Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Följ med Hellner in i den nya superbussen

Med en ny vallalastbil går svensk längdskidåkning i bräschen igen.

Den ska ge vallarna förutsättningar att sätta de aktiva i främsta linjen.

Marcus Hellner, nyss hemkommen från ett höghöjdsläger i Italien, var en av många nyfikna när skidlandslagets nya vallalastbil visades i Kista i norra Stockholm på onsdagen.

För fyra år sedan stod den förra vallalastbilen klar, en idé från Gunde Svan som senare har kopierats av flera stora nationer.

Den nya skapelsen ska förbättra arbetssituationen för vallateamet ytterligare – och i förlängningen ge de aktiva ännu bättre förutsättningar.

– Det man slås av direkt är hur stor den är, säger Marcus Hellner, lutad mot det egna stora skåpet i lastbilen.

Varje landslagsåkare har personliga skåp med både utrustning och kläder och framför allt alla sina skidor.

Håller sig utanför

Annars är vallarnas tillhåll inte riktigt Hellners territorium.

– Jag tror jag var inne i den gamla bilen en gång. Nä, jag litar på vallarna, det skulle bli alldeles för mycket om jag skulle blanda mig i allt med skidor och vallor.

– Men det är ju vår samlingsplats och man sätter verkligen sin flagga på tävlingsplatsen med en vallalastbil.

Magnus Björk, en av de nya i det växande vallateamet, ansvarar för Hellners skidor. I vinter är tio vallare, inklusive chefen Urban Nilsson, samt två teståkare, med runt landslaget.

Växer på bredden

Den nya lastbilen – som i själva verket är en trailer – har utdragbara sektioner på båda sidorna och det ger en golfyta på 70 kvadratmeter med tolv vallaarbetsplatser, dubbelt så många som i den gamla bilen. Uppemot 1 000 par skidor får plats, liksom all valla och annan utrustning.

Välventilerade dragskåp hindrar inte att vallarna har masker på sig när de lägger på glidvallor, som innehåller fluorerade miljögifter.

– Men det är en himmelsvid skillnad att jobba här inne mot vanliga vallabodar och mot hur det såg ut för en del år sedan, säger Urban Nilsson.

Den nya blågula trailern ska rulla ner mot kontinenten och alperna efter julhelgen. Tour de ski, med sju tävlingar på nio dagar i tre länder, blir premiärresa för den nya skapelsen.