.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.