Foto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅNFoto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅN
 Foto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅN
Emelie Wiklander har tidigare arbetat som rinkreporter på C More men är nu evenemangsansvarig hos Örebro Hockey. Foto: Örebro Hockey.Emelie Wiklander har tidigare arbetat som rinkreporter på C More men är nu evenemangsansvarig hos Örebro Hockey. Foto: Örebro Hockey.
Emelie Wiklander har tidigare arbetat som rinkreporter på C More men är nu evenemangsansvarig hos Örebro Hockey. Foto: Örebro Hockey.
Magnus Nyström

"Åk till Örebro & lär er av henne"

Publicerad

I Örebro är det precis som det ska vara.

Det är fest att gå på hockey.

Alltid i stort sett fullsatt. 

Andra svenska hockeylag borde åka på studieresa till Örebro. 

Örebro säljer ur nästan varje hemmamatch. Beläggningen har varit runt 95 procent sedan laget gick upp i högsta serien och i detta avseende är Örebro bäst i SHL. Malmö har inte ens 50 procents beläggning under hösten.

I fjol fick Örebro det prestigefyllda priset Guldbiljetten, som delas ut till landets främsta publiklag och tidigare gått till bland andra Hammarby Fotboll och handbollslaget IFK Kristianstad.

I motiveringen till varför Örebro fick priset skrevs bland annat:

"Örebro Hockey har genom en långsiktig satsning på publiken inte bara säkrat intäkter och upplevelsen utan också blivit ett etablerat SHL-lag med en ekonomi i balans. I SHL är man i topp vad gäller beläggningsgrad, det vill säga publiksnittet i förhållande till maxkapaciteten i arenan. "Många klubbar tittar på Örebro Hockey och anammar deras idéer och strategi vad gäller publikutveckling".

Hon är en av de största stjärnorna i SHL

En av SHL:s största stjärnor utanför rinken är Örebros Emilie Wiklander, som är privatmarknadschef och evenemangsansvarig, och som en ledare i en annan klubb sa till mig för en tid sedan: 

- Det finns ingen överhuvudtaget i hockey-Sverige som jag hellre skulle vilja värva till min klubb än Emilie Wiklander.

Medan många andra SHL-lag har stora problem att sälja biljetter och tvingas spela matcher inför ett deprimerande antal tomma stolar så är det ofta svårt att få tag på biljetter till Örebros hemmamatcher.

En fördel är storleken på arenan. Några SHL-klubbar har för stora arenor för att dra publik till 26 hemmamatcher per säsong.

Behrn Arena tar in 5500 åskådare.

I fjol var snittet 5316 åskådare per match.

I år är snittet 5172 per match.

Då ska man komma ihåg att Örebro inte varit ett topplag under den här tiden. Så resultatet är inte så avgörande som man kanske kan tro.

En fullsatt arena innebär en stor upplevelse och när det är svårt att få biljetter så väcker det också intresse.

För sex år sen regnade det in i spelarbåset

Publik drar publik.

Folk vill vara "där det händer".

- När jag kom hit för sex år sedan hade vi 600 åskådare och det regnade in i spelarbåset. Sedan dess har vi jobbat för publikens bästa, precis som man vill gästernas bästa om man har fest hemma. Vi har jobbat med att ta höja statusen på säsongskortsinnehavare, i dag är de Privatpartners till Örebro Hockey. Vår publik är vår styrka. Vår nyckel till framgång. Vi förstår att vi hela tiden måste vara lyhörda och ge tillbaka minst lika mycket som vi får. Upplevelsen på plats i arenan måste vara minst lika bra som hemma i soffan. Det ställer ganska höga krav, säger Emilie.

SHL-pamparna måste lyssna mer på henne och jag vet inte hur många gånger jag själv uppmanat SHL: 

LYSSNA TILL ER EGEN PUBLIK!

Örebro lyssnar. 

Noga.

- För mig har kunden alltid rätt och det är ett förhållningssätt som ständigt driver oss framåt. Jag har stor respekt för den tid och de pengar alla våra gäster spenderar i Behrn Arena, det är absolut inte en självklarhet, säger Emilie och fortsätter:

- Vi har satt upp mål hela tiden. Det gäller att hela tiden utvecklas, aldrig stå stilla. Det som fungerade 2013 kanske inte alls fungerar nu, då får man steka det gamla och tänka nytt. Våra gästers tid är dyrbar, då ska vi ta hand om dem på bästa sätt.

- Lyssna och lär, säger jag.

AIK var bästa publiklaget på bortaplan

Jag fick många reaktioner på min krönika förra veckan om att SHL behöver AIK och Leksand. Många reagerade och lyfte fram att AIK hade seriens sämsta publiksnitt senast laget låg i högsta serien.

Hemma på Hovet har AIK tveklöst svårt att dra publik. 

Men värt att notera: AIK:s sämsta siffra för tre år sedan är ändå bättre än vad fyra SHL-lag har den här säsongen.

Visst, mindre städer.

Men ändå.

Dessutom: Säsongen 2011/12 var AIK laget som drog mest publik på bortaplan.

 

HETA LISTAN

1 Jacob Blomqvist

Foto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅN

Uppträdde inte alls som en lagkapten i början av säsongen. För dålig på isen och för gnällig i samband med tränarbytet i Brynäs. Men nu börjar Blomqvist bli sig lik igen. En av Brynäs bästa när laget har vunnit fyra raka matcher, 

2 Elias Pettersson

Skulle ha varit lätt att sätta Petersson etta även på den här listan. Men han får så mycket beröm ändå och Peterssons Växjö förlorade också senast mot Blomqvists Brynäs.  

3 Dick Axelsson

Jag hyllade Dick för hur han i premiären överglänste NHL-meriterade Derek Ryan. Det har Axelsson fortsatt göra. Axelsson har gjort 12 mål och 25 poäng, jämfört med Roys sju mål och 17 poäng.  

4 Joel Persson 

I fjol spelade han i division ett med Kristianstad. Nu är Växjös nyförvärv en av de bästa backarna i SHL. Den resan är värd fem getingar.

5 Thomas "Bulan" Berglund

Fick Brynäs att överprestera i fjol, han får Luleå att förbluffa oss den här säsongen. Inte ens underläge borta mot serieledarna Växjö knäcker Luleå som vände och vann.

 

INTE ENS NÄRA

Mattias Karlsson

Foto: MAGNUS LEJHALL / BILDBYRÅN

Har haft lite skadetrassel och statistik är inte allt. Men den rutinerade backen har -13 (bara två spelare i ligan är sämre) och har bara bidragit med tre assist. Karlsson kan bättre. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag