Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Protesten: ”Det här är inte acceptabelt”

Maja Dahlqvist och Linn Svahn är svenska hoppen i Dresden då Jonna Sundling och Stina Nilsson saknas.Foto: GEPA PICTURES/ MATIC KLANSEK / GEPA PICTURES BILDBYRÅN
I samband med årets tävlingar väntar protester från miljöaktivisterna i Extinction Rebellion.
Extinction Rebellion har grupperingar över hela världen. Just nu protesterar de även i London.Foto: STEVE TAYLOR/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK / STEVE TAYLOR/SOPA IMAGES/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Förbundsdirektören Ola Strömberg tycker inte att Sveriges åkare gjort fel som flugit till Tyskland.Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

DRESDEN. Linn Svahn är förberedd på att bli utbuad i helgen.

Anledningen? En grupp aktivister kommer att protestera under sprinttävlingarna i Dresden.

De har bland annat synpunkter på de svenska åkarnas beteende.

– Jag tycker det är jättebra att det blir en diskussion om det här, säger Svahn.

Världscupen har kommit till Dresden i östra delarna Tyskland. Det är några plusgrader i luften, det regnar och precis som vanligt är det sprint som står på schemat.

Vem som är det största svenska hoppet? Mycket talar för att det är Linn Svahn.

20-åringen från Östersunds SK har fått ett sensationellt genombrott den här säsongen och på två tävlingshelger i världscupen har hon tagit två segrar – en i sprint och en i sprintstafett.

– Nu är jag sugen på att tävla igen och jag tror att den här banan passar mig bra, säger Svahn som inte var med i Tour de ski.

Hur var det att sitta hemma när de andra tävlade?

– Jag satt inte och grät! Jag hade fina dagar hemma. Jag tränade hårt och kunde sen sitta i soffan och följa tävlingarna med benen i högläge.

– Även om jag hade blivit uttagen till Tour de ski hade jag tackat nej, eftersom jag inte riktigt har den grundkapacitet som krävs för att åka så många race på så få dagar. Det kommer förhoppningsvis fler chanser för mig.

Aktivisterna ska protestera

Tävlingarna i Dresden brukar bli speciella. Det är trångt, tajt och platt vilket öppnar för tuffa dueller, stavbrott och fall.

Men den här helgen kommer också en helt ny krydda: Protester vid sidan om spåret.

En grupp miljöaktivister från Extinction Rebellion kommer att dyka upp under sprintstafetten på söndag. De är kritiska både mot arrangören och mot åkarna som deltar.

– Vi kommer att märkas på söndag, säger Christian Bläul, 38, som är en av medlemmarna i Extinction Rebellion.

– Vi kommer att prata med så många åkare som möjligt, vi kommer att prata med åskådare och vi kommer att prata med folk i organisationen. Dessutom kommer vi att ha flera stora banners och för att dra extra uppmärksamhet kommer vi att utföra en speciell dans.

Vad de protesterar emot? Arrangemanget är inte tillräckligt hållbart, enligt dem.

Extinction Rebellion tycker det är fel att 3 000 kubikmeter snö har producerats och fraktats till Dresden med lastbilar. De tycker också det är fel att åkare från Europa har flugit hit för att tävla.

– Det borde vara ett krav att åkare som bor i Europa tar tåget hit, säger Christian Bläul.

– Vi förstår att dagens toppidrott kräver att man flyger, men det är inte acceptabelt med tanke på utsläppen av växthusgaser. Hela världsbefolkningen måste lära sig leva ett liv utan fossila bränslen.

Svahn: ”De ska ha en eloge”

Ingen av de svenska åkarna har tagit tåget från Sverige till Dresden. Men Ola Strömberg, förbundsdirektör på svenska skidförbundet, ser inget problem i det.

Han berättar att förbundet jobbar väldigt hårt med just hållbarhet, på flera olika plan.

– Det är otroligt viktigt för oss, säger Strömberg.

– Vi planerar alla läger och tävlingar för att minimera resande, till exempel stannar vi i Europa mellan tävlingar för att minska flygandet. Vi använder också våra åkare och profiler som förebilder genom att kommunicera vad de gör, till exempel via klimatfilmer med Vattenfall.

Ola Strömberg fortsätter:

– I februari arrangerar vi Ski Tour 2020 och där kräver vi att åkarna tar tåget mellan tävlingsorterna (Östersund, Åre, Storlien, Meråker och Trondheim). Där är det hanterbart att göra så. Men att ta sig från en hemort till en tävlingsort utan att flyga, där kommer det krävas ganska mycket tid och logistik för att få det att fungera…

Linn Svahn är inte orolig för protesterna i Dresden. Hon tycker att det hela låter ”lite intressant”.

– De ska ha en eloge för att står upp för en viktig fråga. Det finns inget mer aktuellt än miljöfrågan och vi elitidrottare, som flyger och flänger i världen, har en del i det. Vi måste försöka dra vårt strå till stacken, precis som alla andra, säger Svahn.

Vad tänker du om kravet på att åka tåg hit?

– Det finns någonting i det där, att vi bor i Europa men ändå flyger ner hit. Det är jättebra att det blir en diskussion om det här, men det är inget jag lägger någon större vikt vid nu när jag ska tävla.

– Men… det blir spännande att se om de kommer stå där och bua när vi går i mål i sprintstafetten.

Lyckan efter att hon besegrat både Stina och Falla

LÄS MER: Världscupen i längdskidor – allt du behöver veta  

LÄS MER: Ta ut ditt fantasy-lag i längdskidor – vinn resor

LÄS MER: Vinterstudion 2019 – så sänder SVT i vinter 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.