Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"De hade aldrig fått sponsra våra åkare"

Charlotte Kalla tränar i Val Senales, med McDonalds-loggan på dräkten. Ett sponsoravtal som väcker förvåning i det västra grannlandet. Foto: Tomas Pettersson
Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet. Foto: Tomas Pettersson

VAL SENALES. För ett par veckor sedan blev det klart att McDonald's blir en av svenska längdlandslagets nya huvudsponsorer.

Det har väckt förvåning i Norge.

- Hur mycket McDonald's än ville betala skulle de inte få sponsra våra åkare, säger Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet,

Det var den 9 oktober som skidförbundet offentliggjorde att de skrivit kontrakt med snabbmatskedjan McDonald's.

"McDonald's går in som en ny stark, fräsch samarbetspartner och ger oss extra muskler i vår strävan att tillhöra världens bästa skidnationer", kommenterade då förbundets längdchef Johan Sares i ett pressmeddelande.

Nyheten blev direkt flitigt omdiskuterad inte minst i sociala medier då McDonald's lämplighet som sponsor till Charlotte Kalla & Co ifrågasattes.

På landslagslägret i Val Senales har åkarna för första gången tränat med snabbmatskedjans logotyp på sina dräkter.

Det har inte gått obemärkt förbi. Till exempel bland de representanter för norska skidförbundet som finns på plats.

- Jag är överraskad. Vi hade aldrig velat förknippas med McDonald's på det sättet, säger Bernt Halvard Olderskog, kommersiell chef på norska skidförbundet.

"Hade varit helt fel"

Varför inte?

- Det handlar om vilka signaler man vill skicka ut till folket. Och då har vi några värdegrunder som är väldigt viktiga för oss.

Till exempel?

- Vi har sponsorer som står för sunda värderingar, som säljer till exempel frukt och grönt. Då hade det varit helt fel att börja samarbeta med en aktör som uppfattas stå på en motsatt del av skalan.

Är det så du uppfattar McDonald's?

- Det företaget står för något som inte harmoniserar med sundhet. Vilket har dokumenterats många gånger.

"Får stå för dem"

Rikard Grip är förbundskapten för det svenska längdlandslaget. Han ser inga problem med att numera ha reklam för den nya samarbetspartnern på sina kläder.

- Nej, det gör jag inte.

Vad säger du om de norska reaktionerna?

- Det får stå för dem.

Men det är kanske inte så konstigt att många reagerar?

- Jag tycker att man lever lite i det förgångna om man anser att McDonald's bara erbjuder skräpmat. Det finns ju en anledning till att de är med på det här, för att förändra synsättet på den kost som de erbjuder.

Grip fortsätter:

- Sedan måste man ju förstå att åkarna inte ska leva på McDonald's-mat. Det viktiga med det här samarbetet är att McDonald's hjälper till att ge oss bättre ekonomiska förutsättningar för att bedriva vår verksamhet.

Hur har åkarna reagerat?

- Nja, det diskuterades lite om den debatt som dök upp på sociala medier. Men jag har inte upplevt att det varit något jättemotstånd till det här.

Äter du själv på McDonald's?

- Ganska ofta, faktiskt. Det blev två gånger förra veckan, säger Grip.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!