Foto: TRF IMAGES / SPLASH NEWS / TRF IMAGES / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS
 Foto: TRF IMAGES / SPLASH NEWS / TRF IMAGES / SPLASH NEWS/IBL SPLASH NEWS
Patrick Ekwall

Zlatan har lurat oss alla – igen

Publicerad

Bland väldigt mycket som är så fascinerande med Zlatan Ibrahimovic är att vi lever i ett beroende.

Zlatan-drogen, alla har den i blodomloppet; du, jag, han, hon, dom, alla, ALLA!

Och när till och med stenålders-text-TV har åkt dit, då inser vi att hela gänget är fast.

Finns det någon svensk idrottsstjärna som trollbundit Sverige i så många år?

Nej, det finns det ju inte.

Inte som aktiv och i det begreppet räknar jag inte in vare sig Mästarnas Mästare, Fångarna på Fortet eller Let’s Dance.

Nu är det snart 20 år sen Zlatan Ibrahimovic blev en rubrikernas man. 

Han blev det för att han var (och är) en fantastisk idrottsman men så klart också för att Zlatan Ibrahimovic är Zlatan Ibrahimovic.

 

LÄS MER: Sanningen bakom Zlatans "skyhöga”-tweet: ”Kommer inte hända” 

 

Ingen har kittlat oss, följt med oss, intresserat, gäckat, upprört, glatt och upprört oss så länge.

Björn Borg slutade när han var 26. Zlatan är 37. För att ta en hyggligt relevant jämförelse i modern tid.

Och än är det som bekant inte slut.

Inte ens nära. Tvärtom.

Foto: ROBIN ALAM/ISI/REX/SHUTTERSTOCK / ROBIN ALAM/ISI/REX/SHUTTERSTOCK/ REX FEATURES

Skadeuppehållet och vinterns frysbox i Manchester gjorde att abstinensen sannolikt var större än vi hade anat.

Så när flytten till Los Angeles – och för all del, VM-debatten – dök upp, då såg vi Zlatan-beroendet i all sin prakt.

Överallt.

Nu kan han förstås konsten, mer än någon annan, att skapa ett intresse genom att göra saker på en fotbollsplan som är få förunnade och det där sjuka målet i Galaxy-debuten var bevis nog för att han varit saknad i vår mediala omgivning.

Jag kan inte göra annat än att än med beundran ta del av fortsättningen, där Zlatan håller greppet om hela landet.

 

LÄS MER: Landslagets nya svar om Zlatan: ”Inget har hänt... än” 

 

Och ja, jag är ju själv en av dom som lever med beroendet.

Jag får bita mig hårt i läppen för att (försöka) hålla mig undan de hetsiga diskussionerna om ett vara eller inte vara i Janne Anderssons VM-trupp och jag sitter faktiskt där en lördagskväll, rattar in Eurosport Player, för att se Chicago Fire ta sig an Los Angeles Galaxy på en dyster arena i regn och halv storm.

Det finns förstås bara en anledning till det: jag kunde inte hålla mig borta.

 

Det är en sak att alla stora tidningar, inklusive Expressen, har egna utsända på plats eftersom intresset hos läsekretsen är så ofantligt stort och eftersom den amerikanska showbusinesskulturen uppmanar aktörerna att prata med medierna.

En annan är att rapporteringen är lite som om Jesus landat och gått på vatten igen.

Det är USA som erövras, det är Hollywood runt hörnet och det är som om Los Angeles Galaxy står mitt i fotbollsvärldens epicentrum.

Det är lite så Zlatan förblindar och förtrollar.

 

LÄS MER: Major League Soccer – så ser du matcherna i tv

 

I ärlighetens namn gjorde han, förutom målet, en ovanligt medioker match senast och Chicago Fire kan ha varit bland det taffligaste jag sett på den här nivån med en rätt mätt Bastian Schweinsteiger som gammaldags libero; lite som en stjärna i ett 9-årslag, Schweini skulle ta alla hörnor, alla frisparkar och gärna inkasten också.

Och jag är givetvis medveten om hur rubrikretoriken fungerar och att det handlar om att vinna och göra mål.

Men ändå.

Perspektiv, kanske?

Nej, för det existerar inte i Zlatan-beroendet, det är alltid svart eller vitt, himmel eller helvete.

Vi måste bara ha det och då är ett nickmål i en fullständigt bedrövlig MLS-match stark dos nog.

Tänk att det gått så långt att Major League of Soccer sen Ibrahimovics flytt till LA har fått resultatrapportering i det allra heligaste av forum för vad som är på riktigt i Sverige: SVT:s text-tv.

Alltså, den amerikanska fotbollsligan…hur många kan räkna upp fem lag?...omfamnat av en redaktion där bandy och speedway är essänsen av idrott i världen.

 

LÄS MER: Zlatan kan stoppas från VM efter nya samarbetet 

 

Då vet att man att beroendet av Zlatan är stort.

Det är klart att Zlatan Ibrahimovic ser ut över hela spektaklet och njuter.

Han måste så klart frågat sig ”var fan har jag hamnat” när han stod i Chicagoregnet och tog del av fotboll på en nivå som han inte kan ha upplevt sen han spelade i superettan, men han behöver inte längre bry sig om det.

Han är stekhet här hemma, alla pratar om Zlatan igen och på varumärkeskontoret gnuggar man händerna.

Vi köper allt.

Foto: JONATHAN NÄCKSTRAND / BILDBYRÅN

Vuxna människor gör high-fives över förutbestämda ocharmiga utspel om lejon eller citat med bokstaven Z.

Vi sväljer glupskt varenda kryptiska uttalande om en eventuell VM-medverkan, trots att vi egentligen vet att Janne Andersson sitter med sista ordet. Som det senaste utspelet om ”skyhöga VM-chanser”.

Allt har bara varit business sen ett tag tillbaka, han lämnade senaste EM i en förproducerad Volvo-reklamfilm och han har lurat oss alla. Igen.

Som jag skrev för några veckor sen i en söndagskrönika, Zlatan är ett PR-geni när cash is king.

 

LÄS MER: Zlatans besked: ”Fifa kan inte stoppa mig” 

 

Sorgligt? Ja, det får man avgöra själv, det är så fotbollsvärlden kan se ut om man har ett starkt varumärke att bygga kring. 

Frågan är hur länge ”folket” köper den verkligheten, men jag tror inte de bryr sig så länge de får vad de vill ha.

Vi ser heller inget konstigt i att en svensk TV-kanal har en Zlatan-cam på direktsända matcher, samtidigt som vi helt ignorerar att Magnus Eriksson och Anton Tinnerholm gör mål i samma liga.

För vi vill ha Zlatan.

Måste ha Zlatan.

Fast i ett beroende, utan att handla rationellt.

Han äger oss.

Aldrig har det varit så tydligt som nu.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag