Tidigt på torsdagsmorgonen skickade plötsligt det apoteksbolag som Charlotte Kalla samarbetar med ut en pressrelease.
Där berättade den svenska skidstjärnan att hon nu lanserar ”Bättre glid” - en kondom och ett glidmedel som Kalla själv utvecklat tillsammans med landslagets vallateam.
Enligt texten var det Kallas tunga stafettsträcka under VM i Oberstdorf som gjorde att Charlotte Kalla fick idén:
”Där och då i en mörk vallabod bestämde hon sig: Svenska folket förtjänar bättre glid.
– Bra glid borgar för en säker målgång. Hållbarhet ligger mig också extra varmt om hjärtat. Därför känns det skönt att produkterna även kan komma till ny användning. Jag vill inte sätta mitt varumärke på vad som helst, säger Charlotte Kalla.”
”Charlotte tyckte det var en kul grej”
Senare under dagen förmedlade också Charlotte Kalla ut bilder på den nya produkten via sina sociala medier.
Men...nej, det var förstås inte på allvar.
– Nej, det är ett aprilskämt från Charlotte, säger Torbjörn Nordvall som är skidstjärnans pressagent.
Hur gick det här egentligen till?
– Det var Kronans apotek som kom med idén - och Charlotte blev först både överraskad och lite tveksam.
– Men efter eftertanke tyckte Charlotte att det här kunde vara en kul grej. Att det kan hon bjuda på.
Torbjörn Nordvall fortsätter:
– Och även om det är ett aprilskämt så finns det ju en underton av allvar i det här. Det har med folkhälsan att göra, att man ska skydda sig.
Men det kommer inte att gå att hitta just det här kondompaketet att köpa, va?
– Nä (skratt), inte vad jag känner till i alla fall.