Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Magnus Nyström

Nyström: Festen kom av sig – lägg ner CHL

Foto: Fredrik Sandberg/Tt
Foto: Carl Sandin

SHL är en liga med spännande lag och stora profiler och svensk hockey levererar supertalanger till NHL som inget annat land från Europa.

Vi fick en dramatisk och häftig SHL-premiär.

Sen var det som om festen kom av sig helt på grund av Champions Hockey Leauge.

Lägg ner CHL.
För svensk hockeys bästa.

Vad tycker du? Ska man lägga ner internationella turneringen CHL?

När Djurgården mötte Skellefteå i hemmapremiären i SHL kom det 8094 åskådare.

När Djurgården spelade CHL-slutspel mot Växjö tre dagar senare kom det 566 åskådare.

Det säger allt om intresset för SHL.

Färjestads lagkapten Magnus Nygren gav till och med bort gratisbiljetter via twitter före hemmamatchen mot Luleå och Färjestad har försökt allt man kunnat för att marknadsföra Champions Hockey Leauge. Det kom drygt 1500 åskådare på matchen och efter 0-3 sa en besviken Nygren:

- Vi är lika sömniga som det är på läktarna.

Till Färjestads hemmapremiär i SHL mot Brynäs kom 8049 förväntansfulla supportrar.

***

Svensk hockey har en liga att vara stolt över.
Svensk hockey producerar talanger som aldrig förr. I Kanada spekuleras redan om World Cup-final mellan Kanada och Sverige, och i senaste OS möttes just de båda lagen i finalen.
Juniorkronorna har blivit både folkkära och framgångsrika.
Svensk hockey mår alltså bra.
Ändå finns en ängslan över läget. Ändå finns en ambition att "erövra Europa".
All respekt för entusiasmen och ambitionerna.

Men ibland måste man komma ner på jorden till det som kallas verkligheten och inse att alla ambitiösa klubbledare som propagerar för Champions Hockey Leauge inte får något gehör.
Publiken är inte tillräckligt intresserad.

***

Chris Härenstam försökte påstå motsatsen till mig när vi möttes inför säsongen och han pratade om tv-siffror på flera hundra tusen.
Härenstam är en hedersman, en bra kommentator och jag betvivlar inte att han personligen går igång på CHL.
Men Härenstam jobbar på SVT - svensk televisions moderskepp.

SVT kan visa Eskilstunamästerskapet i kast med liten boll och få tusentals tittare.
SVT är en stor anledning till JVM:s succé i det vi brukar kalla folkhemmet.

Att SVT varit inblandat i CHL sedan i fjol och att turneringen ändå inte väckt mer publikintresse är desto mer anmärkningsvärt än några matcher med bra tv-siffror.

Att publiken får en kick av JVM beror på att alla kan heja på Sverige, att spelarna är profiler och matcherna spännande.
I CHL är många lag i total avsaknad av profiler som attraherar en svensk publik.
Svensk publik går inte igång på lag som Liberec, Trinec eller Kosice.

***
Hur gärna än SHL-pampar och Chris Härenstam önskade att det var annorlunda.
Lag från KHL skulle möjligen kunna få fart på intresset, men jag börjar undra om ens det skulle vara möjligt.
Inte med nuvarande upplägg.
SHL har fått en bra start med kul matcher och bra publiksiffror, men redan efter två omgångar ska publiken ställa om till SHL.

Spelare har problem med det, ledare har problem med det.
Och publiken gjorde något helt annat.
SHL behöver växa och fånga mer publik.
SHL är en liga, en produkt, ett varumärket - att vara stolt över.
SHL är något att vårda ömt.
Det gör man inte genom något som de flesta uppfattar som meningslösa träningsmatcher mitt under säsongen.
Tänk om. Tänk rätt.
Lägg ner CHL.
Eller lägg åtminstone ner svensk hockeys medverkan i detta spektakel.
Sedan återkommer jag till något jag tjatat om med bland annat Mike Helber.

SHL borde inspireras av NHL:s Winter Classic eller NFL:s ännu bättre bakom kulisserna-serie Hard Knocks.

***

Dessa ligor har också entusiasm och ambition. Man gör tv som lockar fans och skapar "snackisar" och som hjälper den egna ligan.

Det borde naturligtvis SHL också göra.
Inte krångla till det för media som vill tv-sända presskonferenser - ett tjafs på Kalle Anka-nivå som inlett säsongen.

SHL ska vara glada över all uppmärksamhet man kan få, inte göra jobbet svårare för media.
Sen till något jag aldrig fattat inte blivit verklighet.
När SHL säljer sina rättigheter till C More så borde det naturligtvis ingå att en handfull matcher går i SVT.
Samtliga sändningar i moderskeppet ska omringas sedan av sponsorsyltar från C More.
Då blir alla vinnare.

SHL får synas i största kanalen.

SVT får fina matcher inför storpublik.

C More får marknadsföring i största kanalen.