Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norska kritiken mot touren: ”Meningslöst”

Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

ÖSTERSUND. Ski Tour 2020 använder sig av hållbarhet som ett ledord för hela tävlingen.

Därför ska samtliga åkare ta tåget mellan tävlingsorterna. 

Men samtidigt kör landslagens bussar exakt samma sträckor - helt tomma.

– Det gör ju att det känns lite meningslöst, säger norska stjärnan Heidi Weng.

Det är första gången som touren arrangeras som ett gemensamt projekt mellan Norge och Sverige.

Förutom det rent idrottsliga har arrangörsbolaget lagt ett stort fokus på klimatet.

Hållbarhet är ett ledord för Ski Tour 2020, som i sitt hållbarhetsarbete vill sätta ett exempel för framtida arrangörer av vintersportevenemang”, står det till exempel på hemsidan för Ski Tour 2020.

En åtgärd med stort signalvärde är beslutet att samtliga åkare ska resa tillsammans mellan de olika tävlingsorterna.

Och det med tåg.

Reglerna är dessutom stenhårda: Missar någon åkare att vara med på tåget så diskvalificeras man från fortsatt tävlande.

Heidi Weng: ”Hade hellre tagit bussen”

Tanken är förstås att genom tågtransporten skydda miljön från utsläpp från de fordon som landslagen annars skulle ha använt.

Frågan är bara vilken faktiskt betydelse åtgärden får i praktiken?

Väl på plats på tävlingsorterna måste ändå landslagen ha tillgång till sina vanliga bussar för att ta sig från och till arenorna.

Därför körs nu bussarna även mellan tävlingsorterna - men tomma. 

– Det är ju lite lustigt att våra bussar ska gå efter tåget. Alltså tomma bussar som vi sedan ska åka med till stadion varje dag, säger norska landslagsåkaren Heidi Weng.

Det blir ingen direkt klimatvinst?

– Nej. Och då hade jag ju hellre tagit bussen - den ska ju ändå köra samma väg.

Weng fortsätter:

– Det är en bra idé, jag förstår tanken. Men nu har du de där tomma bussar som ändå kör sträckorna ändå. 

– Det gör ju att det känns lite lite meningslöst. 

Det här med att du blir diskad om du missar tåget - vad tycker du om det?

– Hittills har jag - ta i trä - alltid kommit i tid till starten av mina lopp. Så jag ska nog klara det här också.

Svaret: ”Vi kommer inte att rädda världen”

Karel Pütsepp är koordinator för det svenska landslaget under Ski Tour 2020. Han bekräftar att landslagets nya specialbuss kommer att köras till Åre - även om alla åkare tar tåget.

- Ja, både den och vallalastbilen körs till Åre på måndag morgon, säger Karel Pütsepp.

I teorin kunde åkarna ha tagit bussen i stället?

– Ja, men nu är det obligatoriskt att ta tåget. Enda undantaget är om någon känner sig lite krasslig, då kan man få åka på annat sätt.

Den svenska sprintstjärnan Linn Svahn är positiv till initiativet för hållbarhet och klimat. Men Svahn menar att det finns mer att göra.

– Det är bra att man tar ett krafttag, men här handlar det kanske mer om att det blir en diskussion. Åtgärderna man gör här på touren är… det kanske finns mer att göra.

Vad hade man kunnat göra mer, till exempel?

– Ja, man hade kunnat stänga av lamporna här på stadion när det strålande sol, bland annat (skratt). Det finns säkert en hel del man kan förbättra men man tänker iallafall på miljön och det är bra.

Guri Knotten Hetland är vd för arrangörsbolaget bakom Ski Tour 2020. När hon får höra om kritiken nickar hon lugnt.  

– Jag kan bara svara att vi måste ju ta ett steg i taget. Det här med tåg är ett försök att visa att det går att göra saker på annorlunda sätt.

Kan du förstå att det ifrågasätts när det ändå går bussar samma väg?

– Men man ska komma ihåg att vi även fått flera positiva reaktioner på tåg-upplägget. Och som sagt, det här är bara ett steg.

Det går inte att lösa allt på ett perfekt sätt på en gång?

– Så är det. Vi kommer inte att rädda världen med några tågturer här, men visar ändå att det går att tänka lite annorlunda. 

För landslagen på plats innebär reglerna för transporterna mellan tävlingsorterna nya utmaningar.

 – Ja, jämför man det här med en vanlig tour så är ju allt väldigt välordnat för oss. Med skillnaden att vi verkligen måste passa alla tider, säger Karel Pütsepp, svensk landslagskoordinator.

Vem i den svenska truppen är du mest orolig för när det gäller att passa tider?

– Han har redan åkt hem, säger Pütsepp och ler.

Calle Halfvarsson bröt alltså Ski Tour 2020 redan efter en etapp.

LÄS MER: Världscupen i längdskidor – allt du behöver veta  

Stjärnans viktchock: ”Det är helt sjukt”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.