Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Tomas Pettersson

Ett lika obegripligt som pinsamt haveri, Sverige

Tjeckiske vallachefen Martin Blaschke.
De nya vallabodarna.
Garaget där vallarna skulle jobbat.
Här försöker de rädda situationen.
Här försöker de rädda situationen.

ÅRE. Ord som ”hållbarhet” och ”klimattänk” är vackert omtalade ledord för Ski Tour 2020.

Synd bara att man glömde det viktigaste av allt:

Att tänka på miljön för de som under touren ska jobba i den mest riskfyllda miljön av alla.

Och det är naturligtvis ett totalt haveri, Sverige.

Den tjeckiske vallachefen Martin Blaschke slår upprört ut med händerna när han försöker beskriva vad han upplevt denna dag.

– Det var fruktansvärt. Ingen luftkonditionering, inga fönster att öppna - det vore rent farligt för oss att jobba där inne.

Sedan säger Blaschke:

– Jag trodde aldrig nåt sånt här skulle kunna hända i Sverige.

Nej, inte jag heller.

Trots flera års intensiv debatt om riskerna med att jobba med vallning så valde alltså arrangörerna i Åre att inhysa de mindre nationernas vallateam i ett garage. Utan nödvändig luftkonditionering.

 

Det är inte bara obegripligt, det är framför allt hälsovådligt.

 

Eller som Martin Blaschke säger:

– Om vi jobbar där inne kanske vi överlever en dag, men vi måste ju tänka på vår framtid.  

Det märkligaste av allt är att detta händer under den världscuptour som satt just klimatet i fokus.

På fredagens pressträff inför Ski Tour 2020 matades vi alla med fina ord om hur man satt miljön först under arrangemanget. Ordet ”hållbarhet” användes så många gånger att jag tappade räkning.

Bra, förstås.

Men plötsligt visar det sig nu delvis vara ord utan innehåll. 

Jodå, många av de åtgärder som ryms i det här svensk-norska arrangemanget är förstås alldeles utmärkta. Men det gör det bara svårare att förstår hur man samtidigt kunde helt glömma bort arbetsmiljön.

Nej, det gäller naturligtvis inte för vare sig det svenska eller det norska vallateamet. De har det lika bra som alltid i sina gigantiska vallalastbilar med toppmodern luftkonditionering.

Men för de mindre nationerna, som Tjeckien, var alltså alternativet att trängas i ett garage.

När vi träffar den tjeckiske vallachefen pågår en febril verksamhet. Efter att ha totalvägrat att jobba i garaget har arrangörerna i panik fått fram ett antal blå plåtbaracker de mindre nationernas vallateam.

Det är bättre luft här - men ack så trångt.

– Vi är tre nationer som delar på en barack, säger Martin Blaschke.

Kommer det att fungera?

– Vi ryms inte alla inne där på en gång. Så vi får turas om på något sätt. Men...det måste bara gå.

Samtidigt: 50 meter bakom den överfulla baracken tornar de svenska och norska landslagens bussar och lastbilar upp sig.

 

Sällan har väl en bild av resursfördelningen inom längdåkningsvärlden varit tydligare.

 

För Ski Tour 2020 är det som hänt inte bara pinsamt utan en smärre pr-katastrof. Det ska egentligen vara omöjligt med tanke på att det alltså är Sverige och Norge som arrangerar touren tillsammans.

Två av världens allra största skidnationer.

Två nationer som har enorm erfarenhet av att arrangera världscuplopp.

Två nationer som alltid setts som ett föredöme inom längdåkning.

Visst, det är första gången för just den här touren. Åre är vare sig Östersund eller Falun med all sin rutin av världscuptävlingar. Och visst, Internationella skidförbundet (Fis) har godkänt lösningen i Åre. 

Men det räcker inte som förklaring.

 

Den här gången skämde ni ut er tillsammans, Sverige och Norge.

 

LÄS MER. Kaos inför sprinten i Åre 

Stjärnans viktchock: ”Det är helt sjukt”

Alla snackisar från Ski Tour 2020