Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Charlotte Kallas miljon- vinst: ”Mycket arbete”

Charlotte Kallas bolag gör ny miljonsuccé. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Charlotte Kalla under ett träningsläger tidigare i år.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Charlotte Kalla gör inte bara bra ifrån sig i spåren.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

Charlotte Kalla, 32, fortsätter att göra succé utanför längdspåren. 

Det senaste räkenskapsåret gjorde längdstjärnan en vinst på 6,2 miljoner kronor - och hennes bolag omsatte nästan elva miljoner. 

– Det ligger mycket arbete bakom, säger Kallas manager Olle Håkansson.

Hon har fått se sig passerad som Sveriges längddrottning - då stjärnor som Stina Nilsson, Ebba Andersson och Frida Karlsson har stormat fram. 

Men när det gäller ekonomi är Kalla i en helt egen division. 

Det senaste räkenskapsåret gjorde Charlotte Kallas bolag en vinst på drygt 6,2 miljoner kronor. Bolaget omsatte cirka 10,9 miljoner kronor. 

Tjänar mer än Stina och Hansdotter

Det är en liten sänkning jämfört med föregående år vad gäller omsättning och resultat efter finansnetto (vinst före skatt), men bolaget står sig fortfarande mycket starkt. Hennes siffror kan jämföras med Stina Nilssons bolag som omsatte 4,2 miljoner eller Frida Hansdotter, vars bolag omsatte 6,5 miljoner kronor.

En förklaring till succén är givetvis Kallas starka varumärke. Hennes namn är attraktivt för sponsorer, och längdstjärnan samarbetar i dag med företag som ÅF, LKAB, Polarbröd, Volkswagen, Vegme och SCA. 

– Det är hårt arbete, hon har jobbat ganska länge både på och utanför spåret. Hon har jobbat väldigt professionellt med sina samarbetspartners, men även med media, säger hennes manager Olle Håkansson.

”Varit tydlig i sina värderingar”

Det är sedan tidigare känt att Charlotte Kalla bland annat väljer bort samarbeten med spelbolag, och Olle Håkansson säger att hon är väldigt noggrann i valen av sponsorer.  

– Hon har också varit tydlig i sina värderingar, vad hon står och inte står för. Allt det där tillsammans ger frukt över tid. Det är inget som händer på ett år. Hon har ökat ganska kraftigt omsättningsmässigt de sista 2-3 åren, men det ligger mycket arbete bakom och det är en del av framgången som andra yngre skulle kunna se efter lite på

– Vilka saker tycker hon är viktigt? Allt med till exempel hållbarhet är viktigt för henne. Man sitter partners som ligger nära henne och som hon delar värderingar med. Det uppskattas nog av de hon vill jobba med, säger han. 

Ljus ekonomisk framtid 

Det nya starka resultatet gör att Kallas ekonomiska framtid är mycket ljus och tryggad. För tillfället finns där en upparbetad vinst på 21,7 miljoner kronor.

– Ja… Vad hon gör med sina pengar har inte jag med att göra, säger Olle Håkansson. 

”Det är inte så jäkla lätt det där...”

Andra längdstjärnor som Therese Johaug och Petter Northug har använt sina starka namn och startat egna varumärken, med bland annat klädeskollektioner. 

Några sådana planer har dock inte Charlotte Kalla i dagsläget, berättar Håkansson. 

– Inte just nu. Man kan nog komma på en del också som det inte gått så bra för. Jag menar, Zlatans klädkollektion… Det är inte så jäkla lätt det där. Det räcker inte att ha ett namn. Det får hon nog svara på själv, om det är något som lockar, men det är inget som ligger i ”pipen” nu. , säger han. 

Hennes varumärke är väldigt starkt. Som hennes manager, hur märks det för dig? Många som ringer? 

– Det är mycket förfrågningar varje vecka. Högt och lågt, vitt och brett. Sen är ju hennes tid begränsad. Hon säger nej till väldigt mycket, vilket är tråkigt på ett sätt men så måste det bli. 

Ett bevis på Kallas starka varumärke är det faktum att hon var Sveriges mest omskriva idrottare 2018. 

– Hon kanske inte hade sitt bästa idrottsliga år, men det säger ju en del, säger Håkansson.