Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Jag lider med Marcus – han var värd mer

Foto: PATRIK LUNDIN

Titelfighten mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel är gastkramande.

Och äntligen är det kul att se Sauber-bilarna kämpa om VM-poäng.

Marcus Ericsson var värd så mycket mer än den elfteplats han körde till sig i Barcelona.

Kungarnas kamp. Sebastian Vettel mot Lewis Hamilton. 2017 ser ut att bli en klassisk fight mellan två av de största F1-teamen genom tiderna, Ferrari och Mercedes, och två av de allra största, bästa och snabbaste förarna.

Efter en dålig start lyckades Lewis Hamilton med god hjälp av teamets taktiker lura av Vettel segern. Hamilton hade också god hjälp av teamkompisen Valtteri Bottas som i några kritiska varv bromsade Vettels ute på banan. Hamilton fick ytterligare några sekunder på Vettel när han gjorde sitt depåstopp precis i slutet av säkerhetsbilperioden.

Vettel gick in precis när bilen släppte fältet och körde långsammare än Hamilton på drygt halva varvet.

Inför den dramatiska avslutningen var de två superstjärnorna och flerfaldiga världsmästarna jämsides in i första och andra kurvan. Men Hamiltons taktik att avsluta loppet på mjukare däck än Vettel avgjorde.

Men det var Vettels varv bakom Bottas och tyskens sista depåstopp aningen för sent som gav Hamilton chansen att inte behöva stressa sina mjuka däck för mycket för att ta sig om

Bakom tätfighten fick vi massor av täta körningar och dramatik. Om Rysslands GP senaste var en finsk succé så körde det finska racingundret i diket rejält i Spanien. Bottas körde på Kimi Räikkönen i första kurvan och den påkördninge kostade både Räikkönen och Max Verstappen loppet. Bottas bröt sedan med trasig motor för att fullborda det finländska fiaskot.

Vi svenskar fick lära oss ett nytt namn under Spaniens GP. Lance Stroll. Kanadensaren var ivägen för Marcus Ericsson två gånger om och Marcus hade dessutom maximal otur vid säkerhetsbilen. Ericsson var snabb ute på banan och det är tydligt att Sauber på den här typen av banor har en bil som kan slåss om VM-poäng.

Att Ericssons teamkompis Pascal Wehrlein hade lika mycket tur som Marcus hade otur märktes i svenskens röst efter loppet. "Nu ska jag gå och titta i en vägg", berättade precis hur besviken Marcus var på – ja – ödet. För han var minst lika snabb som Wehrlein och det kunde varit Marcus och inte Wehrlein som kört in året första VM-poäng till teamet.

Jag tycker ändå att Marcus ska sova gott på sitt hotell i natt. Teamet visade att de hänger med de andra i mittengänget och han visade att han är snabbare än sin teamkompis. Till slut måste resultaten komma även för Marcus Ericsson med poäng som motsvarar prestation.

Att flera förare och team nådde sina högsta placeringar – Red Bulls Daniel Ricciardo stod på pallen som trea – har förstås att göra med att Räikkönen, Bottas och Verstappen bröt. Att det var över 70 sekunder mellan Vettel och Ricciardo visar att F1 i år handlar främst om två bilar, Ferrari och Mercedes. Och två förare, Hamilton och Vettel.

Lewis Hamilton studsade tillbaka efter fiaskot i Ryssland och visade både pannben och tilltro till teamet när han pressade fram rätt varvtider och litade på de order han fick över radion. Det finns ändå något som säger mig att Lewis Hamilton börjar tappa lite utav glöden. Mercedes kan mycket väl till hösten stå med ytterligare en pensionerad världsmästare.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.