Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Det gäller att inte hamna i incidenter”

Stina Nilsson Foto: GEPA PICTURES/ PHILIPP BREM / GEPA BILDBYRÅN
Rikard Grip Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

Jättesuccé i fjol.

Nu laddar svenska damerna för nya framgångar i Dresden – och förbereder sig på en potentiell kaossprint.

– Det gäller att inte hamna i incidenter, säger förbundskapten Rikard Grip.

När världscupen fortsätter efter Tour de Ski på lördag blir det stadssprint i tyska Dresden. 

Där hoppas Sverige på en repris från i fjol.

Fem av sex pallplatser gick i blågul favör och formen på damsidan skvallrar om att det kan bli nya framgångar. Samtliga sex uttagna damer har varit i final i något av de fem fristilslopp som genomförts hittills under världscupen. 

Hoppas på flera svenskar i finalen

Sprinttotalen leds av Stina Nilsson, medan Ida Ingemarsdotter ligger fyra och Maja Dahlqvist femma.

– Vi hoppas på någon aktiv i final. Gärna ett par stycken, säger förbundskapten Rikard Grip. 

Men då handlar det om att hantera förutsättningarna.

Dresdens sprintbana är känd för att vara trång och kantad av incidenter. I fjol krockade Stina Nilsson bort sig i finalen – med Anna Dyvik.

I år väntar dessutom extra tuffa förutsättningar: fem plusgrader och regn på en redan tajt bana.

– Det kommer bli lite utmaningar med incidenter. Men vi har flera åkare som visar god form och behärskar den här typen av bana, säger Grip.

Vad utmärker banan?

– Det är framför allt att det inte finns någon jättestigning. Det blir tajt och kompakt på rakorna. Då gäller det att ligga långt fram och vara aktiv och inte hamna i incidenter. 

Ändrat om banan

Till årets tävling har arrangören gjort en kortare och bredare bana som åkarna ska köra två varv på, i syfte att ge åkarna mer plats. Men Grip ger inte mycket för förändringen.

– Det spelar ju ingen roll om du har tolv meters bredd och kurvan går till höger - ingen kommer att lägga sig längst till vänster. Alla kommer att åka den kortaste vägen ändå, säger han.

Hur undviker man incidenter som åkare?

– Det gäller att ta kommandot, och om man är i en sämre position så gäller det att var aktiv. Det är lätt att bli passiv. Men här gäller det att vara på hugget.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!