Så blir tv-reklamen – under femmilen i OS

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: Nils Petter Nilsson

Viasat presenterade i dag hela sin OS-satsning.

För SportExpressen.se berättar sportchefen Erik Westberg om planerna för reklam under längdtävlingarna.

– Under femmilen kommer vi antagligen ha ett antal pauser på en minut, säger Westberg.

Per Forsberg som kommentator, med Per Elofsson och Emelie Öhrstig som experter.

Där har ni Viasats längdteam under OS i Sotji.

Elofsson gjorde i dag sitt första framträdande i den nya kanalen, när hela truppen presenterades på en presskonferens i Stockholm.

– Man har varit så inarbetad med det koncept som SVT har och det kommer så klart att ta tid innan man lär känna varandra och hitta sina nya roller, säger Elofsson till SportExpressen.se.

– Det blir en liten omställning, men förhoppningsvis blir det positivt.

"Funderat mycket"

Hur tror du att Viasats bevakning kommer att skilja sig från SVT:s?

– Om jag ska vara ärlig så har jag inte hunnit sitta ner så mycket med redaktionen, så än så länge har jag ganska lite information.

Förresten, hur känns det för dig att lämna SVT?

– Jag har funderat mycket, fram och tillbaka. Jag trivdes väldigt bra där, men samtidigt är jag triggad av en ny utmaning. Och framför allt så gillar jag mästerskapen, det är ändå där det verkligen händer.

– Den här lösningen passade bäst för mig just nu. Det är bara OS var fjärde år och då vill man gärna vara på plats.

Reklamfritt i betalkanaler

Viasat kommer att sända längdtävlingarna helt utan reklam i sina betalkanaler.

Distanser som är av stort intresse kommer även att sändas i TV3 och TV10 – med reklamavbrott.

Men sportchefen Erik Westberg lovar att det kommer att ske "varsamt".

– Ja, och vissa längdgrenar, de korta distanserna, kommer inte att avbrytas med reklam. För det behövs inte. Sprinten känns nästan som att den är gjord för reklam. Där kan man lägga in reklam mellan de olika heaten.

Westberg fortsätter:

– Vi drar ner vår reklammängd otroligt mycket under OS, när liveidrotten går. Det är som när vi sänder fotboll på TV3, vi bryter inte mitt i en halvlek. Vi kan sända 45 minuter i rad och det kommer vi kunna göra under OS också.

Powerbreaks i femmilen

Men under femmilen kommer det att bli reklam, i "den breda kanalen" (troligen TV3).

– Då brukar man gå på reklam när de varvar. Världsproduktionen ligger så, att det blir ett bra läge att gå på ett kortare reklambreak just då. Men det blir powerbreaks, inte så att vi försvinner bort i fem minuter. Vi kommer att göra på samma sätt som i hockeyn.

Men kan du ge exempel på hur det kan komma att se ut reklammässigt under femmilen?

– Ett antal pauser på en minut, vid varvning.

När SportExpressen.se frågar Per Elofsson hur han ser på reklamavbrott under en femmil så backar han:

– Om jag ska vara ärlig så har jag inte funderat så mycket på det. Jag vet inte hur frekvent och hur långa de här avbrotten kommer att vara. Jag har väldigt svårt att svara på den frågan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.