Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT-chefen: ”Det finns en stor risk”

Åsa Edlund Jönsson. Foto: Expressen TV.
Charlotte Kalla. Foto: OLAV NESVOLD JON / OLAV NESVOLD JON BILDBYRÅN NORWAY
Frida Karlsson. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

SVT blickar framåt efter förlusten av tv-rättigheterna till vintersporterna.

Flera nya avtal är på väg att signeras.

Samtidigt tror sportchefen Åsa Edlund Jönsson att vintersporterna kan få problem när de flyttar till Nent Group.

– Det finns en stor risk att de tappar i marknadsintäkter, säger Edlund Jönsson.

– Jag är övertygad om att det inte kommer hända, svarar Ola Strömberg, förbundsdirektör på skidförbundet.

Nyheten slog ner som en bomb för två veckor sen. Nent Group hade köpt loss tv-rättigheterna till de klassiska vintersporterna, som därmed skulle lämna SVT efter alla år med ”Vinterstudion”.

Avtalet gäller från och med hösten 2021. Då flyttar både VM och världscupen i sporter som längdskidåkning, alpint och backhoppning över till Nent Groups kanaler – alltså TV3, TV6, TV8 och TV10, Viasats betalkanaler och streamingtjänsten Viaplay.

Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT, erkänner att det var en hård smäll.

– Självklart var det en tråkig nyhet för redaktionen eftersom vintersport är en sådan stor del av vår verksamhet och så betydelsefullt för våra tittare, säger Edlund Jönsson.

– Men vår redaktion har en stark sammanhållning och väldigt snabbt plockades tävlingsinstinkten fram och flera personer hörde av sig med kreativa lösningar på vägar framåt.

Prislappen: Två miljarder

Hon betonar att de har alla sina rättigheter kvar i två år till, så förändringarna ligger en bit fram i tiden.

Men de har redan börjat titta på vilka nya rättigheter de kan knyta till sig.

– Vi skrev nyligen ett sexårsavtal med Svenska ishockeyförbundet, där bland annat junior-VM 2022 på hemmaplan ingår. Och inom kort kommer vi att kunna berätta om andra spännande avtal vi gjort, säger Åsa Edlund Jönsson.

– Vi är också glada över att så många vill jobba med oss på SVT, samma dag som vinternyheten kom hörde flera av sig och ville prata om rättigheter de säljer.

BYTER KANAL. Från och med 2021 kommer vi att se Ebba Andersson, Frida Karlsson, Charlotte Kalla och Stina Nilsson i Nent Groups kanaler i stället för i SVT. Nyheten har väckt stor uppståndelse. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Vad har ni fått för reaktioner från tittarna?

– Vi har mötts med mycket värme och omtanke men också av oro. ”Vinterstudion” är för många av våra tittare en helgkompis fyra månader per år och en lika naturlig del av vardagsrummet som tv-soffan. Så för vissa känns det nog som att bästa vännen är på väg att flytta och att någon försöker stöka till det i hemmet.

– Sen är det många som frågat varför vi inte försökte köpa vintersporten tillsammans med NRK och Yle. Svaret är att vi undersökte det alternativet men av flera skäl var det inte möjligt. Sen vet vi inte ens om ett sådant, gemensamt bud, hade räckt ekonomiskt i kampen mot Nent.

Nent Group har köpt tv-rättigheterna för skidsporten i hela Norden. Enligt uppgifter till Dagens Media landade prislappen på runt två miljarder kronor.

Åsa Edlund Jönsson är inte förvånad över att priset drivits upp till den nivån.

– Under de senaste tio åren har vår redaktion byggt ”Vinterstudion” till en framgångssaga som nästan saknar motstycke i modern tv-historia. Under VM-vintern i år hade vi miljonpublik varje helg och sådana framgångar går inte obemärkt förbi andra aktörer på tv-marknaden. Dessutom befinner vi oss i en tid när många tv-koncerner och telekomföretag vill positionera sig på marknaden med digitala play-tjänster och då blir sporträttigheter ett starkt och viktigt anfallsvapen.

FAKTA: Här är de nya kanalerna för vintersport

Nent Group tar över rättigheterna till de klassiska vintersporterna från och med hösten 2021. Enligt ett pressmeddelande kommer tävlingarna då att sändas via streamingtjänsten Viaplay, på Viasats betal-tv-kanaler och på lokala fri-tv-kanaler (TV3, TV6, TV8 och TV10).

Rättigheterna det handlar om är:

• Världsmästerskapen i längdskidåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing (2023 och 2025).

• Alpina världscupen (herrar och damer).

• Världscupen i längdskidåkning (herrar och damer).

• Världscupen i backhoppning (herrar och damer).

• Världscupen i nordisk kombination (herrar).

• Världscupen i snowboard (herrar och damer).

• Världscupen i freestyle och freeskiing (herrar och damer).

Skidförbundet svarar SVT

Tror du att skidsporterna riskerar att tappa intresse när de lämnar SVT 2021?

– Det finns en stor risk för det. Vi kan jämföra med OS där svenskarnas tv-intresse minskat rejält dom senaste åren. När Discovery sände 2018, bästa OS någonsin sportsligt för Sverige, minskade tittandet med 33 procent jämfört med 2014 då MTG sände. 2018 tittade en genomsnittssvensk tolv timmar på OS i broadcast, 2014 var motsvarande siffra 19 timmar och 2010 (SVT sände) var det 21 timmar. Så följer vintersporten samma trend som OS, vilket är troligt, kommer tittandet att gå ner om räckvidden minskar.

Hon fortsätter:

– Sen tror jag också att det finns en stor risk att skidsporterna tappar i marknadsintäkter om färre ser tv-sändningarna men det är ju en fråga för svenska skidförbundet att hantera.

Ola Strömberg är förbundsdirektör på svenska skidförbundet. Han tror varken att intresset eller intäkterna kommer att minska när Nent Group tar över rättigheterna 20201.

– Jag är inte förvånad över att Åsa tror det, men jag är övertygad om att det inte kommer att hända, säger Strömberg.

– Jag tror att de som köper rättigheterna kommer se till att det är väldigt bra tittarsiffror, bra spridning av rättigheterna på alla olika sorters plattformar. ”Vinterstudion” har gjort ett fantastiskt bra jobb, men jag tror att Nent kommer ta det till nästa steg.

Och marknadsintäkterna kommer snarare att öka, enligt Ola Strömberg.

– Vi har definitivt inte tömt ut alla möjligheter i dagsläget och vi är inte heller helt beroende på om man syns i ”Vinterstudion” eller inte, även om vi ska ha respekt för att de gjort ett jättebra jobb. Det finns mycket annat som gör att folk vill associera sig med oss, inte bara att de får en logga som syns i ”Vinterstudion”. För tio-tjugo år sen handlade det om en logga på en dress, nu är det så mycket mer som är kopplat till reklam.

MINSKADE INTÄKTER? SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson tror att skidförbundet riskerar minskade marknadsintäkter när deras sporter flyttar till Nent Group. Förbundsdirektören Ola Strömberg tror snarare på ökade intäkter. Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

Vill samarbeta med Nent

Hur framtiden ser ut för ”Vinterstudion” i SVT? Åsa Edlund Jönsson hoppas att den ska leva vidare i många år till.

Hon öppnar också för ett samarbete med Nent Group.

– De närmaste två åren kommer ”Vinterstudion” att sändas med exakt samma rättigheter som tidigare och säsong tre kommer vi att sända med ett något smalare utbud men med skidskytte som kronjuvel, säger Edlund Jönsson.

– Sen är min förhoppning att vi ska kunna fortsätta med ”Vinterstudion” även därefter. Jag hoppas att vi hittar ett samarbete med Nent kring vintersport precis som vi i dag har ett samarbete med Nent kring ishockey-VM för herrar, junior-VM i ishockey, Euro Hockey Tour och NHL.

Hur ser ni på risken att tappa ”Vinterstudion”-profiler som André Pops, Yvette Hermundstad, Jacob Hård och Anders Blomquist?

– Om SVT om tre år inte har någon vintersport och om dessa profiler vill fortsätta att jobba med just vinteridrott finns det så klart en risk att någon av dem väljer att jobba någon annanstans, givet att det finns ett sådant erbjudande för dem att ta ställning till.

– Men flera av våra profiler jobbar ju inte enbart med vintersport. André Pops har till exempel en bred repertoar på SVT och har jobbat med mer än sport, till exempel med ”Morgonstudion”. Och i år jobbar han med alla våra vinter-VM, ishockey-VM för herrar och friidrotts-VM i höst.