Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varnas i Norge efter sitt nya experiment

Frida Karlsson.Foto: HANNINEN/SIPA/SHUTTERSTOCK / HANNINEN/SIPA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Petter Skinstad.Foto: JON OLAV NESVOLD / BILDBYRÅN NORWAY
Henrik, Jakob och Filip Ingebrigtsen.Foto: MARTIN MEISSNER / AP TT NYHETSBYRÅN

Frida Karlsson, 20, har börjat träna som några av världens främsta löpare.

Men frågan är: Borde hon göra det?

– Många skidåkare har provat det här tidigare och ingen har fortsatt, säger den norske experten Petter Skinstad.

– Jag tror absolut att det kan fungera, säger Sveriges landslagslöpare Andreas Almgren.

Det var i en intervju med SportExpressen i förra veckan som Frida Karlsson avslöjade att hon ”testar lite nya tänk” i träningen just nu.

Säsongen blev kortare än väntat på grund av coronaviruset, vilket gjort att det nu finns extra tid för träning.

– Vi kör en liten testperiod nu, kan man säga. Sen ska vi se om vi tar in något av det här nya i träningen framöver, berättade Karlsson.

– Min tränare Per Nilsson är lite nyfiken på friidrottarnas träning. De kör lite mer intensivt och inte riktigt lika länge.

Det kallas för ”dubbeltröskel”. I korthet handlar det om att man kör två tröskelpass under samma dag. Och under ett tröskelpass gäller det att ligga så nära gränsen för mjölksyra som möjligt, utan att gå över den.

Varningen från Norge

Den här träningsmetoden har bland annat gett enorma framgångar för de norska löparbröderna Henrik, Filip och Jakob Ingebrigtsen.

– Vi har inspirerats av dem, säger Per Nilsson.

– Det är sällan skidåkare kör två fartpass under samma dag, men vi testar det just nu. Om man ska utvecklas måste man våga prova!

Han fortsätter:

– Vi periodiserar träningen och just nu är vi inne i en period med mycket fartträning. Men totalt sett kommer det fortfarande att vara 80 procent distansträning och 20 procent fartträning. Det ska man alltid komma ihåg: Det är en uthållighetssport.

SLOG JOHAUG. Den stora höjdpunkten för Frida Karlsson i vintras var när hon knäckte Therese Johaug på tremilen i Holmenkollen. Nu testar hon ny träning – för att bli ännu bättre.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

Frida Karlssons nya träning har redan väckt uppmärksamhet i Norge. På TV2:s sajt uttalar sig experten Petter Skinstad som är en smula skeptisk till dubbeltröskel-testet.

– Hon är inte på något sätt den första skidåkaren som testar det här. Både Hans Christer Holund och Andrew Musgrave har provat motsvarande träning tidigare. Marit Björgen körde också väldigt många fartpass i början av sin karriär, ofta flera om dagen, säger Skinstad.

– Det är många som har provat det och ingen har fortsatt.

Petter Skinstad förklarar att löparna är extremt noga med att hela tiden mäta sina mjölksyrenivåer och se till att de har exakt rätt belastning under träningspassen. Det är svårare för skidåkarna, eftersom den kuperade terrängen gör att belastningen varierar. Det blir tufft i stigningarna och lätt i utförsåkningarna.

– Frida Karlsson är van vid att bara sticka ut tungan och köra. Nu måste hon kontrollera mjölksyrenivåerna. Det blir den stora utmaningen, att hitta rätt balans, säger Skinstad.

Får stöd av Andreas Almgren

En som är mer positiv till Frida Karlssons nya träning är Sveriges landslagslöpare Andreas Almgren, som själv har tagit efter bröderna Ingebrigtsens metoder.

Han tror till och med att skidåkare kan gynnas mer än löpare av dubbeltröskel.

– Ja, det skulle till och med kunna vara så, eftersom skidåkning inte sliter lika mycket på leder och skelett, så de kan köra ganska mycket, säger Almgren.

– Själva grejen med dubbeltröskel är ju att du ska få in så pass mycket kvalitet, men ändå kunna hålla uppe mängden. För deras del tror jag också att det gå väldigt bra eftersom de lägger in ännu fler timmar konditionsträning än vad vi löpare gör, så jag tror absolut att det kan fungera för dem.

Hur stor har effekten varit för dig?

– Jag har ett pass som jag ska köra nu i eftermiddag som är 10x1000 meter, med tröskel, med en minuts vila. Jag snittar de intervallerna ungefär 15 sekunder snabbare än vad jag gjorde som bäst förra året, med samma mjölksyranivå. Jag har gått fram något otroligt.

– Sen är det så klart så att alla svarar olika på det här, men för mig har det fungerat väldigt bra och jag har dessutom sluppit en del skador som jag fick av min tidigare träning.

 

TV: Se hela Skidsnack-galan 2020

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.