Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Hoppas att Ericsson får visa det

Marcus EricssonFoto: Patrik Lundin
Jan-Erik BerggrenFoto: Magnus Jönsson

Toppteamen satsar på stabilitet och kontinuitet.

Så F1-säsongen kommer på nytt att handla om Lewis Hamiltons och Mercedes dominans.

Men jag hoppas på en förändring: Att Marcus Ericsson får visa vad han kan.

Det snackades mycket förra året om krisen i formel 1 och vad sporten behöver förändra för att locka till sig fler åskådare och fler sponsorer.

Men när F1-teamen kommer till Barcelona för de första försäsongstesterna i dag är det mesta som vanligt. Här är de bästa nyheterna till säsongen 2016:

Haas-teamet

USA gör entré i F1 med ett amerikanskt team. Den här gången är det Ferrari som med hjälp av Fiat/Chrysler-koncernen står bakom satsningen. Rutinerade förare ska säkra framgången. Men det krävs tålamod och risken är att amerikanerna ledsnar - igen - när de förstår att få kan vinna.

Renault

Renault köpte Lotusstallet för en egen satsning på F1. Men efter den massiva motorkritiken från förra året så undrar jag om Renault verkligen har kunnandet att bygga både bil och motor. Har valt unga orutinerade förare.

21 race

Baku är ny i F1-kalendern och när Tyskland gör comeback så blir det en längre och mer omfattande F1-kalender.

3 debutanter

Av de tre debutanterna så snackas det allra mest om tyske Pascal Wehrlein - Mercedes-föraren som körde förbi Mattias Ekström och vann DTM-titeln förra året. Det här kan vara en framtida världsmästare. Hos Manor-stallet är det svängdörrar då flera förare ska dela på en plats.

Han fick stabilitet och slapp oron

Till det här kommer några nya tekniska regler för bland annat däckhanteringen som ska ge lite bättre action i racen. Men de stora tekniska förändringarna ska komma till säsongen 2017.

Vi svenskar hoppas förstås mest på Marcus Ericsson. Det ryktas att Sauber-teamet byggt om sin bil ordentligt men resultatet får vi se först under den andra testveckan i Barcelona. Sauber var tidigt ute med att skriva nytt kontrakt med både Marcus och brasilianaren Felipe Nasr och jag tycker att det var klokt - inte minst för Marcus del.

Nu fick han stabilitet och slapp oroa sig under vintern. Jag vet också att Marcus kommer mycket vältränad till säsongen och jag kan tänka mig att han är sugen på att fortsätta den positiva trenden från förra sensommaren då han började prestera varvtider som var konsekvent snabbare än Nasrs.

För det är vad Marcus behöver i år. Han behöver visa att han är snabbaste föraren i teamet och han behöver visa att den rutin han nu fått efter två säsonger i F1 betalar sig i form av snabba varvtider tidigt under träning och kval och få misstag i racen.

Marcus styrka har alltid varit tävlingsmomentet men mycket i F1 handlar om att snabbt komma upp i tempo under racehelgen för att få rätt inställningar på bilen och rätt däcktaktik. Marcus och Sauber behöver också trimma depåarbetet överlag och inte slarva bort sekunder som inte går att köra in på banan.

Taktiska misstag i depån är bara så väldigt onödigt på den här nivån.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.