Tim Cahill blev hjälte för sitt Australien när de besegrade Syrien i VM-kvalet Foto: PETER DOVGAN / IMAGO/UK SPORTS PICS LTD IMAGO SPORTFOTODIENSTTim Cahill blev hjälte för sitt Australien när de besegrade Syrien i VM-kvalet Foto: PETER DOVGAN / IMAGO/UK SPORTS PICS LTD IMAGO SPORTFOTODIENST
Tim Cahill blev hjälte för sitt Australien när de besegrade Syrien i VM-kvalet Foto: PETER DOVGAN / IMAGO/UK SPORTS PICS LTD IMAGO SPORTFOTODIENST
"Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis", skriver Sebastian Mattsson Foto: ZHANG LIYUN / XINHUA/AVALON.RED B950"Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis", skriver Sebastian Mattsson Foto: ZHANG LIYUN / XINHUA/AVALON.RED B950
"Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis", skriver Sebastian Mattsson Foto: ZHANG LIYUN / XINHUA/AVALON.RED B950
Sebastian Mattsson

"Häpnadsväckande vidrigt – jag blir äcklad"

Publicerad

Tim Cahill har precis förstört fotbollen.

Äh, det är så klart en retorisk överdrift. Men det är svårt att känna något annat när man ser den där bilden. 

Det var ett ögonblick sprängfyllt med känslokapital. Minut 117, Australien och Syrien gör upp om en plats i VM. Nationalhjälten Tim Cahill kliver fram och gör det avgörande målet på tilläggstid. Australiensarna förvandlas till en ormgrop av glädje och de tappra syrierna snuvas på sitt Hollywood-slut. Man såg tv-bilderna, såg lyckan och sorgen och fylldes av den där bitterljuva känslan som man bara kan få som neutral supporter. 

Och det var ett vackert fotbollsögonblick. Ända fram tills nu. Nu kom den, kommersialiseringen, och förstörde alltihop. Igen.

Efter att ha gjort mål formade Cahill händerna till ett versalt "T". Vid första anblick tror man att han ber om en timeout (vilket vore oroväckande i sig – har Cahill blivit så förblindad av sin egen spänst att han tror att han spelar basket?).

 

Men det var ingen önskan om timeout. Det var en reklamkupp. Ett obskyrt och lätt pajigt betitlat reseföretag vid namn "Trip A Deal" har slängt en check i ansiktet på Cahill och fått honom att göra en av hans landslagskarriärs största stunder till ett skyltfönster. T:et står för "Trip". 

Det här är så häpnadsväckande vidrigt, även för en total fotbollscyniker som jag. 

Det finns mycket att uppskatta med Tim Cahill. Kanske mest hela den här underdog-aspekten i att en relativt kortvuxen anfallare kan vara så bra på huvudet. Och just det där målet var ju ett sånt klassiskt Cahill-mål. Det kom sent, det kom med hans karakteristiska, obegripliga häng i luften – och det kom för hans Australien, från en ikon som symboliserar sitt landslag som få andra spelare i fotbollsvärlden. 

Och så säljer han ut sig själv på det här sättet. Ska man bli nåt annat än äcklad? 

 

Man börjar ju tröttna på att slentriandissa den moderna fotbollen. Och det krävs ganska mycket för att jag ska bli upprörd numera. Jag rycker på axlarna åt supporterhalsdukar med dubbel laguppsättning. Jag orkar inte bry mig om att Cristiano Ronaldo kränger 1500 nya produkter veckovis med sitt Instagram-konto. Ni fick inte ens en huvudskakning ur mig när Zlatan gjorde en video av sitt landslagsavsked i stället för att ta det på planen.

Men när jag ser den där bilden på Cahill, då känner jag hur vattnet bara forsar fram genom skotten mellan själva fotbollssporten och de kommersiella krafterna som omgärdar den. Ska det här verkligen få hända? Ska de finaste ögonblicken sporten kan erbjuda reduceras till reklamkupper? Finns det inget utrymme kvar för genuina känslor, för ogenomtänkt, spontant jubel som går bortom miljonkontrakt och sponsoravtal? 

Jag trodde det. Fan vet vad jag tror numera. 

 

LÄS MER: Spelschemat i Champions League – allt du behöver veta. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag