Beskedet till tittarna: Reklam i världscupen

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN
Foto: GEPA PICTURES/ CHRISTIAN WALGRAM / GEPA PICTURES BILDBYRÅN
Foto: MARKUS OSKARSSON / NENT GROUP

Nästa säsong försvinner världscupen i längdåkning från SVT - i stället tar Nent Group över. 

Frågan många tittare undrar över är om det kan bli reklamavbrott i loppen med Frida Karlsson, Charlotte Kalla och de andra stjärnåkarna? 

Svaret är ja.

– Vi kommer att hantera reklamavbrotten så följsamt som möjligt, säger Fredrik S Johansson, presschef på Nent Group.     

En epok är över.

Från och med den kommande säsongen kommer inte SVT att ha rättigheterna till tv-sändningarna från världscupen i längdåkning.

Från och med säsongen 2021/2022 ägs i stället tv-rättigheterna av Nent Group, som bland annat sänder i TV3, TV6 och via streamingtjänsten Viaplay.

De senaste veckorna har Nent presenterat en rad profiler som kommer att vara en del av den nya satsningen.

Peter Jihde en av profilerna 

Som programledarna Peter Jihde och Johanna Ojala, experterna Johan Olsson och Anna-Karin Strömstedt, och kommentatorn Per Forsberg.

NYA UPPDRAG. Johanna Ojala och Peter Jihde ska leda Nents skidsändningar.
Foto: JOHAN AXELSSON / BILDBYRÅN

Men ända sedan beskedet kom att SVT förlorat rättigheterna har det funnits en oro bland de som tidigare följt längdåkning via SVT.

Mer exakt:

Kommer sändningarna från längdåkning gömmas bakom någon form av betalvägg? Kommer det att bli reklamavbrott under loppen?

Svaret på den första frågan är nej.

Nent Group är tydliga med att all längdåkning kommer att visas i TV6, en kanal som, enligt Nent, finns i cirka 90 procent av de svenska hushållen.

Den andra frågan har däremot varit svårare att få ett tydligt svar på.

SportExpressen har därför tagit kontakt med Nent Group för att reda ut begreppen. Och klart är att det blir reklam i sändningarna.

Beskedet: Ska hitta en ”lagom nivå”

– Tittarupplevelsen kommer i första hand. Vi kommer att hantera reklamavbrotten så följsamt som möjligt. Vintersporten erbjuder naturliga pauser som kan användas för reklamavbrott, svarar presschefen Fredrik S Johansson via mejl.

På frågan om det kommer att bli reklamavbrott under exempelvis de längre distansloppen - och i så fall hur långa - blir svaret:

– Mängden reklam kommer att variera beroende på sändning. Vissa sporter erbjuder naturliga avbrott, andra inte, och där får vi försöka anpassa och hitta en lagom nivå.  

– Det ligger både i vårt eget och våra annonsörers intresse att vi inte kompromissar med tittarupplevelsen.

Världscupen i längdåkning startar preliminärt i finska Ruka den 26 november.


LÄS MER. Peter Jihde om nya uppdraget: ”Ska bli otroligt kul” 

LÄS MER. De tar över efter Hård och Blomqvist: ”Har största respekt” 


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.