Det var i slutet av damernas millopp som hemmaåkaren Maria Gräfnings, 27, tappade kontrollen i den sista utförskörningen in mot stadion.
Landslagsmeriterade Gräfnings störtade ut i terrängen mitt i en kurva, och landade skrikande av smärta i ett dike.
Där blev hon liggande tills ambulanspersonal kom till platsen.
- Maria slog i höften ordentligt och blev chockad. Men det verkar tack och lov inte blivit något allvarligare skada, säger brodern Kalle Gräfnings.
Nära landa i betongen
Men det vara bara turen som räddade Maria Gräfnings från en betydligt allvarligare olycka.
Bara någon meter från där hon landade fanns ett stort betongblock i samma dike.
- Hade hon landat där hade det kunnat gå riktigt, riktigt illa, säger damtränaren Rikrad Grip.
Efter loppet var flera åkare öppet kritiska till den nya VM-banorna som testades för första gången.
- Det var inte kul att åka. Och jag känner många som kraschat här i helgen, säger Charlotte Kalla.
Hon menar att banorna är rent farliga i utförsbackarna.
- Hamnar du utanför banan är det träd och stenar överallt. Det kan sluta riktigt allvarligt.
Något måste göras?
- Ja, verkligen.
Anna Haag försöker ge sig på att beskriva känslan i de kurviga utförskörningarna.
- Jag vet varje gång att det är 50 procents chans att jag ska falla. Så svårt är det, säger Haag.
Om två månader kommer världscupen till Falun. Då vill Anna Haag att det ska se annorlunda ut.
- Jag vet ju att de jobbar vidare med banorna. Och det måste man göra. För det här är ingen bra reklam för Sverige som det är nu.
Vad måste hända innan världscupen?
- Är det så här måste de väl madrassera hela vägen runt.
VM-banor 2015
SM-tävlingarna var första testet för den nya bansträckning som ska användas under skid-VM 2015.
Landslagsledningen vill nu att helgens tävlingar utvärderas noga.
- Tyvärr har man inte hunnit med markarbetet fullt ut. Man måste dosera och bredda flera kurvor, säger damtränaren Rikard Grip.
Och bort med betongblocken?
- Självfallet. De ska inte få vara där. Så är det bara.