Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya kravet efter Vibeke Skofteruds dödsolycka

Vibeke Skofterud och partnern Marit Stenshorne. Foto: Privat
Foto: NISSE SCHMIDT / © BILDBYRÅN
Ön där polisen hittade Vibeke Skofterud. Foto: Elisabeth Grosvold.
Foto: NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MAGO SPORTFOTODIENST/IBL

Under söndagen kom beskedet att norska OS-hjältinnan Vibeke Skofterud omkommit efter en vattenskoterolycka.

Nu föreslår norska sjöräddningssällskapet ett krav på körkort för vattenskotrar. 

– Vi ser en stor ökning av olyckor där snabba fritidsbåtar är inblandade, säger norska räddningssällskapets presstalesman Lars Mosby Enger.

I söndags bekräftade polisen att de fann Vibeke Skofterud, död på ön St Helena i Arendals kommun, sydöstra Norge. Den norska OS-guldmedaljören förolyckades i en vattenskoterolycka. 

 

LÄS MER: Norska OS-guldhjälten Vibeke Skofterud död 

 

Efter den tragiska olyckan kräver räddningssällskapet, den norska motsvarigheten till sjöräddningssällskapet, ett körkort för att köra höghastighetsbåtar så som vattenskotrar. Enligt norska polisen ska Vibeke Skofterud ha förolyckats när hon körde vattenskoter under natten – något som Lars Mosby Enger menar är extra vanligt när det kommer till olyckor med snabbare fritidsbåtar.

– Det största problemet är att vi har många nästanolyckor och tillfällen som de tragiska dödsolyckor som vi såg i går. Där var det två vattenskoterolyckor med dödligt utfall. Det är hög fart, kombinerat med att folk kör på natten och gärna brukar alkohol, säger Lars Mosby Enger, presstalesman för räddningssällskapet.

 – Det är upp till politikerna nu, vi har skickat in förslaget.

Regleringarna lättades 2017

I fjol gjordes de norska regleringarna om för vattenskotrar. Tidigare var de mycket hårdare reglerade men 2017 började man likställa dem med andra fritidsbåtar.

– Vi ser en stor ökning i antal uppdrag generellt för oss. Vi ser en stor ökning på sjön där snabba sjöfartyg ofta är involverade. Vi ser vårt inspel om ett körkort för dessa fartyg som en förebyggande åtgärd för att förhindra olyckor i framtiden. Kunskap och kompetens är a och o när man färdas på sjön, säger Lars Mosby Enger.

– I dag kan en 16-åring köra en båt som går i 50-60 knop, utan några vidare förberedelser. Vi tycker det är lite för lättillgängligt. 

Räddningssällskapet ser inte vattenskotrar specifikt som ett större problem än andra höghastighetsbåtar utan kräver körkort för samtliga fritidsbåtar som färdas i höga hastigheter.

– Det är många båtar på sjön som kan göra stor skada. Därför tänker vi att det är förnuftight att införa ett kompetenskrav för förare till dessa båtar, säger Lars Mosby Enger.

 

LÄS MER: Polisen: Det hände när Skofterud dog 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!