Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sebastian Mattsson

"Häpnadsväckande vidrigt – jag blir äcklad"

Tim Cahill blev hjälte för sitt Australien när de besegrade Syrien i VM-kvalet Foto: PETER DOVGAN / IMAGO/UK SPORTS PICS LTD IMAGO SPORTFOTODIENST
"Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis", skriver Sebastian Mattsson Foto: ZHANG LIYUN / XINHUA/AVALON.RED B950

Tim Cahill har precis förstört fotbollen.

Äh, det är så klart en retorisk överdrift. Men det är svårt att känna något annat när man ser den där bilden. 

Det var ett ögonblick sprängfyllt med känslokapital. Minut 117, Australien och Syrien gör upp om en plats i VM. Nationalhjälten Tim Cahill kliver fram och gör det avgörande målet på tilläggstid. Australiensarna förvandlas till en ormgrop av glädje och de tappra syrierna snuvas på sitt Hollywood-slut. Man såg tv-bilderna, såg lyckan och sorgen och fylldes av den där bitterljuva känslan som man bara kan få som neutral supporter. 

Och det var ett vackert fotbollsögonblick. Ända fram tills nu. Nu kom den, kommersialiseringen, och förstörde alltihop. Igen.

Efter att ha gjort mål formade Cahill händerna till ett versalt "T". Vid första anblick tror man att han ber om en timeout (vilket vore oroväckande i sig – har Cahill blivit så förblindad av sin egen spänst att han tror att han spelar basket?).

 

Men det var ingen önskan om timeout. Det var en reklamkupp. Ett obskyrt och lätt pajigt betitlat reseföretag vid namn "Trip A Deal" har slängt en check i ansiktet på Cahill och fått honom att göra en av hans landslagskarriärs största stunder till ett skyltfönster. T:et står för "Trip". 

Det här är så häpnadsväckande vidrigt, även för en total fotbollscyniker som jag. 

Det finns mycket att uppskatta med Tim Cahill. Kanske mest hela den här underdog-aspekten i att en relativt kortvuxen anfallare kan vara så bra på huvudet. Och just det där målet var ju ett sånt klassiskt Cahill-mål. Det kom sent, det kom med hans karakteristiska, obegripliga häng i luften – och det kom för hans Australien, från en ikon som symboliserar sitt landslag som få andra spelare i fotbollsvärlden. 

Och så säljer han ut sig själv på det här sättet. Ska man bli nåt annat än äcklad? 

 

Man börjar ju tröttna på att slentriandissa den moderna fotbollen. Och det krävs ganska mycket för att jag ska bli upprörd numera. Jag rycker på axlarna åt supporterhalsdukar med dubbel laguppsättning. Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis med sitt Instagram-konto. Ni fick inte ens en huvudskakning ur mig när Zlatan gjorde en video av sitt landslagsavsked i stället för att ta det på planen.

Men när jag ser den där bilden på Cahill, då känner jag hur vattnet bara forsar fram genom skotten mellan själva fotbollssporten och de kommersiella krafterna som omgärdar den. Ska det här verkligen få hända? Ska de finaste ögonblicken sporten kan erbjuda reduceras till reklamkupper? Finns det inget utrymme kvar för genuina känslor, för ogenomtänkt, spontant jubel som går bortom miljonkontrakt och sponsoravtal? 

Jag trodde det. Fan vet vad jag tror numera. 

 

LÄS MER: Spelschemat i Champions League – allt du behöver veta. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!