Mattias och pappa Gunnar.Mattias och pappa Gunnar.
Mattias och pappa Gunnar.
Mattias Sunneborn tackar Per Brillioth, vd för Vostak Nafta, för stödet i kampanjen "Hoppet".Mattias Sunneborn tackar Per Brillioth, vd för Vostak Nafta, för stödet i kampanjen "Hoppet".
Mattias Sunneborn tackar Per Brillioth, vd för Vostak Nafta, för stödet i kampanjen "Hoppet".

Mattias Sunneborn: "Det är så tabubelagt"

Publicerad

När Mattias Sunneborn var 15 år gammal tog hans pappa Gunnar livet av sig.

Nu vill Sunneborn, tillsammans med organisationen Suicide Zero, skapa uppmärksamhet kring det ökande antalet självmord i Sverige.

Genom kampanjen "Hoppet" vill han att folk ska våga prata mer om att de mår dåligt.

– Det är så tabubelagt, jag har skämts för att min pappa tog livet av sig, säger han till SportExpressen.se.

När den tidigare längdhoppsstjärnan Mattias Sunneborn deltog i SVT:s "Mästarnas Mästare" i våras berättade han för första gången öppet om sin pappa Gunnar som begå självmord när Mattias var 15 år gammal.

Efter programmet kontaktades han av organisationen Suicide Zero, som ville att han skulle bli ambassadör för dem.

Sunneborn tackade ja och har sedan dess funderat på vad han kan bidra med för att kunna informera och samla ihop pengar till att förebygga självmord i Sverige.

"Lika naturligt att må dåligt"

Resultatet blev "Hoppet", en del i kampanjen "Idrottare förebygger självmord".

Tanken med kampanjen är att folk ska hoppa stående längdhopp, mäta hoppet, avrunda till närmsta hundratal och skänka summan till organisationen.

När man antagit utmaningen ska man utmana tre vänner och bekanta att göra samma sak. Sunneborn har lyckats få med sig bland andra Erica Johansson, Martin Lidberg samt Patrik och Carolina Klüft.

Han hoppas att kampanjen - förutom att inbringa pengar - ska få folk att prata om sin psykiska ohälsa.

– Som barn tror man hela tiden att alla mår bra hela tiden, men det är lika naturligt att må dåligt som att må bra. Men man pratar inte om det, säger Sunneborn.

Vill att barnen ska få mer hjälp

– De flesta vuxna människor känner någon som har tagit sitt liv, men det är så tabubelagt. Jag har skämts för att min pappa tog livet av sig. Jag har sagt att han dog av en hjärtattack.

Efter en veckas kampanjande har de samlat in cirka 100 000 kronor. Målet är en miljon innan den 1 mars.

Pengarna ska bland annat gå till en Sverigeturné där de ska prata med lokala politiker om hur de ska förebygga självmord i deras ort.

– Man vet i dag hur man ska göra för att förebygga självmord, men det behövs resurser. Ju tidigare man märker att en person mår dåligt, desto lättare att hjälpa dem. Framför allt vill vi för barn få in fler kuratorer i skolorna. Barn som mår dåligt ska få vuxen professionell hjälp, säger Sunneborn.

Ett speciellt hopp

Responsen han har fått hittills gläder honom enormt.

– Det känns jättebra. Nu är det ytterligare tio av mina vänner som kommer att göra "Hoppet" de kommande dagarna. Det är jättekul att det har blivit så uppmärksammat, framför allt på Facebook, det blir en sådan kraft, säger han och tar upp ett fall som värmt lite extra.

– Det var ett par som var 80 år ungefär, de hoppade för sitt barnbarn som tagit livet av sig. De höll handen, ett tandemhopp, det var fantastiskt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag