Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Annie Seel: Diarré i 100 km/h är inte skitkul

Ett livsfarligt rally med faror som lurar runt varje hörn.

Då trivs Annie Seel som bäst trots att hon varit med om farliga olyckor och brutit varannat ben i kroppen.

- Jag vill inte ramla och slå mig, men jag gillar dramatiken, säger Seel inför årets Dakarrally.

HÄR GÅR RALLYT

Dakarrallyt pågår i två veckor, besöker tre länder samt inkluderar 13 dagsetapper och en vilodag.

4/1: Buenos Aires (Argentina)-Villa Carlos Paz 833 kilometer

5/1: Villa Carlos Paz-San Juan 625

6/1: San Juan-Chilecito 542

7/1: Chilecito-Copiapo (Chile) 909

8/1: Copiapo-Antofagasta 697

9/1: Antofagasta-Iquique 647

10/1: Iquique-Uyuni (Bolivia) 717

11/1: Uyuni-Iquique (Chile) 805

12/1: Vilodag.

13/1: Iquique-Calama 539

14/1: Calama-Salta (Argentina) 860

15/1: Salta-Termas Rio Hondo 520

16/1: Termas Rio Hondo-Rosario 1 024

17/1: Rosario-Buenos Aires 393

Totalt: 9 111 kilometer. TT

I dag är det dags för start i årets Dakarrally.

Annie Seel är på plats i Buenos Aires. Hon har redan deltagit i fem Dakarrallyn, men trots det är det mycket som är nytt i år.

Framför allt hennes fordon. Under tidigare framträdanden i rallyt har hon suttit på en motorcykel. Den här gången sitter hon i en bil.

- Det är mycket som är nytt. I dag fick jag en present. En stor och tjock gelékudde som jag ska sitta på så jag slipper få ont i rumpan. Den är specialbeställd och hur tjock som helst, berättar Seel.

Vad är viktigt att tänka på inför den första etappen?

- Jag försöker intala mig själv att det inte är en tävling. Det är många mil som ska avverkas så det gäller att inte ha för bråttom i början. Jag försöker vara väldigt avslappnad. Många frågar om jag är taggad, men jag ska inte vara det. Jag försöker bara vara ödmjuk och ta in all information.

Dammet - en stor fara

En hel del av den informationen handlar om säkerhet. För även om olyckorna är färre nuförtiden lurar hela tiden faran runt varje hörn.

- En av de största farorna är dammet då man inte ser exakt var man åker. Och det är svårt att undvika det eftersom man måste ligga i någon annans damm-moln för att kunna köra om. Då händer det ofta olyckor. Man kan köra på saker på vägen eller krocka med någon motorcykel man inte sett på grund av allt damm.

Ett annat potentiellt problem är de höga sanddynerna.

- Det händer att bilar slår runt på toppen och rullar ner igen. Men det ska inte vara ett problem för mig eftersom bilen jag kör verkar ta sig fram överallt. Jag har pratat med två som kört bilen tidigare och den är grymt stark. Den kör vidare när alla andra kör fast.

Har du själv varit illa ute?

- Oj, massor av gånger! Jag är väl ökänd för att vara värst. Varje år är det något nytt galet som händer. Jag skulle vilja bryta mitt track record och göra ett perfekt race, det har man aldrig upplevt.

"Det var riktigt farligt"

Vad har du råkat ut för?

- Ja, du. Vad har jag inte råkat ut för? Det är nog mer en regel än ett undantag att vara illa ute. Jag har ramlat ner i ett gruvschakt med motorcykeln. Slagit runt framlänges i över 100 km/h. Brutit tummar, händer och näsa. Fått hjärnskakning och slagit axeln ur led. Men det värsta var nog när jag råkade ut för magsjuka... diarré i 100 km/h är inte skitkul.

Det låter inte trevligt. Speciellt inte på motorcykel...

- Då ska du veta att jag hade 41 graders feber också. Det var faktiskt riktigt farligt. Ett under att jag tog mig i mål.

Vad är det som lockar dig så pass mycket att du är beredd att riskera livet?

- Det är ju det här äventyret. Jag vill inte ramla och slå mig, men jag gillar dramatiken. Man får lösa problem och klara utmaningen att hitta rätt väg. Sen trivs jag när det är tufft. Man kör 10-14 timmar om dagen, då sållas de som är lite bekväma ut. När de viker ner sig kravlar jag vidare. Jag har hittat min tävling.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.