Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Tomas Pettersson

Till alla stenåldersmän: Dags att lämna grottan

Olivia Schough. Foto: AVDO BILKANOVIC / BILDBYRÅN
Mimmi Larsson, Kosovare Asllani och Elin Rubensson firar ett mål under Algarve Cup i vintras. Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN

Lägg örat mot marken. Och känn vibrationerna från en pågående revolution.

Marken har redan skakat i Bilbao, Monterrey, Madrid och Turin. Och på lördag skälver Solna. 

Så låt mig ge ett tips till alla stenåldersmän: Det är dags att lämna grottan. 

Nu rasar nämligen taket in.

Två månader återstår till VM i Frankrike drar i gång. Sverige kommer dit som outsider, Sverige kommer att gå vidare från sin grupp - men efter det har vi faktiskt ingen aning.

Men några saker vet jag efter att jag bevakat tre VM, tre OS och två EM med det här landslaget.

1) Tittarsiffrorna kommer att vara förbluffande höga.

2) Nya idoler och förebilder kommer att födas.

...och så en sak till:

3) Hat, gubbslem och rutten sexism kommer att flöda i min mejlkorg och lite var stans på sociala medier.

För det är ju så det alltid varit. 

Fega, kvinnoförnedrande män har suttit i 2000-talets variant av stenåldersgrottor (läs en soffa med mobilen i hand, eller datorn i knät) och tagit sig rätten att med drypande hån attackera allt som har med dessa mästerskap att göra.

Förklarat hur ointressant allt är. Hur värdelösa spelarna är. Vad de borde göra i stället. Och hur lite alla bryr sig om eländet.

Jag förväntar mig inget annat än att ni kommer att fortsätta på samma sätt även under detta VM.

Men aldrig har det väl varit mer tydligt hur totalt fel ni har.

***

Det senaste året har fyllts av händelser som visat att förändringens tid närmar sig. Eller möjligen redan är här.

Ett axplock:

✔ 4 maj 2018, Monterrey, Mexiko. 51 211 åskådare ser finalen mellan Tigres och Monterrey. 

* 5 maj 2018; London, England. 45 423 åskådare ser FA-cup finalen mellan Chelsea och Arsenal.  

* 30 januari 2019, Bilbao, Spanien. 48 1212 åskådare ser cupmötet mellan Athletic Bilbao och Atletico Madrid.

* 17 mars 2019, Madrid, Spanien. 60 739 åskådare ser seriefinalen mellan Atlético Madrid och Barcelona.

* 26 mars, Turin, Italien. 39 027 åskådare ser toppmatchen i Serie A mellan Juventus och Fiorentina.

Ja, ni fattar. Publikrekorden för damfotboll avlöser plötsligt varandra runtom i världen. Flera matcher i sommarens VM i Frankrike är redan utsålda - däribland Sveriges gruppmatch mot USA.

Och på lördag smäller det i Solna.

***

En bit över 30 000 biljetter är redan sålda till lördagens vänskapslandskamp mot Tyskland på Friends arena.

Rekord, förstås.

– Nu är det äntligen vår tur att visa att vi också är med, säger Kosovare Asllani efter torsdagens träning på Friends.

Det är något på gång nu, va?

– Definitivt. Vi bryter ny mark nu. Vi har kommit över tröskeln. Nu finns det ingen väg tillbaka. Vi tar mer och mer över världen.

Varför händer allt just nu?

– Det tog jävligt lång tid...men jag tror att folk har fattat nu, säger Kosovare Asllani. 

Kosovare Asllani efter torsdagens landslagsträning på Friends. Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN

Exakt så. 

Kanske inte alla, men i alla fall väldigt många. Verkligen inte alla av de allsvenska herrklubbarna i Sverige - men det utgår jag i från att det bara är en tidsfråga. 

Allt annat vore bara korkat.

Det är bara att titta på namnen på klubbarna i listan ovan över publiksuccéerna de senaste åren. Det handlar om stora etablerade herrklubbar med bred supporterbas - som nu med satsning på damerna även lockar över sina fans till den delen av verksamheten.

– Det är den vägen man måste gå. Det är ju vinnarreceptet för damlagen som lyckats runtom i världen, säger Asllani. 

Och det är förstås mer än så. Det är ett vinnarrecept för varje klubb som vill vara med i utvecklingen. Som vill vara en klubb i tiden. Som vill vara en klubb för alla.

Ni andra kan ju alltid krypa in i den där grottan igen.