Hotas med straff för olaglig Sverige-kupp

Publicerad

STOCKHOLM/BRUKSVALLARNA. En blågul dräkt med tre kronor på bröstet.

Petter Northug väcker uppmärksamhet med sin nya kupp inför premiären i Bruksvallarna, men det finns ett problem: 

Dräkten bryter mot svensk lag.

– Det här måste vi undersöka. Vi vill ju inte ha något bråk, säger pappa John Northug.

I dagarna presenterades Petter Northugs nya tävlingsdräkt, specialdesignad för längdpremiären i härjedalska Bruksvallarna till helgen. Och dräkten skapade stora rubriker, i både Sverige och i Norge.

Anledningen?

Den är gul, blå och har tre kronor på bröstet. Alltså en kopia av det svenska hockeylandslaget Tre Kronors matchdräkter.

– Det kan vara lite provokation, men man vill inte framhäva det. Det finns bara en som har större genomslagsskraft och populariserar skidsporten, och det är Petter. Han är Norges svar på Zlatan, säger Sten-Olof Hoflin, skidprofil från Bruksvallarna, till SVT.

Petter Northug kan bryta mot svensk lag

Men frågan är om Petter Northug kommer att våga använda sig av sin nya blågula dräkt, framtagen av norske skidikonen Björn Dählies märke med samma namn.

Den bryter nämligen mot svensk lag, enligt lagen om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar.

Chris Jespersen testar Petter Northugs Tre Kronor-dräkt.Foto: Tomas Pettersson.

– De tre kronorna är en skyddad svensk statssymbol. Alla som vill använda sig av symbolen i idrottsliga sammanhang måste tillhöra idrottsförbund som ligger under RF (Riksidrottsförbundet) och ansöka om tillstånd hos Patentverket. Sen skickas det vidare till oss. Med jämna mellanrum får man förnya sitt tillstånd, som hockeyförbundet, till exempel, säger statsheraldikern Henrik Klackenberg.

Kan Petter Northug ha ansökt om det?

– Nej, det tror jag inte alls. Inte till oss.

Hur allvarligt är det?

– Eftersom Coops logotyp finns på dräkten är det alldeles uppenbart att den svenska statssymbolen utnyttjas i kommersiella sammanhang och då är det ett lagbrott som kan resultera i böter.

 

Så säger lagen

 

"I näringsverksamhet får statsvapen, statsflagga eller annat statsemblem eller statlig kontroll- eller garantibeteckning ej utan vederbörligt tillstånd användas i varumärke eller annat kännetecken för varor eller tjänster".

Lagkamraten: "Är du seriös?"

För den förre norske landslagsstjärnan, numera Petter Northugs lagkompis, Chris Jespersen kommer allt som en nyhet.

– Jag tycker ju den är väldigt fin. Jag gillar gult och blått, säger han.

Men nu verkar det som att ni behöver tillstånd för att få använda dräkten - annars kan det vara olagligt?

– Är du seriös?

Japp.

– Oj.

Tydligen är det just symbolen med Tre Kronor som är skyddad.

– Då får vi väl måla över dem.

Vad tycker du om det?

– Jag vet inte vad jag ska säga. Det här är väl något som våra chefer får ta tag i. Men jag hoppas verkligen vi få använda den. 

– För jag tycker att det är en jävligt kul grej.

John Northug blir förvånad över uppgifterna om att man inte kan använda de tre kronorna hur som helst.Foto: Tomas Pettersson.

John Northug: "Vi vill inte ha något bråk"

Petter Northugs pappa John ingår också i teamet och hade ingen aning om att man måste ansöka om att få använda de tre kronorna.

– Det här hade vi ingen aning om. Det måste vi undersöka för vi vill ju inte ha något bråk. Dräkten är ju tänkt som en hyllning till Sverige. Vi vill ju inte ställa till med något som skapar problem, säger Northug och fortsätter:

– Vi vill ju inte att det här ska sluta med något negativt. Jag menar, det här ju var ju enbart tänkt som något positivt.

https://www.facebook.com/ExpressenSkidsnack/posts/1912787092382786

Stoppade bilmärkets flaggkupp

Det är inte första gången som Riksarkivets statsheraldiker Henrik Klackenberg, som handlägger ärenden som rör Sveriges flagga, riksvapen, och statliga myndigheters heraldiska vapen och emblem, engagerats i en skidfråga.

Under slottssprinten i Stockholm förra året delades det ut svenska flaggor med bilmärket Audis logotyp på. Något som fick Klackenberg att ta kontakt med biltillverkaren.

– Vi tycker att man inte bör göra så. Man ska inte privatisera svenska flaggan på det sättet. Den ska vara ren, utan varumärken, sa Klackenberg då.

– När Audi fick det hörde de omedelbart av sig och medgav att det var ett misstag. De var fullständigt tillmötesgående.

Audi Sveriges informationschef Irene Bernald:

– Det var ett misstag. Vi har bett om ursäkt och tar till oss av kritiken. Det här kommer inte att upprepas från vår sida.

 

LÄS MER: Världscupen 2017/2018 – här är allt du behöver veta

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag