Foto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅNFoto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅN
 Foto: LINNEA RHEBORG / BILDBYRÅN
LOCKET PÅ. Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare på norska skidförbundet, vill inte prata. Foto: TOMAS PETTERSSONLOCKET PÅ. Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare på norska skidförbundet, vill inte prata. Foto: TOMAS PETTERSSON
LOCKET PÅ. Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare på norska skidförbundet, vill inte prata. Foto: TOMAS PETTERSSON
Foto: CORNELIA NORDSTRÖMFoto: CORNELIA NORDSTRÖM
 Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Svaret efter den norska attacken

Publicerad
Uppdaterad

När svenska längdlandslaget skrev kontrakt med amerikanska McDonalds sågades det fullständigt av norska skidförbundet.

I dag skrev samma norska förbund på ett avtal med...Coca-Cola.

Svenska reaktionen?

– Man ska aldrig kasta sten i glashus, säger längdchefen Johan Sares.

Det var hösten 2014 som längdlandslaget presenterade den amerikanska snabbmatsbjässen McDonalds som ny sponsor.

Reaktionerna blev kraftiga från olika håll.

Men ingen gick längre i kritiken än Bernt Halvard Olderskog, kommersiell ledare inom längdåkning på Norges skidförbund.

I en intervju med SportExpressen var Olderskog kompromisslös i sina omdömen.

– Hur mycket McDonald's än ville betala skulle de inte få sponsra våra åkare. Vi hade aldrig velat förknippas med McDonald's på det sättet, sa Bernt Halvard Olderskog.

Och fortsatte:

– Det handlar om vilka signaler man vill skicka ut till folket. Och det företaget står för något som inte harmoniserar med sundhet. Vilket har dokumenterats många gånger.

Coca-Cola ny sponsor

Sett till dessa uttalandet är nyheten som Norges skidförbund presenterade på onsdagen lätt pikant.

I ett pressmeddelande avslöjas att norska alpinlandslaget fått en ny sponsor: Den amerikanske läskedrycksgiganten Coca-Cola.

– Vi ser fram emot att få med Coca-Cola i vårt lag, säger Claus Johan Ryste, sportchef för Norges alpinlandslag i pressmeddelandet - där också slalomstjärnan Nina Löseth uttalar sig:

– Jättekul! Coca-Cola är ju ett internationellt företag med tyngd.

Däremot nämns inget i pressmeddelandet om den kritik som under flera år riktats mot Coca-Cola i USA. Så sent som i januari stämdes företaget för att ha vilselett allmänheten om farorna med att dricka läsk.

 

LÄS ÄVEN: Coca-Cola anklagas för mörkning av risker

 

Bland annat anklagas Coca-Cola för att ha förvanskat forskning - på samma sätt som tobaksbolagen på 50- och 60-talet.

Norsk tystnad

Bernt Halvard Olderskog är fortfarande kommersiell ledare för längdåkning på skidförbundet. Men när SportExpressen ber om en kommentar till kontraktet med Coca-Cola blir norrmannen plötsligt ytterst fåordig.

– Jag har ingen kommentar, säger Olderskog.

Inte?

– Nej. Och det är mitt enda svar.

Får jag fråga varför?

– Du får fråga. Men du får inte något svar. 

Okej. Man kan du i alla fall säga om du står fast vid kritiken mot Sveriges avtal med McDonalds?

– Jag vill inte diskutera det här med dig. Jag beklagar.

För Johan Sares, längdchef på svenska skidförbundet, kommer det norska avtalet med Coca-Cola som en nyhet.

– Så det är sant att de gått in där?

Ja, det blev officiellt i dag. Din tanke om det? 

– McDonalds och Coca-Cola är kanske de två företag som ger mest pengar till idrotten globalt, de är två riktigt stora aktörer. Att Norge nu skriver med Coca-Cola ser jag inte som något konstigt.

Men det här kanske går att se som att Norge kommit till insikt att ert avtal med McDonalds inte var felaktigt?

– Ja, det tror jag de har insett nu, säger Johan Sares.

Vad tyckte du egentligen om kritiken ni fick från Berndt Halvard Olderskog?

– Jag hade väldigt svårt att förstå den. Och den gången slutade faktiskt allt med att vi fick en ursäkt från Norges skidförbunds ledning.

Efter allt gnäll den gången - känns det lite småkul att just Norge nu skriver ett liknande avtal?

– Tja, man kan väl säga att man är ju alltid sig själv närmast. Och att man ska aldrig ska kasta sten i glashus.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag