Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skidstjärnans nya vapen: ”Är äckligt”

Tre svenska höjdpunkter från förra vintern
Jonna Sundling.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
Skidstjärnan gör en förändring efter motgångarna.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

På väg mot medalj gick staven av i VM-finalen. Chansen till totalseger i sprintcupen raserades av pandemin.

– Det är så klart otroligt surt när man tänker på det. Hur det hade kunnat gå i stället, säger Jonna Sundling, 25.

Så hur vända trenden?

Möjligen kan en småäcklig, jordsmakande, dryck vara svaret.

Det har faktiskt redan gått sex år sedan det där stora genombrottet.

Platsen: Val di Fiemme, Italien.

Tävlingen: Junior-VM.

En sensationellt speedig 19-åring från Umeå krossade direkt allt motstånd i individuella sprintfinalen - bara för att ett par dagar senare knäcka ryskan Natalja Neprajeva på slutsträckan i stafetten och fixa ännu ett guld.

Sen då?

En ytterst gedigen karriär. Nio pallplatser i världscupen varav tre segrar. Andraplats i den totala sprintvärldscupen i vintras.

BÄST I VÄRLDEN! Jonna Sundling efter JVM-guldet i sprint 2014.Foto: BILDBYRÅN

Men samtidigt: Hon missade VM 2017 på grund av sjukdom, petades i sista stund från OS-truppen 2018 - och i VM 2019 fick hon bara chansen i ett lopp. Där hon bröt staven - men ändå blev fyra.

Och i våras var Sundling i toppform inför världscupavslutningen, hon skuggade Linn Svahn i sprintcupen - då plötsligt de två sista racen ställdes in på grund av coronapandemin.

Man får ju en bild av det varit en del missflyt för dig genom åren. Har du samma känsla?

– Jo men det har jag väl. Det är klart att jag tänkt på det. Men man får bara bita i det sura äpplet ibland.

Jonna Sundlings tre förändringar

25 år ung gör nu Jonna Sundling en rad förändringar inför nästa säsong. Se bara:

Byte av skidmärke.

Adjö till Fischer, hej till Rossignol. Frågan är bara varför?

– Fischer har varit väldigt tydliga med att man även ska använda deras pjäxor - men de funkade inte så bra för mig, säger Sundling.

Du har problem med en fot?

– Mmm, sen tre år tillbaka har jag lite problem med en stortåled. Så ibland får jag lägga upp träningen efter hur foten känns. Men det har varit en stor förbättring sedan jag bytte pjäxor.

– Sedan är det här är ett mindre stall där alla får mer uppmärksamhet. Och det är något jag inte fått tidigare, med Fischer blir man mer en i mängden. 

Byte av personlig vallare.

Vårens stora värvningskupp i vallavärlden var när Norges Perry Olsson valde att skriva på för Sverige.

Nu blir han den som har ansvaret för Jonna Sundlings skidor.

– Det känns häftigt att få ha Perry som vallare som har väldigt mycket erfarenhet - och dessutom varit vallare en av mina stora förebilder.

Du menar Marit Björgen?  

– Ja. Så det känns superkul!

Sundling fortsätter:

– Vi har kommit väldigt bra överens - även under skidtesterna då vi tyckt lite lika om hur skidorna fungerat. Och det är alltid ett bra tecken.

Rödbetor.

Så vad är nu detta? 

– Vår dietist (Stig Mattsson) har pratat om det väldigt länge. Jag har smakat nån gång tidigare, men tyckt det har varit lite...äckligt.

Varför det?

– Det smakar ju mycket jord.

Men sedan i början av juni har Jonna Sundling ändå valt att varje dag dricka ett par deciliter rödbetsjuice före träningen. Den höga halten av nitrat i rödbetor har sedan många år lockat framför allt uthållighetsidrottare att nyttja drycken.

– Men nu finns det även studier som visar att juicen även påverkar sprintförmågan. Och jag gillar ju sprint, säger Sundling och skrattar.

Du har sörplat rödbetsjuice i fyra månader nu - märker du någon skillnad?

– Jag har i alla fall fått vara väldigt frisk den här sommaren! Men...det är förstås svårt att veta att det är just det här det beror på. 

Jonna Sundling: ”Varför inte testa?”

– Men jag det har i alla fall inte påverkat mig negativt. Jag har fått vara frisk, tränat bra, varit skadefri och känner också att träningen gett lite mer i sommar. Juicen kan ha en del i det. 

Och smaken?

– Nu har jag hittat några produkter som jag tycker funkar.

Jonna Sundling fortsätter:

– När det handlar om idrott på elitnivå handlar mycket om små detaljer. Så om det här kan göra någon skillnad så tänkte jag bara ”Varför inte testa?

Så du fortsätter?

– Jag kommer att fortsätta med det ett tag till i alla fall. Och man vänjer sig med smaken, nu tycker jag faktiskt det är relativt gott!

 

Experten: Därför ska du dricka rödbetsjuice

Om vi ska leva ett långt liv så handlar mycket om blodkärlen, deras förmåga att vidga sig. Och då har man sett att om man dricker så lite som ett par deciliter rödbetsjuice så förbättras kärlfunktionen och blodtrycket sjunker. Och det är nitratet i rödbetorna som har den här effekten.

Ytterligare studier pekar på rödbetan också påverkar cirkulationen, och en bra cirkulation spelar en stor roll för återhämtningen. Som för att få ner laktatnivåerna efter en sprint.  

Till en början trodde man att det främst var på distans som rödbetsjuicen hade effekt, men för ett drygt år sedan upptäckte man effekter även efter en 30 sekunders sprint.

I dag är det många idrottare som kontinuerligt använder rödbetsjuice. Simmaren Sarah Sjöström är bara ett exempel.”

Stig Mattsson, dietist och kostrådgivare, Sveriges olympiska kommitté.

 

 

Norska talangen vann JVM – och försvann: "Kände mig som skit"

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.