Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Magnus Nyström

Största framgången sedan Bräcks dagar

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Foto: FRANK POLICH / AP

Fem tuffa år i formel 1 - hela tiden i en bil utan chans att nå framgång.

Sedan följde några tuffa race och en del otur i början av den här säsongen i Indycar.

Men så kom äntligen den välförtjänta framgången.

I söndagens race i Detroit slutade Marcus Ericsson äntligen på prispallen.

Han kom tvåa i Detroits GP.

En stor seger för Ericsson. 

I säsongens mest dramatiska race i Indycar var båda de två svenska förarna i huvudroller.

Felix Rosenqvist kraschade med sex varv kvar att köra.

Marcus Ericsson slutade på andra plats.

Envishet och hårt jobb lönar sig. Sägs det. Det är förståeligt om Marcus Ericsson tvivlat på det några gånger genom åren.

Under åren i formel 1 hade han sällan chansen att ens tävla om poäng eftersom han oftast satt bakom ratten i bilar som omöjligt kunde konkurrera om poängplatser.

I Indycar har han börjat säsongen helt okej.

Bästa racet inför den här helgen var då Marcus kom sjua i loppet i Birmingham, Alabama. 

Han gjorde ett utmärkt jobb fram till ett olyckligt depåstopp i klassikern Indy 500. 

Han har haft lite problem i kvalen och även den här helgen började trevande.,

På ön Belle Isle körs två lopp samma helg. I lördagens race slutade Marcus på 13:e plats och då var Felix Rosenqvist återigen bäste svensk med sin andra fjärde plats den här säsongen.

Men i söndagens lopp visade Marcus Ericsson sin klass.

***

28-åringen från Kumla visade att han är mer än en blygsam rookie i Indycar.

Med nästan 100 formel 1-lopp bakom sig så höll sig Ericsson lugn trots pressen han hade på sig de sista varven i ett otroligt dramatiskt och underhållande lopp.

Såna här kvällar visar Indycar att underhållningsvärdet i den här serien är större än i formel 1.

Visst, formel 1 är mer glamoröst.

Men Indycar är så mycket mer oförutsägbart och flera förare har chans att vinna race varje gång.

I söndagens lopp brakade det loss redan på första varvet av 70 - på stadsbanan på en ö i Detroit River som utgör gränsen mellan USA och Kanada - då det small i en kurva och dagen var förstörd för tre förare direkt.

Svenskarna klarade sig undan helskinnade och det var snyggt jobbat främst av Ericsson som reagerade snabbt och styrde sig bort från allt kaos.

En annan märklig händelse var när Scott Dixons däck på ett ögonblick tappade kapacitet nästan fullständigt. Varvtiden blev fyra sekunder sämre på ett varv. 

Ytterligare några varv senare fick vi se en spektakulär krasch när Sebastien Bourdais ”stegrade” med framhjulen och flög genom luften efter en kollision med Spencer Pigot.

Marcus startade från tolfte plats och avancerade långsamt genom fältet.

På 20:e varvet var han elva.

På 32:a varvet var han fyra.

Halvvägs in i loppet var han tvåa.

Avslutningen var sanslös.

***

Fyra varv kvar efter röd flagg släpptes fältet fritt

Scott Dixon flög i väg i ledningen.

Marcus Ericsson var också snabb - men oj, vad han var jagad av en lång rad skickliga rivaler. 

Till sist kom han i mål som tvåa.

Den största framgången för en svensk i IndyCar sedan Kenny Bräcks dagar.