Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Svaret efter den norska attacken

Foto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅN
LOCKET PÅ. Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare på norska skidförbundet, vill inte prata. Foto: TOMAS PETTERSSON
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

När svenska längdlandslaget skrev kontrakt med amerikanska McDonalds sågades det fullständigt av norska skidförbundet.

I dag skrev samma norska förbund på ett avtal med...Coca-Cola.

Svenska reaktionen?

– Man ska aldrig kasta sten i glashus, säger längdchefen Johan Sares.

Det var hösten 2014 som längdlandslaget presenterade den amerikanska snabbmatsbjässen McDonalds som ny sponsor.

Reaktionerna blev kraftiga från olika håll.

Men ingen gick längre i kritiken än Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare inom längdåkning på Norges skidförbund.

I en intervju med SportExpressen var Olderskog kompromisslös i sina omdömen.

– Hur mycket McDonald's än ville betala skulle de inte få sponsra våra åkare. Vi hade aldrig velat förknippas med McDonald's på det sättet, sa Bernt Halvard Olderskog.

Och fortsatte:

– Det handlar om vilka signaler man vill skicka ut till folket. Och det företaget står för något som inte harmoniserar med sundhet. Vilket har dokumenterats många gånger.

Coca-Cola ny sponsor

Sett till dessa uttalandet är nyheten som Norges skidförbund presenterade på onsdagen lätt pikant.

I ett pressmeddelande avslöjas att norska alpinlandslaget fått en ny sponsor: Den amerikanske läskedrycksgiganten Coca-Cola.

– Vi ser fram emot att få med Coca-Cola i vårt lag, säger Claus Johan Ryste, sportchef för Norges alpinlandslag i pressmeddelandet - där också slalomstjärnan Nina Löseth uttalar sig:

– Jättekul! Coca-Cola är ju ett internationellt företag med tyngd.

Däremot nämns inget i pressmeddelandet om den kritik som under flera år riktats mot Coca-Cola i USA. Så sent som i januari stämdes företaget för att ha vilselett allmänheten om farorna med att dricka läsk.

 

LÄS ÄVEN: Coca-Cola anklagas för mörkning av risker

 

Bland annat anklagas Coca-Cola för att ha förvanskat forskning - på samma sätt som tobaksbolagen på 50- och 60-talet.

Norsk tystnad

Bernt Halvard Olderskog är fortfarande kommersiell ledare för längdåkning på skidförbundet. Men när SportExpressen ber om en kommentar till kontraktet med Coca-Cola blir norrmannen plötsligt ytterst fåordig.

– Jag har ingen kommentar, säger Olderskog.

Inte?

– Nej. Och det är mitt enda svar.

Får jag fråga varför?

– Du får fråga. Men du får inte något svar. 

Okej. Man kan du i alla fall säga om du står fast vid kritiken mot Sveriges avtal med McDonalds?

– Jag vill inte diskutera det här med dig. Jag beklagar.

För Johan Sares, längdchef på svenska skidförbundet, kommer det norska avtalet med Coca-Cola som en nyhet.

– Så det är sant att de gått in där?

Ja, det blev officiellt i dag. Din tanke om det? 

– McDonalds och Coca-Cola är kanske de två företag som ger mest pengar till idrotten globalt, de är två riktigt stora aktörer. Att Norge nu skriver med Coca-Cola ser jag inte som något konstigt.

Men det här kanske går att se som att Norge kommit till insikt att ert avtal med McDonalds inte var felaktigt?

– Ja, det tror jag de har insett nu, säger Johan Sares.

Vad tyckte du egentligen om kritiken ni fick från Berndt Halvard Olderskog?

– Jag hade väldigt svårt att förstå den. Och den gången slutade faktiskt allt med att vi fick en ursäkt från Norges skidförbunds ledning.

Efter allt gnäll den gången - känns det lite småkul att just Norge nu skriver ett liknande avtal?

– Tja, man kan väl säga att man är ju alltid sig själv närmast. Och att man ska aldrig ska kasta sten i glashus.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!