Till den här säsongen har Nent köpt rättigheterna till världscupen i längdskidor i både Sverige och Norge. Tävlingarna som tidigare sänts i SVT och NRK sänds i år på bland annat Viaplay.
I Norge är Viaplay också en kommersiell partner till skidförbundet. Därför åkte flera av de norska åkarna med en Viaplaylogga på sina dräkter under helgens världscuppremiär i Ruka.
Men inte Johannes Hösflot Kläbo, 25. Den norska stjärnan vägrade att åka med loggan på dräkten.
– Det är ett avtal som varken gynnar skidförbundet eller Viaplay. I stället kan det vara skadligt då man kan sätta frågetecken för självständigheten. Och för skidförbundet är det här väldigt kortsiktigt, säger Kläbo.
Kläbo vägrar sponsorloggan
Kläbo väljer att kalla det kommersiella samarbetet mellan Viaplay och norska skidförbundet för ”problematiskt”. Dels ska Viaplay bevaka vinterns världscuptävlingar journalistiskt, men också vara en sponsor.
– Sådant kan man sätta frågetecken framför. När man kan ifrågasätta vår självständighet och trovärdighet måste någon säga ifrån. Det har jag gjort, och jag valde att åka utan Viaplays logga i Ruka, säger Johannes Hösflot Kläbo.
Börge S Nielsen är kommersiell chef på Viaplay i Norge. Han delar inte Johannes Hösflot Kläbos uppfattning.
– Det här är ett helt oproblematiskt samarbete, säger han till Adressavisen.
Norska skidförbundets längdchef Espen Bjervig:
– Det här är något som hanteras internt av skidförbundet. Vi för en dialog med involverade parter. Därför vill vi inte lämna några ytterligare kommentarer, säger han.
Johannes Hösflot Kläbo inledde säsongen med att bli tvåa i sprinten i Ruka. Han blev sedan nia på 15 kilometer klassiskt men stod över söndagens jaktstar på grund av det kalla vädret i nordöstra Finland.