Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Magnus Nyström

Rosenqvist har allting för att bli bäst av alla

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Natten till söndag var det Indypremiär inför tomma läktare i Fort Worth Texas.
Foto: TONY GUTIERREZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Felix Rosenqvist - en blivande Indymästare?
Foto: WALTER G ARCE SR / CHIP GANASSI RACING
Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN

Felix Rosenqvist har allt som krävs av en blivande mästare.

Skicklighet, självförtroende, mod och en väldigt snabb bil.

Hade han inte kraschat - då hade han vunnit nattens premiärlopp.

Sin debutsäsong i Indycar i fjol så hade Felix Rosenqvist lite problem att hitta farten på ovalbanorna.

I nattens premiärlopp hade resten av förarna i startfältet stora problem att hinna ifatt Felix Rosenqvist. Och femfaldige mästaren Scott Dixon var en jagad man.

Felix var länge tvåa i loppet.

Men hade också snabbare varvtider än vinnaren Scott Dixon i flera varv och hade det inte varit för den misslyckade varvningen med tio varv kvar att köra, som gjorde att Rosenqvist tappade kontrollen över sin bil, så hade han mycket väl kunnat dra förbi även Scott Dixon.

Nu tog det slut i skyddsmuren och en rasande Felix dunkade ena näven i ratten.

Men han ska vara stolt över sig själv.

Han tänkte inte för ett ögonblick att han var nöjd med att vara på väg mot en given pallplats.

Felix Rosenqvist hade bara en enda tanke i huvudet.

Han skulle förbi Scott Dixon.

För Rosenqvist är det vara seger som gäller.

Den äregirige 28-åringen från Värnamo var inte ens nöjd med att bli årets rookie i Indycar-serien i fjol.

Eller som han sa till mig när vi träffades före säsongen:

– Eh...nöjd? Nja, inte riktigt. Jag vill vinna race.

Av samma anledning har han nobbat chanser att få köra formel 1.

– Jag vill inte köra någonstans där jag inte kan vinna. Är man inte i rätt team i formel 1 - då kan man inte vinna. Jag kan säga att om jag verkligen, verkligen hade velat köra för ett dåligt team i formel 1, då hade jag gjort det, men det har jag aldrig velat.

***

Felix Rosenqvist växte också upp med att följa racingen i USA mer intensivt än formel 1, eftersom svenske Kenny Bräck var stjärna i USA på den tiden.

Så Rosenqvist lever sin dröm - och visade toppklass redan som rookie i fjol. 

Han kom tvåa två gånger och var topp tio i tio av 17 race.   

Det han visste inför årets säsong var att han behövde bli bättre på ovalbanorna.

– Jag visste att det skulle bli tufft. Alla förare som kommer direkt från Europa har det tufft på ovalerna. Det är så annorlunda körstil. Som inte passar mig naturligt. Jag säger inte att jag inte kan lära mig och jag kommer vinna race på ovaler, sa han före premiären.

Felix inställning var alltså inget blygsamt ”jag ska bli bättre”, utan ett bestämt ”jag kommer vinna race på ovaler”.

Han har allt som krävs av en blivande mästare.

Självförtroendet, talangen, skicklighet, modet och viljan att hela tiden utvecklas och bli bättre.

Sedan sitter han i en Chip Ganassi. En bil av toppklass i ett toppteam.

Han har bästa möjliga uppbackning för att bli Scott Dixons värste utmanare och kronprins.

– Mitt fokus den här säsongen är att bli bättre på ovalerna, för då kan jag slåss om titeln. Sen ska jag vinna race. Det har jag bestämt. Det är så tankarna går, sa Felix till mig senast vi pratade. 

Sedan ska vi givetvis inte räkna bort Marcus Ericsson. Han har också fått chansen i Chip Ganassi - tillsammans med Dixon och Rosenqvist.

***

Ericsson har gått en annan väg i racingsporten med några glamorösa, men tuffa år i formel 1.

Den här säsongen är den första på många år som Marcus sitter i en bil av toppklass. 

Trots en pallplats sin rookiesäsong i fjol är det först den här säsongen som Marcus har en ärlig chans att vinna race.

Nattens debut blev inte den önskade.

Men han hade dåliga förutsättningar från start med en 17:e startplats efter att han tvingats kvala först av alla, då banan är som sämst. Sedan körde han upp sig till tionde plats under loppet, men hittade inte riktigt farten och rytmen för att utmana de snabbaste bilarna i täten. Och tävlingen tog slut när bilen stoppade i slutet av loppet.

Men Marcus är ny i sitt team. Han är i en helt ny situation.  

Så här gäller det att ha tålamod.  

– Jag är i toppform mentalt och fysiskt, jag sitter i en bra bil. Men det är klart att det kommer dröja lite innan jag lärt mig bilen, säger han.

Ericsson kommer slå lite ur underläge den här säsongen. Men han kommer utmana de bästa och visa sin klass, han också. Det är jag övertygad om,

Jag längtar redan till nästa Indyrace, den 4 juli.

Då räknar jag med svenskt på prispallen.