Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Det gäller att inte hamna i incidenter”

Stina Nilsson Foto: GEPA PICTURES/ PHILIPP BREM / GEPA BILDBYRÅN
Rikard Grip Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

Jättesuccé i fjol.

Nu laddar svenska damerna för nya framgångar i Dresden – och förbereder sig på en potentiell kaossprint.

– Det gäller att inte hamna i incidenter, säger förbundskapten Rikard Grip.

När världscupen fortsätter efter Tour de Ski på lördag blir det stadssprint i tyska Dresden. 

Där hoppas Sverige på en repris från i fjol.

Fem av sex pallplatser gick i blågul favör och formen på damsidan skvallrar om att det kan bli nya framgångar. Samtliga sex uttagna damer har varit i final i något av de fem fristilslopp som genomförts hittills under världscupen. 

Hoppas på flera svenskar i finalen

Sprinttotalen leds av Stina Nilsson, medan Ida Ingemarsdotter ligger fyra och Maja Dahlqvist femma.

– Vi hoppas på någon aktiv i final. Gärna ett par stycken, säger förbundskapten Rikard Grip. 

Men då handlar det om att hantera förutsättningarna.

Dresdens sprintbana är känd för att vara trång och kantad av incidenter. I fjol krockade Stina Nilsson bort sig i finalen – med Anna Dyvik.

I år väntar dessutom extra tuffa förutsättningar: fem plusgrader och regn på en redan tajt bana.

– Det kommer bli lite utmaningar med incidenter. Men vi har flera åkare som visar god form och behärskar den här typen av bana, säger Grip.

Vad utmärker banan?

– Det är framför allt att det inte finns någon jättestigning. Det blir tajt och kompakt på rakorna. Då gäller det att ligga långt fram och vara aktiv och inte hamna i incidenter. 

Ändrat om banan

Till årets tävling har arrangören gjort en kortare och bredare bana som åkarna ska köra två varv på, i syfte att ge åkarna mer plats. Men Grip ger inte mycket för förändringen.

– Det spelar ju ingen roll om du har tolv meters bredd och kurvan går till höger - ingen kommer att lägga sig längst till vänster. Alla kommer att åka den kortaste vägen ändå, säger han.

Hur undviker man incidenter som åkare?

– Det gäller att ta kommandot, och om man är i en sämre position så gäller det att var aktiv. Det är lätt att bli passiv. Men här gäller det att vara på hugget.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!