Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Jag är jävligt irriterad att de inte får till det”

Se lördagens avsnitt av ”Skidsnack” från världscupen i Oberstdorf.
Anders BlomquistFoto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Johaug.Foto: GEPA PICTURES/ ULRICH GAMEL / GEPA PICTURES BILDBYRÅN

OBERSTDORF/STOCKHOLM. Mitt under skiathlonen stod det klart att Therese Johaug ledde, men frågan var med hur mycket? 

Fis tidtagningssystem strulade. 

Igen. 

– Jag är jävligt irriterad över att de inte får till det, säger Anders Blomquist. 

Det har varit ett återkommande problem hela vintern. Det internationella skidförbundet Fis tidtagningssystem från skidtävlingarna har fungerat dåligt - om det har fungerat. 

Vid flera världscupstävlingar den här vintern har systemet gjort allt från att blanda ihop tider, till att placera fel åkare i topp eller sluta fungera helt och hållet. 

I SVT:s kommentatorshytt har missnöjet grott och under lördagens lopp uttryckte expertkommentatorn Anders Blomquist tydligt sitt missnöje i SVT:s sändning. 

– Schweizisk klockindustri har ägnat hundratals år på att förbättra sitt rykte. Men på en säsong har de nu krossat det ryktet, säger han och hänvisar till lyxklockföretaget Longines som sköter tidtagningen åt Fis. 

SVT-profilens ilska mot tidtagningen

Även i Norge beklagade man sig över problemet. NRK skriver ”Det är trubbel med tidtagningen. Vi ser att Johaug leder, men hur stor är luckan till konkurrenterna? Vi vet dessvärre inte” i sin liverapport. 

När SportExpressen träffar Anders Blomquist efter loppet är han uppgiven över situationen som varit den här vintern. 

– Det är mycket lättare i ett sånt här lopp, men man missar ju mycket distanser till dem som inte är i bild som man gärna vill ge tittarna. Så jag är jävligt irriterad över att de inte får till det bättre, säger han. 

– Så här har det varit hela vintern. Det känns som de använder en demoprodukt som de inte har provat. Det är inte bra.

Blomquist: ”Vi kan inte göra vårt jobb”

Blomquist berättar att de pratat med de ansvariga, men det har inte lett till någon förbättring. 

– De jobbar väl på, men klarar inte att lösa det.

Hur känns det när man ska förmedla ett lopp till miljoner svenskar? 

– Det är jättetrist. Vi kan inte göra vårt jobb tillräckligt bra. Men vill ju ge mer information till tittarna.

– Det finns ju ett system som de körde ifjol. De borde ha tagit tillbaka den. För som det är nu är det inte värdigt åkarnas prestationer heller. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.