Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bluffen – som skulle rädda Therese Johaug

Therese Johaug på presskonferensen
Foto: Marius Gulliksrud / STELLA PICTURES MARIUS GULLIKSRUD
Foto: Hakon Mosvold Larsen / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

Therese Johaugs dopingdom kan hänga på märkningen på hennes hudsalva.

En kreativ twittrare försökte rädda den norska skidstjärnan genom att sprida en bild där dopingsymbolen på förpackningen var digitalt bortretuscherad.

I går kom beskedet som tillfälligt förlamade en hel skidvärld. Therese Johaug har testat positivt för den anabola stereoiden clostebol.

Johaugs försvar kom på en tårfylld presskonferens. Där hävdade världens bästa skidåkare att hon hade fått i sig substansen via hudsalvan Trofodermin efter att ha drabbats av munsår under ett landslagsläger i Italien.

Förpackningen en snackis

Men förpackningen i vilken salvan låg i blev snabbt en snackis. Tv-kanalen TV2 köpte en ask Trofodermin på ett apotek i Italien, där Johaug befann sig när hon ska ha använt krämen på rekommendation av landslagsläkaren Fredrik Bendiksen. På asken som TV2 har fått tag på finns en tydlig symbol som anger att preparatet kan klassas som doping.

Det här kan bli en avgörande detalj när Johaugs fall ska bedömas.

– Det är viktigt för oss att undersöka just det, eftersom vi vill veta vilken aktsamhet de har visat i den här situationen, sa Britha Rökenes, chef på Antidoping Norge.

– Jag kollade bara på tuben, inte på förpackningen, sa Bendiksen.

Men det gäller att rätt förpackning analyseras. I går publicerade en man en bild på Twitter som enligt hans utsago föreställde en förpackning Trofodermin, inköpt i Italien – men utan dopingsymbol.



Journalisterna: "Det är en bluff"

Mannen nämnde flera journalister i sin tweet och blev retweetad av TV Norge-journalisten Carsten Skjelbreid.

Men två journalister, Gaute B. Drangsholt på TV 2 och Egil Sande på Nettavisen, lyckades påvisa att bilden var en Photoshop-konstruktion, baserad på en originalbild från bildbyrån Scanpix.



◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.